Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Göran Kåwert Renoveringsstrateg Göteborg 2014-05-08.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Göran Kåwert Renoveringsstrateg Göteborg 2014-05-08."— Presentationens avskrift:

1 Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Göran Kåwert Renoveringsstrateg Göteborg

2 Renoveringsarbetet Förstudie Projektering Upphandling Prov Byggstart Slutbesiktning Hyresgästdialogen ™ Förstudie Förankring Visningslägenhet Hyresgästmöte Trygg ombyggnad Finns på plats Utvärdering Byggprocess Mänsklig process

3 Renoveringsstrategi™ Under miljonprogramsåren utvecklades metoder för att producera 1 miljon lägenheter under 10 år. Detta krävde industriellt byggande, upprepningseffekter genom strukturerade lösningar och produktionsmetoder, och nya materialkombinationer. Målet uppfylldes: På 10 år byggdes lägenheter i flerbostadshus, radhus och småhus, varav ca lägenheter i flerbostadshus.

4 Renoveringsstrategi™ Fastighetsägaren som äger lägenheter och områden byggda under denna tidsepok står inför en ny, större utmaning, dvs Att renovera lika många lägenheter under lika kort tid. Att göra det tillsammans med de boende. Att göra det parallellt med övrig förvaltning. Hur ska det gå till?

5 Renoveringsstrategi TM Renoveringsstrategi™

6 Antag att vi har en stabil in- och utflyttning på ca 14 % årligen. Hälften av alla hyresgäster har då teoretiskt bytts ut efter ca 6 år. När vårat renoveringsprogram är klart består 85% av hyresgästerna av individer som idag inte bor i området. När badrummet har passerat halva sin livslängd är 1% av de ursprungliga hyresgästerna kvar. Om renoveringen skall betalas över 50 år av hyresgästerna kommer de som bor i husen idag att betala ca 12 % av renoveringen. Ur ett affärsmässigt perspektiv är det knappast korrekt att låta hänsyn till nuvarande hyresgäster helt dominera besluten eftersom dom inte är representativa för kommande brukare. Vi har alltså ett starkt ansvar för att balansera nuvarande hyresgästers önskemål mot de önskemål vi tror kommande hyresgäster har! Vem skall vi renovera för? Renoveringsstrategi™

7 Besluta om synsätt Stor hänsyn skall tas till nuvarande hyresgästers åsikter och behov. Detta utförs genom en aktiv Hyresgästdialog och att beslutat synsätt förklaras för de befintliga hyresgästerna. Om man förstår så kan man även acceptera! Vi kan inte tillåta dagens hyresgäster att äventyra morgondagens komfort. Morgondagens hyresgästers perspektiv är överordnat dagens hyresgästers. Renoveringsstrategi™

8 Workshop! Vilka utmaningar står ni inför när det gäller kommande Renoveringsbehov! Avseende: Ekonomi Teknik Dialog/Kommunikation


Ladda ner ppt "Med en Renoveringsstrategi och aktiv Hyresgästdialog blir vardagen något enklare! Göran Kåwert Renoveringsstrateg Göteborg 2014-05-08."

Liknande presentationer


Google-annonser