Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mellan vanor och ovanor – var finns den hållbara superstjärnan? Hur Franz Liszt blev ett varumärke.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mellan vanor och ovanor – var finns den hållbara superstjärnan? Hur Franz Liszt blev ett varumärke."— Presentationens avskrift:

1 Mellan vanor och ovanor – var finns den hållbara superstjärnan? Hur Franz Liszt blev ett varumärke

2 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt – vinnare i Paris 1837 Henri Lehman, 1839

3 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars , 22/10Född i Raiding, Ungern 1820 Debut i Sopron 1821 Wien: elev till Czerny, följd av konsertturné Paris: konsertpianist och pianolärare 1837 Vinnare i pianoduellen mot S. Thalberg Flera Europaturnéer: ca 1000 konserter/9 år (~ en konsert var 3:e dag) Weimar: dirigent, tonsättare, kulturambassadör 1861Rom 1865 Medlem i en katolsk orden Rom/Budapest/Weimar 1886, 31/7Dör i Bayreuth 2011Hyllad världen över

4 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 HUR LYCKADES HAN?

5 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt ®

6 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Definition varumärke Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används för att identifiera produkter eller tjänster. Ett varumärke är en typ av immateriell tillgång. Ett varumärke kan bestå av ett ord, en logotyp, eller ett koncept som är unikt. Starka varumärken kan ge konkurrensfördelar för innehavaren och möjlighet till inkomster utanför den egna reguljära verksamheten. Exempel på starka varumärken: Lego, Coca Cola, Volvo, Adidas, IKEA och Franz Liszt ® Källa: Wikipedia

7 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Hur blir man ett varumärke och vad innebär ett starkt varumärke?

8 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Vad innebär ett starkt varumärke? 1. Att man lyckosamt har förhindrat likvärdiga produkter

9 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Vad innebär ett starkt varumärke? 1. Att man lyckosamt har förhindrat likvärdiga produkter 2. Att man gång på gång utvecklat varumärket genom att lansera nya produktlösningar

10 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Vad innebär ett starkt varumärke? 1. Att man lyckosamt har förhindrat likvärdiga produkter 2. Att man gång på gång utvecklat varumärket genom att lansera nya produktlösningar 3. Att man fyllt varumärket med värden som i kombination med varandra känns både gedigna och svårslagna

11 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Vad innebär ett starkt varumärke? 1. Att man lyckosamt har förhindrat likvärdiga produkter 2. Att man gång på gång utvecklat varumärket genom att lansera nya produktlösningar 3. Att man fyllt varumärket med värden som i kombination med varandra känns både gedigna och svårslagna 4. Att man skapat fler dimensioner och upplevelser av varumärket

12 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Vad innebär ett starkt varumärke? 1. Att man lyckosamt har förhindrat likvärdiga produkter 2. Att man gång på gång utvecklat varumärket genom att lansera nya produktlösningar 3. Att man fyllt varumärket med värden som i kombination med varandra känns både gedigna och svårslagna 4. Att man skapat fler dimensioner och upplevelser av varumärket 5. Att man utökat produktportföljen med sub brands

13 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt:

14 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt: Professionalism

15 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt: professionalism Networking

16 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt: Professionalism Networking Media

17 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt: Professionalism Networking Media Fallskärm

18 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt: Professionalism Networking Media Fallskärm Fick sitt varumärke kapat (”Sondermeldung” 1939)http://www.youtube.com/watch?v=C9zfHpiS4Ug

19 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Övrigt: Professionalism Networking Media Fallskärm Fick sitt varumärke kapat Liszt ® fick nytändning Ken Russel ”Lisztomania” 1974

20 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Porträttgalleri

21 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt (1820) - underbarnet

22 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt (1832) - aspiranten

23 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt – vinnare i Paris 1837

24 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt (1838) – idolen

25 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt (1858) – gentlemannen

26 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt (ca 1865) – l’Abbé

27 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Franz Liszt (1884) - varumärket

28 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Röster om Liszt

29 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Paris, 1837 (?) Wie ungestüm war der Beifall, der ihm entgegenklatschte! Auch Buketts wurden ihm zu Füßen geworfen! Es war ein erhabener Anblick, wie der Triumphator mit Seelenruhe die Blumensträuße auf sich regnen ließ und endlich, graziöse lächelnd, eine rote Kamelia, die er aus einem solchen Bukett hervorzog, an seine Brust steckte. So dachte ich, so erklärte ich mir die Lisztomanie. Heinrich Heine, Essays II

30 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 London 1840 ”The musical town has gone mad about Mr. Liszt, the pianoforte player, or rather the pianoforte tyrant; he has no mercy; he rattles his keys like a jailor, and the people cry, and shriek, and shudder in wonder and astonishment while he is at it. ’List, oh list!’ should be his motto.” John Bull (periodical), May 24, 1840.

31 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Hamburg, 1842 Som Liszt der sad foran Fortepianoet,[…] han forekom mig en Dæmon, der var naglet fast til det Instrument hvorfra Tonerne udstrømmede, de kom fra hans Blod, fra hans Tanker; […] han var paa Torturen, Blodet flød og Nerverne zittrede; men alt som han spillede svandt det Dæmoniske, […] den guddommelige Sjæl lyste ud af hans Øine, ud af hvert Træk, han blev skjøn, som Aand og Begeistring kan gjøre det! […] Instrumentet synes forvandlet til et heelt Orchester … H C Andersen, ur: En digters bazar 1842

32 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Dresden, 1840 Still exhausted by a series of six concerts which he gave in Prague during an eight-days’ stay there, Liszt arrived on Saturday in Dresden. […] On Monday he gave a concert; the hall presented a brilliant spectacle, filled with the most distinguished society, including several members of the royal family. All eyes were fixed on the door through which the artist was to enter. Many portraits of him were in circulation, and that of Kriehuber […] is excellent. Robert Schumann, Gesammelte Schriften

33 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Hur lät han?

34 Lunds universitet / FD Marion Lamberth / kulturvetenskaper-musikvetenskap / HT-dagar / 23 mars 2012 Lang Lang plays Liszt- Live in Tuscany Hungarian Rhapsody no. 2 in C sharp minor Russlandfanfare (ur ”Les préludes”)


Ladda ner ppt "Mellan vanor och ovanor – var finns den hållbara superstjärnan? Hur Franz Liszt blev ett varumärke."

Liknande presentationer


Google-annonser