Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vår satsning på MSC och KRAV. Vår strategi för framtiden. 2013-11-12 Domstein Foods AB, Ulrica Wahlund.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vår satsning på MSC och KRAV. Vår strategi för framtiden. 2013-11-12 Domstein Foods AB, Ulrica Wahlund."— Presentationens avskrift:

1 Vår satsning på MSC och KRAV. Vår strategi för framtiden Domstein Foods AB, Ulrica Wahlund

2 DOMSTEIN Domstein familjen har arbetat med fiske under ca 100 år.Domstein familjen har arbetat med fiske under ca 100 år. Huvudkontor i Målöy, Norway.Huvudkontor i Målöy, Norway. Produktion i både Norge, Sverige och Litauen.Produktion i både Norge, Sverige och Litauen. Domstein familjen kontrollerar 54%. Är med på Oslo börsen.Domstein familjen kontrollerar 54%. Är med på Oslo börsen.

3 PRODUKTGRUPPER vi arbetar med Naturell fisk Panerad fisk Färdigmat Caviar Kaviar Fiskgratänger Pastejer Majonnäs Sill i glas Lutfisk Ansjovis Matjessill Inläggningssill och lite till…

4 Certifieringar konsumenten kan hitta på våra produkter… Standard Eco-label

5 Varför arbeta med Certifiering för Hållbart fiske – viktigt för framtiden!Certifiering för Hållbart fiske – viktigt för framtiden! Många kunder har det som en standard.Många kunder har det som en standard. Märke som hjälper att göra ett aktivt val.Märke som hjälper att göra ett aktivt val. Skapar en bra magkänsla.Skapar en bra magkänsla.

6 Försäljning från Domstein Foods AB av: RETAIL Artiklar Ton %+21%-1% FOODSERVICE Artiklar Ton %+13%+26% TOTAL Artiklar Ton %+19%+5% MSC har vi i följande fiskslag: Alaska pollock, Torsk, Kolja, Sej, Sill, Rödspätta och Guldlax.

7 Varför arbeta med KRAV är det starkaste ekologiska varumärket i Sverige.KRAV är det starkaste ekologiska varumärket i Sverige. In ger trygghet och konsumenten vet att det står för bra ekologisk mat.In ger trygghet och konsumenten vet att det står för bra ekologisk mat. KRAV-certifieringen är för hela värdekedjan och produkten.KRAV-certifieringen är för hela värdekedjan och produkten. Det startade som ett ekologiskt märke men är nu även ett ”klimat” märke.Det startade som ett ekologiskt märke men är nu även ett ”klimat” märke.

8 Klimat regler för fiske Klimat regler för fiske Hållbart fiske och förvaltning. Fisket måste vara certifierat av KRAV.Hållbart fiske och förvaltning. Fisket måste vara certifierat av KRAV. Selektiva fiskeredskap.Selektiva fiskeredskap. Bränsleförbrukning.Bränsleförbrukning. Mindre än 0,5 l bränsle per kg landad fisk. Ingen syntetisk kylmedia.Ingen syntetisk kylmedia. Både KRAV & MSC Linfiskad Torsk & Kolja 0,35 l bränsle Ammonia & koldioxid (förut freoner) Mer än 50% lägre utsläpp av västhusgaser för Linfiskad KRAV torsk. Enl. studie av KRAV och SIK.

9 Studie gjord av KRAV och SIK. Utsläpp av växthusgaser från Torsk 400g wetpack. En jämförelse mellan KRAV- certifierad linfiskad Torsk och traditionellt fiskad Torsk. Resultatet i studien visar att utsläppen av växthusgaser är över 50% lägre för den KRAV-certifierade linfiskade Torsken.

10

11 Försäljning från Domstein Foods AB av: RETAIL Articles Ton %+51%-20,8%+6,7% FOODSERVICE Articles Ton %+44%+51+11% TOTAL Articels Ton %+50%-7%+8% KRAV har vi i följande fiskslag: Torsk, Kolja och Torskrom.

