Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur attraherar jag unga till min verksamhet? #teknikcollege14.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur attraherar jag unga till min verksamhet? #teknikcollege14."— Presentationens avskrift:

1 Hur attraherar jag unga till min verksamhet? #teknikcollege14

2 Ulrik Simonsson Ungdomsbarometern

3 Stipendieutdelning på Njudungsgymnasiet Ewa Blom, rektor

4 Alla elever i åk 1, 2 och 3 Väcka intresse Skapa goda förebilder Visa på möjligheter Festlig avslutning

5 Företagen får ”visa upp sig” Bra respons i lokaltidningen Företag på ”kö” för att få lämna stipendier

6

7 Ewa Blom Rektor EE- och IN-programmen, Njudungsgymnasiet Vetlanda kommun Telefon: , E-post:

8 Entreprenöriellt lärande som motivationsfaktor Martin Alkemark, rektor Anette Pallander, lärare Fenix kultur- och kunskapscentrum, Vaggeryd

9 ”…och den ljusnande framtiden är vår”

10 Lärandekulturen skall bygga på erfarenheter och forskning. Alla medarbetare skall vara medskapare till en ny pedagogisk plattform. Vi behöver koppla in en forskningsresurs I vilken ände börjar man?

11 Processgrupper Förbättringsåtgärder Pedagogisk helhetsidé Medskapare pedagogisk plattform Pedagogisk utveckling Tillämpning Verksamhetsidé Plattform

12 Hur bidrar vi till ungdomars lärande och utveckling? Föreställningskartor 66 ↓ 11 ↓ 3 ↓ 1

13

14 Pedagogisk plattform - - Kreativitet -Stimulerande lärmiljö -Samverkan med näringslivet -Lagarbete -Ämnesintegration Entreprenöriellt lärande -Verklighetsanknytning -Medarbetarskap -Ansvar -Kommunikation -Kreativitet -Utveckla nyfikenhet -Ta initiativ

15 - För att nå målen måste vi sträva efter att alla känner … JAG KAN..och har förstått hur jag kan använda allt jag lärt mig. JAG VILL..och är motiverad och engagerad i det jag gör JAG VÅGAR..och har självförtroende och en utvecklad drivkraft JAG ÄR TRYGG..och har gått på en skola som varit både stabil och trygg.

16 Är det möjligt att gå från en bit plåt till en färdig produkt på en vecka?

17 DagMoment Måndag Kl Introdag på AQ. Rundvandring i lokalerna. Spåna fram en produkt lunch på Fenix Tankearbete och skissande på Fenix Tisdag Kl på AQ. Produktionsanpassning, konstruktion, CAD-ritning, beredning. Lunch på AQ. Onsdag Dagen D! Produktion på AQ. Ni följer er plåtbit genom alla olika processerna, stans, bockning, lackning mm. Lunch på AQ. Torsdag På AQ. Produktion på förmiddagen lunch på AQ kalkylberäkningar. Dokumentation. Förberedelse av PPT till fredagens redovisning Fredag8.00 AQ. Förberedelse inför redovisning Redovisning inför personal från AQ, media, lärare från Fenix, vår rektor, någon från TC mm.

18 Dag 1 Idéfas

19 Läraren är en i teamet Dag 2 Produktanpassning

20 Dag 2 Ordern läggs

21 Dagen D! Produktion. Dag 3

22 Dag 4 Sista momentet

23 Ämnesintegration Dag 4

24 Skarpt läge! Dag 5

25

26 Tack för att ni lyssnade! Har ni frågor? Mejla gärna.

27 Börje Andersson, Bäckströms mekaniska

28 2004 Ovako kontakt med Skolans rektor Mats Berglund

29 2005 start för nya Industriskolan

30 MÅL Anställningsbara ungdomar.

31 Samarbets partner Ovako,Simson,Midroc,SKF,TIM,Lepro, ABB, Bäckströms

32 APL Sommarpraktik årskurs 1 & 2 4 veckor Körkort Stipendier :- Utbildning på Ovako Travers,Truck,Hydraulik,Heta Arbeten SKF utbildning i mätteknik Ovako-SKF-Bäckströms Arbets miljö

33 2014 fick 10 av 11 Elever stipendiet

34 Hillevi Larsson Agneta Larsson Teknikcollege Skaraborg

35

36

37 Kontakta oss gärna för mer information! Marie Hult Anders Breitholtz Hillevi Larsson Agneta Larsson Teknikcollege Skaraborg

38 Sommarjobb Få arbetslivserfarenhet och inblick i teknikindustrin Aktivitet för årskurs 8

39 Upplägg: 60 ungdomar/sommar Jämnt antal tjejer och killar Uppdrag från företag Skolmiljön Marknadsföring

40 Har lett till: - Ökat antal elever på industritekniska och teknikprogrammet - Fler tjejer på programmen - Integration mellan skola och näringsliv

