Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!. ”Något som är exceptionellt bra och värdefullt för tillräckligt många” Ett varumärke kan egentligen vara.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!. ”Något som är exceptionellt bra och värdefullt för tillräckligt många” Ett varumärke kan egentligen vara."— Presentationens avskrift:

1 Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!

2 ”Något som är exceptionellt bra och värdefullt för tillräckligt många” Ett varumärke kan egentligen vara vad som helst. En produkt eller en tjänst, ett företag, ett land, region eller stad, ett fotbollslag, en artist, en modeskapare, en webbsajt eller en världsomsegling. För att varumärket skall lyfta och bli starkt och värdefullt fordras att de bakomliggande gärningarna utmärker sig på ett positivt sätt. Skall ett varumärke bli mer än en logotyp fordras att dem vi vill finnas till för måste tycka att det vi gör, säger och levererar är bra.

3 Varumärkesbyggande handlar om kommunikation –Profil –Verksamhetsidé och -syften –Associationer/Kärnvärden

4

5 IKEAS vision och affärsidé På IKEA är vår vision att skapa en bättre vardag för många människor. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.

6

7 Vårt mål Röda Korset är en världsomspännande organisation som arbetar med humanitärt hjälparbete. Vårt mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande, oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår. Gemensamma grundprinciper Hela den samlade rödakorsrörelsen arbetar efter gemensamma grundprinciper: humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet. Vi arbetar bland annat i länder som drabbats av krig eller konflikt, men tar aldrig ställning för någon av de inblandade parterna. Däremot tar vi alltid och oreserverat ställning för den enskilda människan som drabbas av konflikten.

8

9 Vision O-Ringen –Världens största orienteringsäventyr –The worlds greatest orienteering event Syfte –Att erbjuda en tävling med högsta kvalitet för såväl bredd som elit –Att vara en attraktiv mötesplats för Sveriges och världens orienterare i alla åldrar –Att vara en plattform för utveckling av orienteringsrörelsen i Sverige och internationellt –Att marknadsföra orientering och skapa rekrytering till sporten vid att bredda deltagandet.

10 Varumärket - associationer The world’s greatest orienteering event Glädje Gemenskap Tävling Utmaning Hälsa

11

12

13 O-Ringen – aktiviteter för att bygga varumärket (exempel) –Stort = förbättrad arenaproduktion, Radio O-Ringen, O-Ringen Academy projekt (Unga Ledare, Junior Camp, Veteran Camp, International) –Roligt = många och roliga aktiviteter kring O-Ringentorget, O- Ringenstaden, arenor –Gemenskap = förbättringar i O-Ringenstaden, -torget –Tävling = kvalitet i terräng, banor, kartor mm –Utmaning = Nya klasser (Challenge, 2-Dagars), rätt nivå till rätt målgrupp –Hälsa = Friskvårdsprojekt, samarbete naturpasset, motionsorientering

14 naturpasset och O-Ringen = Möjlighet

15 Teorien O-Ringen väcker uppmärksamhet i distriktet/regionen –Medialt intresse för orientering –Kommunalt/regionalt intresse att stödja –Tydlig mål för företagskontakter Skapar en möjlighet att rekrytera nya orienterare! –Ökad deltagande på O-Ringen –Föreningsutveckling – nya medlemmar

16 Praktiken –O-Ringen organisationen tar ansvar Egen Rekryteringsgrupp i organisationen Aktivitetsplan för hela perioden från utnämnande till genomförande –Använder naturpassets produktutbud som medel i arbetet Stöd från SOFT

17 Ledningsgruppen förbereder Rekryterings- Grupp skapas Företag Motionsorientering Föreningarna fortsätter Fotopass O-Ringenmässan Marknadsföring


Ladda ner ppt "Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!. ”Något som är exceptionellt bra och värdefullt för tillräckligt många” Ett varumärke kan egentligen vara."

Liknande presentationer


Google-annonser