Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE 2013-2014.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE 2013-2014."— Presentationens avskrift:

1 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE

2 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 2

3 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fler företag som drivs av kvinnor utvecklas och växer Fler kvinnor väljer att driva företag på heltid och anställer Nyföretagandet bland kvinnor ökar Höja kunskapen och kompetensen om kvinnors företagande Synliggöra kvinnors företagande och lyfta fram förebilder Insatser riktade till kvinnor integreras i det ordinarie företags- främjande systemet, till exempel när det gäller rådgivning, finansiering och myndigheters verksamheter Programmet Främja kvinnors företagande ska bidra till att:

4 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Göra nytta Göra möjligt Göra synligt Programmet Främja kvinnors företagande

5 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH …men varför? Hur ser bilden av företagaren ut? Hur ser fakta ut? Vad är poängen med ambassadörsprojektet och programmet Främja kvinnors företagande? Varför jobbar Tillväxtverket med frågan? 5

6 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vem är företagare? 6

7 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

8 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH % av företagen i Sverige drivs av kvinnor 31 % av de nystartade företagen startades av kvinnor under 2011 och 7 % av kvinnor och män gemensamt När fler företag drivs och utvecklas av kvinnor tas fler affärsidéer till vara och nya affärsmodeller utvecklas >> Förnyelsen och dynamiken i näringslivet ökar >> Sveriges möjligheter till ökad konkurrenskraft och hållbar ekonomisk tillväxt ökar Företagandet i siffror

9 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 9 Källa: Företagens villkor och verklighet 2011

10 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Backa bandet…

11 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 11 Branscher kvinnor och män

12 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förebilder visar möjligheter 12

13 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Om ambassadörsprojektet Ett regeringsuppdrag sedan ambassadörer i hela landet. Syfte: Att dela med sig av sin berättelse och sina erfarenheter för att sprida en realistisk bild av företagande och entreprenörskap bland unga och andra intresserade icke-företagare. Målgrupp: unga och icke-företagare Gymnasieskolor Högskolor Yrkesskolor Nätverk och föreningar Kvinnor som funderar på att starta företag 13

14 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vilka är ambassadörerna? 14

15 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Projektets organisation – vem gör vad? Regeringsuppdrag. Näringsdepartementet. Nationell koordinator: Tillväxtverket. 15 regional koordinatorer: Exvis Ung Företagsamhet, Företagarna, Transfer, Regionförbund mm. 15

16 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket

17 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Nationell ambassadörskonferens 22 april

18 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 18 Ambassadörsveckan, v 45

19 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Regionala koordinatorer

20 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH REGIONAL KOORDINATOR 20

21 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsprojektet. 21 Väcka intresse för entreprenörskap Förändra bilden av företagaren Sprida kunskap om hur det är att driva företag Synliggöra kvinnors företagande Varför? Långsiktig strävan Tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv.

22 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hur gör vi? företagare som är förebilder – över hela Sverige. Grunden för Ambassadörsprojektet Förmedlar en personlig och realistisk bild av företagande

23 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vad gör ambassadörerna? 23 Föreläsningar Studiebesök Bollplank Mäss- eller paneldeltagare ”jobbskugga” En inblick i företagarens värld

24 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH VILKA ÄR DINA DRIVKRAFTER? 24

25 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ur regeringsuppdraget ”Som ambassadör ska man vara intresserad av att tala inför olika grupper, inspirera andra och dela med sig av sina erfarenheter som företagare. Arbetet sker på volontärbasis men deltagarna får möjlighet att inspirera andra, vara del av ett prestigefullt nätverk av entreprenörer och möjligheter till uppmärksamhet i nationell, regional och lokal press.” 25

26 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Varför ambassadör? Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Skåne Jag får vara en del av att skapa förebilder och andra föreställningar om vad en företagare är, hur vi jobbar och hur vi driver våra små företag i ett land som har byggts upp av industrin. Jag får möjlighet att inspirera och dela med mig av mina, ibland alltför många idéer, samt dåliga och goda erfarenheter. Jag har skapat ett nätverk som är GULD värt! Min man brukar säga att jag har en tjej i varje stad i Sverige och det stämmer nog. Ett nätverk som stöttar, tar del av erfarenheter och kunskaper likaväl som det delar med sig av detsamma. Det har indirekt skapat fler affärsmöjligheter för min verksamhet.

27 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Rollen som ambassadör Berätta din historia som företagare – visa möjligheter Dela med dig av dina erfarenheter – förkorta vägen för andra Målet: Att ge en inspirerande men samtidigt realistisk bild av vad det innebär att vara företagare. Hur? Fyra ideella uppdrag per år. 27

28 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Föreläsning 28

29 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Jobbskuggning/studiebesök 29

30 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Panelsamtal 30

31 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag 31 Delta på mässor

32 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Personliga möten. Bollplank. Inte företagsrådgivning! Ung Företagsamhet 32

33 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Verksamt.se

34 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Var kommer uppdragen ifrån? Ambassadorer.se Ambassadörerna själva. 34

35 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hur sprider vi kännedom? Samverkan med Skolverket Samverkan med UF Bokningskampanj riktad mot skolor Information via mejl till lärare Samverkan med regionala aktörer Berätta om ditt uppdrag! 35

36 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bjud in en företagare i klassrummet 36

37 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Erbjudanden Boka en Skatteinformatör

38 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Resultat? personer, 7355 reg uppdrag

39 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Utvärdering - åhörarenkät

40 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH ”De va nice!” Röster ur åhörarenkäten Jag fick inspiration till vad jag kan göra med min framtid och att jag faktiskt inte behöver göra samma sak hela livet. Jag vill bli som henne. De va kul att lyssna om hur det är med eget företag och att man fick ställa vilka frågor man ville om det. Fick en "kick in the ass" när det gäller att ta tag i sin egen dröm Fick reda på både för- och nackdelar. Fick mer inspiration. I egenskap av lärare: En energikick och hon gav eleverna en glimt av en värld de inte möter i skolan. Bra tips och råd 40

41 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH …men vad ger det då? Eftersom många varit unga, vet jag inte vad som händer om några år. Det är ett stort steg att starta företag och kanske kan vi väcka nyfikenhet, men det behövs mycket, mycket mer för att ta ett så stort steg som att starta företag efter en ambassadörsföreläsning. Jag tipsade om att hon kunde vara öppen för kortare uppdrag också, och hur hon kunde tänka kring att sälja sina tjänster istället för att söka en fast tjänst. Den tankeprocessen fick henne till att starta ungefär ett halvår senare! Många många mail har jag fått där de skriver att jag var den person som gjorde att de tog steget vilket värmer. 41

42 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förebilder har betydelse. ICWBL 42


Ladda ner ppt "SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE 2013-2014."

Liknande presentationer


Google-annonser