Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling"— Presentationens avskrift:

1 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling lars.sorling@blinfo.se

2 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 2 Kort om Björn Lundén Information Kunskapsföretaget för Företagskunskap Allt inom skatt, ekonomi, juridik Böcker, ekonomiprogram, kurser, nyhetstjänster Målgruppen är små och medelstora företag Drygt 300 000 kunder Skickar ca 5 miljoner DR-försändelser per år 80 anställda Verksamhet i Näsviken, Ljusdal, Göteborg och Gdansk (Polen)

3 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Gratistjänster på www.blinfo.se BL Företagskunskap - Senaste nytt för företagare BL Nyhetsbrev Faktabank Viktiga datum BL Ekonomikoll (app för Android)

4 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB www.blinfo.se/seminarier 4

5 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Vad är Direktreklam? 5 För dig och ditt företag

6 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 6 Det här är Direktreklam! Riktat reklambudskap – direktkommunikation mellan säljare och köpare Budskapet levereras till kundens fysiska eller elektroniska brevlåda Ska ge respons och mätbart resultat

7 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Alla läser direktreklam på samma sätt Vi undrar: Vart kommer den ifrån? (avsändare) Varför har jag fått den? ( målgrupp) Vad får jag om jag svarar? (erbjudande) Med bra svar på mottagarens frågor kan du få mottagaren att tacka ja till erbjudandet 7

8 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 8

9 9

10 10

11 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 11

12 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Fördelar med Direktreklam 12

13 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt målgrupp ända ner på individnivå Ensam med kunden Kreativa lösningar Både försäljning och marknadsföring 67% av all Google-sökning genereras av ”pappersmedia” Upplevs mindre ”störande” Skalbart – börja i liten skala

14 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Hur man med små medel kan skapa lönsamma direktreklamkampanjer 14

15 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 15 En lyckad DR-kampanj Rätt målgrupp Rätt typ av DR Rätt budskap – utformning Rätt antal Rätt tidpunkt Rätt distribution Rätt uppföljning

16 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt målgrupp 16

17 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Identifiera din målgrupp - Privatpersoner (B2C) eller Företag (B2B) 17

18 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Urval B2B (sälja till företag) Bransch (SNI-kod) Företagsform Antal anställda Omsättning Befattning Geografi B2C (sälja till privatperson ) Intressen Ålder Kön Geografi Nya bilägare Nyblivna föräldrar 18

19 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Adresser – köpta eller egna SCB Par-Guiden Online (B2B, B2C) Posten (DM-analys, Lilla DR-labbet) Eget kundregister 19

20 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt typ av DR 20

21 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 21 ADR – adresserad DR eDR – elektronisk DR (e-postreklam) ODR – oadresserad DR Fax SMS Olika typer av DR

22 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt budskap 22

23 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 23 1

24 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 24 1 budskap!

25 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 25 13, 14, 15

26 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Kundnyttan – det viktigaste redan i rubriken 26

27 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Du säljer inte en produkt/tjänst…. 27

28 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Du säljer en lösning på kundens problem, behov eller önskningar 28

29 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Hot och löften – Problem och lösningar 29

30 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 30 Avdragsboken 2014 Hot / problem: ”Du betalar väl inte för mycket i skatt?” ”Du missar väl inga avdrag?” Löfte / lösning: ” I vår bok hittar du fler än 750 avdragstips som hjälper dig att sänka skatten!”

31 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 31

32 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BL eBokföring Ett enkelt bokföringsprogram för alla företagsformer Hot / problem: ”Det tar tid att lära sig alla konton och hur man bokför olika affärshändelser” Löfte / lösning: ” Med hjälp av konteringsguider i programmet bokför du snabbt och enkelt utan att behöva känna till vare sig kontonummer, debet eller kredit” 32

33 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 33 Svarskupong Enkelt att beställa Perforerad svarskupong – lätt att riva av Porto betalt Namn och adress förtryckta Kontaktuppgifter - telefon, fax, hemsida Nödutgång QR-kod

34 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB www.skapaQRkod.se https://chart.googleapis.com/chart?chs=200x200&chld=L|4&cht=qr&choe=UTF- 8&chl=www.blinfo.se 34

35 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 35

36 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 36 Rätt antal Ekonomi /resurser Provutskick Splitt Tvillingar

37 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Tvillingar En kopia på dina bästa kunder Ta fram den minsta gemensamma nämnaren hos dina kunder Tvillinganalys (Posten) 37

38 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt tidpunkt Följ aktuella trender och händelser När dina konkurrenter marknadsför sig Undvik negativa / tragiska händelser 38

39 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 39

40 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt distribution Posten Bring CityMail Svensk Direktreklam Egen utdelning /Skolklasser / Föreningar 40

41 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 41 Rätt uppföljning Snabb orderhantering – snabb leverans Uppdatera kundregistret Statistik Repetera lönsamma kampanjer

42 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 42 Framgångsfaktorer Tydlig målgrupp Bra och prisvärda produkter/tjänster Tydligt budskap – enkelt språk Enkelt att beställa Bra logistik, statistik, uppföljning Välskött kundregister Mod

43 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Gör dina egna reklamutskick – direkt från din dator! Reklamfixaren från Posten www.posten.se/reklamfixaren www.posten.se/reklamfixaren 1.Välj vilken målgrupp du vill nå 2.Utforma din reklam från mallar 3.Välj utdelningsdag och betala direkt med kort 4.Posten trycker och skickar 43

44 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Missa inte vårt erbjudande Marknadsföringsboken 100:- 44

45 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Välkommen till vår monter ! 45

46 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Lars Sörling lars.sorling@blinfo.se 070-306 44 41 46


Ladda ner ppt "© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling"

Liknande presentationer


Google-annonser