Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling"— Presentationens avskrift:

1 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling

2 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 2 Kort om Björn Lundén Information Kunskapsföretaget för Företagskunskap Allt inom skatt, ekonomi, juridik Böcker, ekonomiprogram, kurser, nyhetstjänster Målgruppen är små och medelstora företag Drygt kunder Skickar ca 5 miljoner DR-försändelser per år 80 anställda Verksamhet i Näsviken, Ljusdal, Göteborg och Gdansk (Polen)

3 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Gratistjänster på BL Företagskunskap - Senaste nytt för företagare BL Nyhetsbrev Faktabank Viktiga datum BL Ekonomikoll (app för Android)

4 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 4

5 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Vad är Direktreklam? 5 För dig och ditt företag

6 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 6 Det här är Direktreklam! Riktat reklambudskap – direktkommunikation mellan säljare och köpare Budskapet levereras till kundens fysiska eller elektroniska brevlåda Ska ge respons och mätbart resultat

7 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Alla läser direktreklam på samma sätt Vi undrar: Vart kommer den ifrån? (avsändare) Varför har jag fått den? ( målgrupp) Vad får jag om jag svarar? (erbjudande) Med bra svar på mottagarens frågor kan du få mottagaren att tacka ja till erbjudandet 7

8 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 8

9 9

10 10

11 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 11

12 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Fördelar med Direktreklam 12

13 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt målgrupp ända ner på individnivå Ensam med kunden Kreativa lösningar Både försäljning och marknadsföring 67% av all Google-sökning genereras av ”pappersmedia” Upplevs mindre ”störande” Skalbart – börja i liten skala

14 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Hur man med små medel kan skapa lönsamma direktreklamkampanjer 14

15 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 15 En lyckad DR-kampanj Rätt målgrupp Rätt typ av DR Rätt budskap – utformning Rätt antal Rätt tidpunkt Rätt distribution Rätt uppföljning

16 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt målgrupp 16

17 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Identifiera din målgrupp - Privatpersoner (B2C) eller Företag (B2B) 17

18 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Urval B2B (sälja till företag) Bransch (SNI-kod) Företagsform Antal anställda Omsättning Befattning Geografi B2C (sälja till privatperson ) Intressen Ålder Kön Geografi Nya bilägare Nyblivna föräldrar 18

19 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Adresser – köpta eller egna SCB Par-Guiden Online (B2B, B2C) Posten (DM-analys, Lilla DR-labbet) Eget kundregister 19

20 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt typ av DR 20

21 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 21 ADR – adresserad DR eDR – elektronisk DR (e-postreklam) ODR – oadresserad DR Fax SMS Olika typer av DR

22 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt budskap 22

23 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 23 1

24 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 24 1 budskap!

25 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 25 13, 14, 15

26 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Kundnyttan – det viktigaste redan i rubriken 26

27 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Du säljer inte en produkt/tjänst…. 27

28 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Du säljer en lösning på kundens problem, behov eller önskningar 28

29 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Hot och löften – Problem och lösningar 29

30 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 30 Avdragsboken 2014 Hot / problem: ”Du betalar väl inte för mycket i skatt?” ”Du missar väl inga avdrag?” Löfte / lösning: ” I vår bok hittar du fler än 750 avdragstips som hjälper dig att sänka skatten!”

31 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 31

32 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BL eBokföring Ett enkelt bokföringsprogram för alla företagsformer Hot / problem: ”Det tar tid att lära sig alla konton och hur man bokför olika affärshändelser” Löfte / lösning: ” Med hjälp av konteringsguider i programmet bokför du snabbt och enkelt utan att behöva känna till vare sig kontonummer, debet eller kredit” 32

33 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 33 Svarskupong Enkelt att beställa Perforerad svarskupong – lätt att riva av Porto betalt Namn och adress förtryckta Kontaktuppgifter - telefon, fax, hemsida Nödutgång QR-kod

34 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB https://chart.googleapis.com/chart?chs=200x200&chld=L|4&cht=qr&choe=UTF- 8&chl=www.blinfo.se 34

35 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 35

36 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 36 Rätt antal Ekonomi /resurser Provutskick Splitt Tvillingar

37 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Tvillingar En kopia på dina bästa kunder Ta fram den minsta gemensamma nämnaren hos dina kunder Tvillinganalys (Posten) 37

38 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt tidpunkt Följ aktuella trender och händelser När dina konkurrenter marknadsför sig Undvik negativa / tragiska händelser 38

39 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 39

40 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Rätt distribution Posten Bring CityMail Svensk Direktreklam Egen utdelning /Skolklasser / Föreningar 40

41 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 41 Rätt uppföljning Snabb orderhantering – snabb leverans Uppdatera kundregistret Statistik Repetera lönsamma kampanjer

42 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 42 Framgångsfaktorer Tydlig målgrupp Bra och prisvärda produkter/tjänster Tydligt budskap – enkelt språk Enkelt att beställa Bra logistik, statistik, uppföljning Välskött kundregister Mod

43 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Gör dina egna reklamutskick – direkt från din dator! Reklamfixaren från Posten 1.Välj vilken målgrupp du vill nå 2.Utforma din reklam från mallar 3.Välj utdelningsdag och betala direkt med kort 4.Posten trycker och skickar 43

44 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Missa inte vårt erbjudande Marknadsföringsboken 100:- 44

45 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Välkommen till vår monter ! 45

46 © BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB Lars Sörling


Ladda ner ppt "© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling"

Liknande presentationer


Google-annonser