Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg"— Presentationens avskrift:

1 Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg

2 Före EU inträdet - Tullskydd, Riksost och oligopol

3 Efter EU inträdet - Import, konkurrens och intrång

4 Exempel på produkter med skyddad beteckning SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Mozarella Karialanpiirakka

5 Exempel på produkter med skyddad beteckning SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Svecia Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Hushållsost Mozarella Karialanpiirakka

6 Vilka skydd har ostarna idag ProduktSkydd/ägare Präst®Varumärkesskydd (2001) (ägare Svensk Mjölk) Herrgård®Varumärkesskydd (2001) Svensk Mjölk Grevé®Varumärkesskydd (1964) Svensk Mjölk SveciaSGB (1997) Svenska producenter som uppfyller recepturen HushållsostGTS (2004) Alla som uppfyller recepturen HushållsostInget skydd Västerbottensost®Varumärkesskydd Norrmejerier

7 Svecia - Ett gastronomiskt kulturarv SGB märkningen har gett PR effekter Samarbete med kockeliten Produktplacering SGB har påverkat försäljningen positivt Inga allvarliga intrång Låg kännedom om SGB bland allmänheten Svecia kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år Varumärken byggs i symbios med SGB

8 SGB och Varumärke i symbios SGB Producent- varumärke

9 Hushållsost - Vår mest köpta ost PR -samarbete med svenska gastronomin GTS ger svagt juridiskt skydd Flera allvarliga intrång Låg kännedom om GTS bland allmänheten Hushållsost kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år

10 Flera allvarliga intrång på Hushållsost Exempel från maj tysk underkänd variant till vänster

11 Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till? KUNSKAPER 1,1% 1,4% 2,2% 8,3% 18,5% 37,2% 50,7% 87,5% 90,5% 92,9% 0,0%10,0%20,0%30,0%40,0%50,0%60,0%70,0%80,0%90,0%100,0% GTS (Garanterad traditionell specialitet) SGB (Skyddad geografisk beteckning) Ingen av dem Smakstyrka Äkta vara Svenskt Sigill Bra miljöval Svanmärkt Nyckelhålsmärket Krav ALLA

12 Medskick Nationell angelägenhet att ursprungsskydda fler produkter Informera bland producenter om möjligheten att skapa ursprungsskydd Skapa så bra skydd som möjligt, SGB eller SUB Gör märkningarna mer kända för allmänheten Använd och vårda märkningarna Exportbefrämjande!

13 Tack för ordet! Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg


Ladda ner ppt "Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg"

Liknande presentationer


Google-annonser