Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Kortversion: beta – 2014-04-24.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Kortversion: beta – 2014-04-24."— Presentationens avskrift:

1 Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Kortversion: beta –

2 Agenda

3 VARFÖR EN AMBASSADÖRS- UTBILDNING? Thomas Larsson / Joy Ekengren

4 Beslut RIM beslut (demokratiskt) 2007 att införa ett gemensamt IT-verksamhetssystem för hela idrotten. Uppdraget från våra SF Alla IF ska använda sig av IdrottOnline Punkt!

5 Mål Ge en grundläggande förståelse för hela IdrottOnline så att deltagaren efter genomgången argumentera för helheten. 1.Vilka är fördelarna med IdrottOnline? 2.Argumentationsövningar - information 3.Stöd i form av hemsidan, forum mm.

6 IT-dagen 2013 I grunden handlar det om att få till en attitydförändring till vad IdrottOnline är! 1.Ett krav från SF / RF? 2.En dinosaurie? 3.Ett skitsystem?

7 Idag Det finns fler spelare på marknaden. Alla fungerar lika bra eller bättre på delar som fyller t.ex. lagidrotternas behov. Men det hänger inte ihop med slutrapporter till LOK, medlemsantalet till SF, kontrollfunktioner vs. SPAR mm. De delarna är dock både lite trista att prata om och dessutom kan det uppfattas som ett krav. Bättre är då att beskriva det som ordning och reda.

8 Det hänger ihop Vilken ingång man än har så måste den förändras till att förstå helheltsnyttan som verksamhetsstödssystem till hela idrotten. Från individen, föreningen till förbundet och RF / SISU.

9 Fördelarna Det beror på! Kan inte berätta allt för alla varje gång! Utgå från att individen vi pratar med är just en individ så kanske vi ligger bättre till.

10 Vad man vill undvika Ny hemsida! Enkel och smidig administration av hemsidan. Närvarohantering via hemsidan och mobilen Kallelse och anmälningsfunktion till matcher/aktiviteter. E-post- och SMS-utskick

11 Målgrupperna Kassör Ledare, tränare, coach Styrelsemedlem Utbildnings- ansvarig Tävlingsansvarig Info, webb, marknad Föräldrar Aktiva Admin, kanslist

12

13 Okej. Då finns alla dessa funktioner men sen då? ”

14 Sätt att få våra IF att använda IdrottOnline Kommunikation Marknadsföring PR Telemarketing Personligt samtal / besök hos föreningarna Utbildning / expertfunktion

15 Vilka stöd finns? Hemsidan – ny inriktning Utbildarforum – tråd för ambassadörer Redaktionella texter – på gång Denna utbildning Stöd från SISU Idrottsutbildarna

16

17 Ambassadörens roll Vad som förväntas IdrottOnline personifierad Expert på system som ger verksamhetsstöd Kontaktyta mot sina IF Persona Trovärdig God lyssnare

18 BEHOV ELLER JÄMFÖRELSE Thomas Larsson

19 Behov istället för jämförelse Utgå från vad användaren vill ha Jämför inte med befintliga lösningar Vad är viktigt = Behov Vad är jobbigt = Möjlighet Sanning: Vid byte av system kommer alltid någon att verkligen hata det nya systemet!

20 Typer av behov Funktionella behov Oftast konkret Icke funktionella behov Oftast subjektivt

21 Definiera ett behov Jag vill, jag behöver, vi försöker att… Om du vänder på frågan. Vill du…? T.ex. Vill du kunna exportera medlemmarna till Excel?

22 Beskrivning av behov "Som vill jag " Som vill jag

23 Prioritera behoven Måste ha Vore bra att ha Trevliga extrafunktioner

24 Behov från flera? Hur samlar du in behoven från föreningar och användare?

25

26 Steal With pride

27

28 MÅLUPPFYLLELSE Joy Ekengren

29 Måluppfyllelse Som rollen Önskar jag funktionen PlusMinusUppfyllelse Kassör Fakturering av medlemsavgifter E-postutsick Automatisk avprickning Kortbetalning Kontakthantering lite omständlig Lägeravgifter svårt att få in idag. 4 Kassör Hantera medlemsregister Alla IF:s behov finnsInga kända5 LedareKalender Skicka info / påminnelse till medlemmarna Går inte ha undergrupper 4 Ledare SeriesystemDet går att exportera medlemmar, integrera mot externa system Inget stöd inom IO1

30 Uppfyller 1Ingen / liten del av behovet 2En del av behovet 3Hälften av behovet 4Merparten av behovet 5Hela behovet

31 PROJEKT, UPPFÖLJNING OCH ÖVNINGAR Thomas Larsson

32 Process som stöd till projektet Skapa möte Inledning av mötet BehovsanalysMåluppfyllelseFörankringProjektplanGenomförande Avslut / uppföljning

33 Uppföljning Har du uppfyllt överenskommelsen Hur stor del av måluppfyllelsen är nådd? Är uppdragsgivare nöjd? Vad tycker användarna? Använd då fler än en nivå. D.v.s. allt från Kassören till lagledaren och den aktive. Vad ska vara nästa steg?

34 Övningar, senare Det finns tre häften med ett antal övningar i. Ni är tre i varje grupp: Representant till föreningen Ambassadör IdrottOnline Domare Använd er av de mallar som finns tillgängliga. Ni kommer inte göra övningarna nu.

35 SUMMERING OCH AVSLUT Jens Lindqvist


Ladda ner ppt "Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Kortversion: beta – 2014-04-24."

Liknande presentationer


Google-annonser