12 Domstein har tagit ett steg till… Sverige & Norge

13 Certifieringar konsumenten kan hitta på våra produkter… Standard Eco-label Domstein Miljögaranti med detaljerad fångst- zon och båtnamn

14 DOMSTEIN MILJØGARANTI Domstein Miljøgaranti bygger på fyra delar: 1.Ansvarsfull resursförvaltning 2.Bärkraftigt fiske 3.Miljöanpassad bearbetning 4.Unik märkning Tredjeparts certifierade av KRAV/DEBIO och/eller MSC.

15 ANSVARSFULL RESURSFÖRVALTNING (1) All fiskråvara har norskt ursprung.All fiskråvara har norskt ursprung. Fisk från båtar med dokumenterade kvoter.Fisk från båtar med dokumenterade kvoter. Full spårbarhet genom hela kedjan.Full spårbarhet genom hela kedjan. Linfiskad Torsk och Kolja - MSC och KRAV.Linfiskad Torsk och Kolja - MSC och KRAV. Ringnots fiskad Sej och Sill - MSCRingnots fiskad Sej och Sill - MSC BÄRKRAFTIGT FISKE (2) Fiskemetoden Linfiske, (krok)Fiskemetoden Linfiske, (krok) är skonsam mot havsmiljön.är skonsam mot havsmiljön. ger mycket låg bifångst. (Kan styra art och storlek)ger mycket låg bifångst. (Kan styra art och storlek) ger minskade tryckskador på fisken.ger minskade tryckskador på fisken. Våra moderna linebåtar har låg förbrukning av bränsle och CO² utsläpp.Våra moderna linebåtar har låg förbrukning av bränsle och CO² utsläpp.

16 MILJÖANPASSAD BEARBETNING (3) All produktion är baserad på certifierad fisk.All produktion är baserad på certifierad fisk. Garanterad full spårbarhet.Garanterad full spårbarhet. Om möjligt använder vi bara ekologiska ingredienser för mer processade produkter.Om möjligt använder vi bara ekologiska ingredienser för mer processade produkter.

17 UNIK MÄRKNING (4) Detaljerad information om FAO. (fångst zon). Detaljerad information om FAO. (fångst zon). Detaljerad information om båten. Detaljerad information om båten. Mer information hittas på vår hemsida Mer information hittas på vår hemsida

18 Anläggningar

19

20

21

22

23 LCA analyzises - short version

24 Unik situation… Två av de stora detaljhandelsföretagen har valt att använda Domstein Miljögaranti på EMV. Men det är alltid tillsammans med någon av dessa certifieringarna:

25 VÅRT MÅL! Vi vill ge konsumenten ett val som hon kan känna sig säker och trygg!Vi vill ge konsumenten ett val som hon kan känna sig säker och trygg! Vi vill öka försäljningen av KRAV & MSC certifierad fisk.Vi vill öka försäljningen av KRAV & MSC certifierad fisk. Vi vill ge så mycket information vi kan till konsumenten om fisken.Vi vill ge så mycket information vi kan till konsumenten om fisken. Fiskemetod, Båtnamn, Fångstzon, Klimatpåverkan.Fiskemetod, Båtnamn, Fångstzon, Klimatpåverkan. Vi vill bygga upp kunskapen om fisk hos konsumenten. Hälsosamt och Lättlagat!Vi vill bygga upp kunskapen om fisk hos konsumenten. Hälsosamt och Lättlagat! Vi vill att konsumenten ska äta mer fisk! Vi vill att konsumenten ska äta mer fisk!

26 Tillsammans med KRAV, MSC och Domstein kan Du hjälpa den svenska konsumenten/matgästen att göra ett aktivt miljöval inför sin måltid!


Ladda ner ppt "Vår satsning på MSC och KRAV. Vår strategi för framtiden. 2013-11-12 Domstein Foods AB, Ulrica Wahlund."

Liknande presentationer


Google-annonser