Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT."— Presentationens avskrift:

1 FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT

2 VIKTIGA BESTÅNDSDELAR I ALL VERKSAMHET
VISION MISSION KULTUR ORGANISATION

3 FÖRETAGSKULTUR En organisations formella och informella värderingar, attityder, synsätt samt bruk och vanor. How the job gets done.

4 KULTUREN MANIFESTERAS I
Sättet att driva verksamheten Hur arbetet organiseras Hur kunder och anställda bemöts Förmåga att rekrytera/behålla talanger Innovationsklimat Stolthet och passion för produkt/tjänst

5 RESULTAT OCH ENGAGEMANG FÖRUTSÄTTER VARANDRA
Viktigare och viktigare konkurrensmedel: Ledtider, informationssystem, varumärke, innovationsförmåga samt kapacitet att lära och förändra. Engagemang, motivation och kompetens blir då avgörande.

6 VINNANDE KULTUR DE SJU DÖDSSYNDERNA Oklara förväntningar
Ej produktiva möten Låg kvalitet accepteras Undanhållande av information Ständig förändring Politik Hyckleri/skenhelighet

7 VINNANDE KULTUR SILENT KILLERS
Otydlighet avseende strategi, värderingar och prioriteringar. En chef som är antingen top-down eller laissez-faire. Ineffektiv ledning. Dålig koordination mellan funktioner/enheter. Ingen relevant ledarutveckling Stängd vertikal kommunikation – förhindrar sanningen att tala med makten

8 INNOVATION OCH KULTUR The global innovation 100
The innovation top R&D as a % of sales The most innovative companies R&D as a % of sales Roche Holding 21,1 Merck ,7 Novartis ,9 Microsoft ,0 Pfizer ,9 Apple 2,7 Google ,8 3M 5.4 GE 2,6 Microsoft 14,0 IBM 6,0 Samsung 5,9 P&G 2,5 Toyota 3,9

9 Använt kapital och skapat aktievärde under företagets livslängd i miljarder dollar
Microsoft 30 221 Procter&Gamble 83 126 Google 5 125 PepsiCo 34 73

10 COMPETENCE and MOTVATION
Can-do factors Will-do factors Performance

11 Företagskultur Skapa och utveckla
Att arbeta med Den mest obesvarade frågan? Risk-matris. Korrelation mellan performance-ratings och beslut i kompensationsfrågor. Pygmalion. Ta hand om dina anställda så tar de hand om kunderna som tar hand om bottenraden.

12 Humor som organisatorisk resurs
Humor underlättar – kritik ”uppåt” Erkänna misstag/skratta åt sig själv – chefer mer mänskliga Humor kan bryta ner barriärer mellan anställda Minskar stress Humor är en ”low-risk channel” för att lansera nya vilda idéer Ha roligt - arbetsglädje

13 DEN INFORMELLA ORGANISATIONEN
Beskrivs genom att svara på frågorna: Vem har inflytande (oavsett titel)? Vem lyssnar på vem? Vilka talar med vilka? Vem fattar egentligen de viktiga besluten? Vem känner till de senaste skvallret? Vilka vet hur man genomför det omöjliga, även när den formella organisationen säger nej?


Ladda ner ppt "FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT."

Liknande presentationer


Google-annonser