41 Martina Batur Teknikcollege Kronoberg

42 Teknikcollege Arvika/Eda Åsa Barck, Volvo CE Catharina Eriksson, Solbergagymnasiet Gemensam finansiering

43 Teknikcollege Arvika/Eda - certifierade företag 2 kommuner 3 skolor 2 Industritekniska och 1 Tekniskt program

44 Engagerad lokal styrgrupp  Representanter från företag och skolor  Tydliga mål varje år  Arbetsgrupper för snabbare resultat  Alla bidrar till gemensam pott med pengar

45 Gemensam pott  Samtliga medlemmar, kommuner och företag, betalar in en summa pengar utifrån antalet anställda  Används till alla event under året – vi behöver inte jaga pengar  Handhas av den lokala styrgruppen som också tar beslut om hur pengarna skall användas  2013 – :-,bl a inköp av flerop-maskin till en av våra skolor  :-, ev. svetsrobot på gång

46 Årliga och stadigvarande event  Utdelning av verktygslådor samt grafräknare  Nian väljer – åk 9 - elever får ansöka om en exklusiv rundtur bland våra teknikföretag  Teknikkärran – utrustad med olika teknikprylar och redo att ge sig ut bland våra mellanstadieskolor  Mingelkväll - en lyxig kväll för åk 9 och ifjol endast för tjejer vilket resulterade i fler tjejer till teknikprogrammet

47

48

49 Mekanik och Fantasy Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet Kurs: Konstruktion 1

50 Projekt Mekanik Konstruktion 1 © Emma Sedin

51 Välj ett av ”jobben” DreamWorks ska producera en ny storfilm. Vi behöver dig som kan skriva ett avsnitt i storyn. Genre: Fairy tale! From Software/Namco Bandai, Bethesda Softworks ska producera ett nytt spel. Vi behöver dig som kan skriva ett avsnitt i storyn. Genre: Fantasy/Mytologi! Du ska agera rollspelsledare och leda din publik genom ett äventyr, där ni stöter på olika problem/händelser. Tabletop!

52 Taltyper i mekanik… … ska konverteras så att de passar in i din Game story/Fairy tale! Du ska använda dig av 10 olika taltyper som du konverterar (gör om) så att de precis matchar din story och ditt ”jobb”!

53 Ont om idéer? Se trailer på Dark Souls 2 Läs en Fairy Tale… Filmkväll med ”The Hobbit” Brainstorming i projektgruppen..

54 Jämviktslaboration i parken

55 Praktik följs upp med teori En av de 10 taltyperna ser ut så här:

56 Taltypen skrivs om till Fantasy  Vi är 4 prinsessor. Illasinnade bybor vill avsätta vår Pappa Kungen så vi tränas upp till krigarprinsessor. Vi måste fly och vandrar över en hal stock över en bäck. För att stocken ska funka som bro måste vi hitta jämviktsläget så att stocken stabiliseras och blir fastlås. Då kan vi vandra vidare med våra juvelprydda svärd som vi har till vårt försvar. På andra sidan möter vi vår vän Herr Goblin –en snäll och hjälpsam dvärg. Vi får goda råd inför vår fortsatta flykt… Skriven av: Felicia Hanna Clara Mathilda TE13D

57 Beräkning Vi krigarprinsessor väger: 50, 55, 60, 62 (kg) Vi söker ett jämviktsläge och placerar oss så här på stocken: Var ska vår lättaste prinsessa stå för att vi ska få jämvikt? Uträkning: 500 · x · 1,6 = 550 · 1, · 2,5 x = 2,83 m Svar: Lättaste prinsessan får stå till vänster 2,83 m från momentpunkten! Vi fortsätter vår farofyllda vandring…

58 Kontaktuppgifter Emma Sedin Legitimerad lärare Konstruktion, Teknik och Produktutveckling Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet 0709 – –

59 Skugga ingenjör/tekniker S:t Mikaelsskolan Mora Anders Skogs Lärare, teknikprogrammet

60 Syftet Öka förståelsen vad det innebär att arbeta som ingenjör i industrin Ge eleverna en bild på några av de arbetsuppgifter som finns inom industrin Skapa kontakter mellan eleverna och de lokala industriföretagen

61 Hur har vi gjort Tredje gången det genomförs – I årskurs ett – En dag på vt, när de nationella proven ska rättas – Inte så lyckat de första gångerna – Företagen hade inte avsatt personer med tid – Små företag hade inte möjlighet att ta hand om en elev en hel dag

62 I år gick det bättre, varför? – Vi fick hjälp med att marknadsföra idén – Nådde även de mindre företagen – De större företagen engagerade fler personer som kunde dela på uppgiften – De mindre företagen delade på en eller flera elever

