Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör."— Presentationens avskrift:

1 En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör

2 Understimulerade synapser Stimulerade synapser Före SoLEfter SoL

3 ”Det är inte hur intelligent du är, utan hur du är intelligent!” Howard Gardner Vattnets kretslopp Husbygårdsskolan, Kista Logisk-matematiskIntrapersonell Interpersonell Kroppslig kinestetisk Natur Visuell-spatial Verbal-lingvistisk

4 ”Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den skall med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling. Hänsyn skall tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målen. … Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.” LPO 94, sid 6 Husbygårdsskolan, Kista-Rinkeby stadsdel i Stockholm 2001; innan förändrat arbetssätt; 54% godkända elever i år ; efter ändrat arbetssätt; % godkända elever i år 5.

5 Hur man kan få det man ska lära sig att inte bara bli tomma ord utan något med både lukt, färg, form, känsla,….. Med estetiskt arbetssätt kommer man förbi mentala och språkliga hinder. Hur känns månen? Betongkonstverk av år 2, Igelbäcksskolan, Kista

6 Genom att vi närmar oss kunskap genom andra uttryck och andra ”språk” så når vi en djupare förståelse. volymen = s3/√72 Två ”språk” för samma sak Tetraed Husbygårdsskolan, Kista

7 Lär medan du minst anar. Bildning är det som blir kvar när man glömt vad man lärt sig.

8 Man lär sig lättare om det är roligt! Tankarna får både spelrum och vilorum samtidigt som händerna jobbar. Det är inte så mycket krav utan prestationslöst. Husby förr och nu, Husbygårdsskolan, Kista

9 När vi lärare tror vi är klara... då börjar leken … och fördjupat lärande! Ronjavärlden, Igelbäcksskolan, Kista

10 Finn andra ingångar till kunskapen.

11 Det ett barn hör glömmer det Det ett barn ser förstår det Det ett barn gör kommer det ihåg Berätta - och jag hör Visa mig - och jag ser Gör mig delaktig - och jag förstår Konfucius f.kr. Klockan och tiden, Dansa matematik Husbygårdsskolan, Kista

12 Att starta ett nytt arbetsområde kreativt väcker intresset och skapar många frågor hos eleverna. Det blir kul! Uppstart Rymden, Igelbäcksskolan, Kista

13 Grekiska ordet ”estetik”- - Den kunskap man får genom sinnena Multiplikationstabeller, Husbygårdsskolan, Kista

14 LPO 94 2:2 Kunskaper Skolan skall sträva efter att varje elev Utvecklar sitt eget sätt att lära Utvecklar tillit till sin egen förmåga Lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra ”Lära sig kan alla - men inte på samma sätt och inte på samma dag.” Marie Sandell Husby förr och nu, Husbygårdsskolan, Kista

15 En konstruktiv kreativitet kräver naturligtvis mycket kunnande. Examen från lärarhögskolan Examen från konstfack Elever med bestående kunskaper.

16 Igelbäcksskolan Barbro Backman Anette Dey Mia Innala Karin Kullberg Husbygårdsskolan Lovisa Gustavsson Maria Lundberg Nina Merikukka Monica von Schewen Skapa och Lära Karin Boberg Handledare från Kungliga Musikhögskolan Ambjörn Hugardt Vi som deltagit i denna forskningscirkel är


Ladda ner ppt "En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör."

Liknande presentationer


Google-annonser