Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Litteraturseminarium 2013-10-31 Grupp 6 Sandra Aggemo Patricia Bengtson Sofia Gutå Mikaela Wahlund LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Litteraturseminarium 2013-10-31 Grupp 6 Sandra Aggemo Patricia Bengtson Sofia Gutå Mikaela Wahlund LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY."— Presentationens avskrift:

1 Litteraturseminarium Grupp 6 Sandra Aggemo Patricia Bengtson Sofia Gutå Mikaela Wahlund LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY Abrahamsson, M, Aldin, N och Stahre, F (2003), "Logistics Platforms for Improved Strategic Flexibility", International Journal of Logistics: Research and Applications, Vol. 6, No. 3

2 Hur kan organisationer strukturera och organisera sin logistik? SYFTE

3  Fokus på distribution, tar inte upp hela logistiksystemet.  Internt perspektiv. AVGRÄNSNING

4 Typ 1: Decentraliserad logistik ansluten till produktion och marknadsföring. Typ 2: Centraliserad logistik och direkt distribution. Typ 3: Logistikplattformar som en resursbas för marknadsutveckling. TRE TYPER AV LOGISTIK

5  Huvudfokus: Optimering av logistikaktiviteter.  Prioritet inom logistik: Intern effektivitet och resursutnyttjande. Kundservice relaterad till geografiskdistans till kunder.  Struktur och organisation: Logistik tight kopplad till produktion och försäljning. Decentraliserat.  Flexibilitet: Operationell flexibilitet.  Lokal expertis – Marknadsfokus.  Risk för suboptimering. TYP 1: DECENTRALISERAD LOGISTIK ANSLUTEN TILL PRODUKTION OCH MARKNADSFÖRING

6  Direkt distribution – Orderledtid – Produkttillgänglighet.  Internt fokus med låg interaktion i supply chain.  Huvudfokus: Logistikstruktur.  Prioritet i logistik: Minimera kostnader – skalfördelar. Kundservice relaterad till tid till kunder och tillgänglighet.  Struktur och organisation: Centraliserad logistik och centraliserat beslutsfattande.  Flexibilitet: Operationell flexibilitet från förmågan att bemöta unika kundkrav. TYP 2: CENTRALISERAD LOGISTIK OCH DIREKT DISTRIBUTION

7  Externa relationer och ökat kundfokus.  Hantera lyhördhet viktigare än kostnadsminimering och korta ledtider.  Huvudfokus: Dynamiska förmågor.  Prioritet i logistik: Logistik som en resursbas för nya marknadspositioner och marknadsstrategier. Utveckla nya erbjudanden till nyckelkunder.  Struktur och organisation: Centraliserad logistik och standardiserade processer med anpassningar till marknadssegment.  Flexibilitet: Strategisk flexibilitet. Förmåga att ompositionera sig på marknaden snabbare och mer kostnadseffektivt än konkurrenterna. TYP 3: LOGISTIKPLATTFORMAR SOM EN RESURSBAS FÖR MARKNADSUTVECKLING

8  En mer dynamisk omvärld kräver att företag har strategiska valmöjligheter och strategisk flexibilitet.  Logistikplattformar ska stötta strategier som: - Bredda sortimentet - Nya marknadskanaler - Geografisk expansion - Tillgodose globala kunders behov så väl som lokala - Förvärv - Nedskärningar när det behövs LOGIKEN BAKOM LOGISTIKPLATTFORMAR

9  Leverantör av verktyg och maskiner. Är transaktionsintensivt (hanterar 20,000 orderrader per dag från ett sortiment på 120,000 produkter).  Typ 1: - Lokala, självständiga och kostnadsrationaliserande distributionscenter. - Långa ledtider och dålig tillgänglighet.  Typ 2: - Ökade krav från marknaden. - Mer centraliserat logistiksystem. - IT-system.  Typ 3: - Kunderna har starkare inflytande. - Olika segment och olika marknader kräver flexibilitet. - Toolstore. - Typ 3 är inte tillfullo implementerad. THE LUNA/BERGMAN & BEVING TOOLS CASE

10 FLEXIBEL KAPACITET Kapacitet Fast kapacitet Flexibel ledtid Ledtid Fast ledtid Flexibel kapacitet Figur 2. Fast jämfört med flexibel kapacitet (Modifierad)

11 FLEXIBILITETSKRAV OCH STRUKTUR Decentraliserat logistiskt ansvar relaterat till logistisk verksamhet Decentraliserat logistiskt ansvar relaterat till logistiskt system Centraliserat logistiskt ansvar relaterat till ”affärssystem” TYP 1 TYP 2 TYP 3

12 GRÄNSSNITT MELLAN PRODUKTION- LOGISTIK-MARKNADSFÖRING Typ 1 Typ 3 Typ 2 Produktion Marknadsföring Logistik Produktion Marknadsföring Statisk kontext Dynamisk kontext Mindre dynamisk kontext Figur 4. Gränssnitt mellan produktion -logistik-marknadsföring (Modifierad)

13 Dyrt Kostnader höga p.g.a. flexibel resursbas VRIO SvårimiterbarVärdeskapande Integrerad approach Logistikstruktur integrerad i stragetiskt arbete Valmöjligheter Riskreducera“Survival of the fittest” REFLEKTIONER KRING LOGISTISKA PLATTFORMAR

14 Frågor? TACK FÖR OSS!


Ladda ner ppt "Litteraturseminarium 2013-10-31 Grupp 6 Sandra Aggemo Patricia Bengtson Sofia Gutå Mikaela Wahlund LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY."

Liknande presentationer


Google-annonser