63 Problem och lösningar Måste vara tydliga mot företagen vad syftet med dagen är Se till att de verkligen avsätter personer med tid för att genomföra dagen Kan gärna vara flera personer som representerar olika roller

64 Problem och lösningar Motivera även de mindre företagen att vara med, de kan t ex dela på uppgiften Följa upp, låt eleverna sammanfatta sina upplevelser direkt efter Låt även eleverna dela med sig till varandra, de har varit på olika ftg. Ge återkoppling till företagen, vad var bra, vad kan förbättras

65 Några reflektioner från eleverna Jag var ute på xxxxx denna dag med Matilda. Vi fick ett bra mottagande, och vi vart presenterade inför dem som arbetade där på morgonmötet vilket jag tyckte var bra så alla visste varför vi var där. Det var intressant att se verkligen, dock var det lite svårt att förstå allting dem berättade för det kändes som att man kanske skulle ha varit lite mer insatt i det för att förstå allt ordentligt. Men det kändes verkligen som att dem ville visa oss hur det gick till, alltså vi satt inte bara och lät tiden gå utan vi fick hela tiden se någonting nytt och vad olika personer på företaget gjorde vilket jag tyckte var bra.

66 Fler reflektioner från eleverna Dagen var nyttig och jag tycker alla som ska gå teknikprogrammet ska få denna möjlighet att se hur det kan vara att jobba som ingenjör. Jag tyckte att det var trevligt på xxxxxx. Vi fick följa med fyra stycken olika personer som alla visade oss olika aspekter av vad de gjorde på företaget. Först så visade de oss hur cad processen gick till. Sedan så fick vi se lite hur de tänkte med förpackningar. Som sist så fick vi gå omkring och se själva lokalerna där de producerade knivar. Inemellan det så fick vi gå och äta lunch. Upplägget som de hade gjort för oss var enligt mig väldigt bra. De kunde svara på alla frågor som man hade och förklarade saker.

67 Slut Tack för mig

68 Studiebesök Njudungsgymnasiet Håkan Karlsson, rektor

69 Studiebesök Alla TC-program EE, IN, TE Även sateliter BA, FT, VF All pedagogisk personal Studie och yrkesvägledare

70 Varför? Skapa sammanhang Ökad förståelse Vart leder utbildningen Se industri/ verkstadsförertag

71 Vad har detta gett? GG-lärare och SYV har uppskattat detta jättemycket Hemmaplan för våra karaktärsämneslärare Spännande för företagen att möta en annan målgrupp Få se elevernas APL och blivande arbetsplatser

72 Några av de företag vi besökt

73 Håkan Karlsson Rektor Teknikprogrammet, Njudungsgymnasiet Vetlanda kommun Telefon: , E-post:

74 Siddy Johannsdotter FREJA – av tjejer för tjejer

75 Vad är “F”? Fuglesang, Stromme och Zennström F står för Civilingenjörsprogrammet i Teknisk Fysik Yrkesutbildning Klassisk mekanik till avancerad beräkningsmatematik

76 ”Teknisk Fysik? Tjejer ska hålla på med något mjukt, typ design!” -Taxichaufför i Uppsala ”Alltså det är ju bara så det är, tjejer HAR ju svårare för teknik än killar!” - Lärare på programmet ”Alla killar lär ju vara på dig!” - Kompis en utekväll ”Lika många killar som tjejer på programmet? Nej lugna er! Är det verkligen nödvändigt?” -Professor på Universitetet, Gammal student på Teknisk Fysik ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” -Gymnasielärare ”Lilla gumman…” -Många, när en ber om hjälp ”Finns det ens några snygga tjejer på F?” -Snubbe på krogen ”Men ÄR det verkligen så himla ojämställt? JAG märker ju faktiskt inte av det!” -Företagspamp

77 Vad vi får höra… ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” ”Teknisk Fysik? Tjejer ska hålla på med något mjukt, typ design!” ”Finns det ens några snygga tjejer på F?” ”Alla killar lär ju vara på dig!” ”Lika många killar som tjejer på programmet? Nej lugna er! Är det verkligen nödvändigt?” ”Lilla gumman…” ”Alltså det är ju bara så det är, tjejer HAR ju svårare för teknik än killar!” M.m….

78 Vad gjorde vi? Startade FREJA Mål: -Knutpunkt för tjejer -Få fler tjejer att intressera sig för teknik -Verka för jämställdhet - Inspirera andra

79 Projekt och samarbeten För medlemmar: Cokladkväll, Afrodans, Pluggkvällar, Tema- luncher För Andra: Teknikcollege Fyrisskolans besök Fler gymnasiesamarbeten

80 FREJA – Uppsala tekniska fysikers tjejfrening Siddy Johannsdotter Tel


Ladda ner ppt "Hur attraherar jag unga till min verksamhet? #teknikcollege14."

Liknande presentationer


Google-annonser