Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT. VIKTIGA BESTÅNDSDELAR I ALL VERKSAMHET VISION MISSION KULTURORGANISATION.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT. VIKTIGA BESTÅNDSDELAR I ALL VERKSAMHET VISION MISSION KULTURORGANISATION."— Presentationens avskrift:

1 FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT

2 VIKTIGA BESTÅNDSDELAR I ALL VERKSAMHET VISION MISSION KULTURORGANISATION

3 FÖRETAGSKULTUR En organisations formella och informella värderingar, attityder, synsätt samt bruk och vanor. How the job gets done.

4 KULTUREN MANIFESTERAS I -Sättet att driva verksamheten -Hur arbetet organiseras -Hur kunder och anställda bemöts -Förmåga att rekrytera/behålla talanger -Innovationsklimat -Stolthet och passion för produkt/tjänst

5 RESULTAT OCH ENGAGEMANG FÖRUTSÄTTER VARANDRA Viktigare och viktigare konkurrensmedel: Ledtider, informationssystem, varumärke, innovationsförmåga samt kapacitet att lära och förändra. Engagemang, motivation och kompetens blir då avgörande.

6 VINNANDE KULTUR DE SJU DÖDSSYNDERNA 1.Oklara förväntningar 2.Ej produktiva möten 3.Låg kvalitet accepteras 4.Undanhållande av information 5.Ständig förändring 6.Politik 7.Hyckleri/skenhelighet

7 VINNANDE KULTUR SILENT KILLERS -Otydlighet avseende strategi, värderingar och prioriteringar. -En chef som är antingen top-down eller laissez- faire. -Ineffektiv ledning. -Dålig koordination mellan funktioner/enheter. -Ingen relevant ledarutveckling -Stängd vertikal kommunikation – förhindrar sanningen att tala med makten

8 INNOVATION OCH KULTUR The global innovation 100 The innovation top R&D as a % of sales Roche Holding 21,1 Merck 18,7 Novartis 17,9 Microsoft 14,0 Pfizer 13,9 The most innovative companies R&D as a % of sales Apple2,7 Google 12,8 3M5.4 GE2,6 Microsoft 14,0 IBM6,0 Samsung5,9 P&G2,5 Toyota3,9

9 Använt kapital och skapat aktievärde under företagets livslängd i miljarder dollar Microsoft Procter&Gamble Google PepsiCo 34 73

10 COMPETENCE and MOTVATION Can-do factors Will-do factors Performance

11 Företagskultur Skapa och utveckla Att arbeta med 1.Den mest obesvarade frågan? 2.Risk-matris. 3.Korrelation mellan performance-ratings och beslut i kompensationsfrågor. 4.Pygmalion. 5.Ta hand om dina anställda så tar de hand om kunderna som tar hand om bottenraden.

12 Humor som organisatorisk resurs Humor underlättar – kritik ”uppåt” Erkänna misstag/skratta åt sig själv – chefer mer mänskliga Humor kan bryta ner barriärer mellan anställda Minskar stress Humor är en ”low-risk channel” för att lansera nya vilda idéer Ha roligt - arbetsglädje

13 DEN INFORMELLA ORGANISATIONEN Beskrivs genom att svara på frågorna: -Vem har inflytande (oavsett titel)? -Vem lyssnar på vem? -Vilka talar med vilka? -Vem fattar egentligen de viktiga besluten? -Vem känner till de senaste skvallret? -Vilka vet hur man genomför det omöjliga, även när den formella organisationen säger nej?


Ladda ner ppt "FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT. VIKTIGA BESTÅNDSDELAR I ALL VERKSAMHET VISION MISSION KULTURORGANISATION."

Liknande presentationer


Google-annonser