Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1RUAG Space Country Strategy SWE FINAL v6.ppt "A4rb_standard" – 200900824 – do not delete this text object! RUAG Space, Peter Möller 1 En ledande leverantör.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1RUAG Space Country Strategy SWE FINAL v6.ppt "A4rb_standard" – 200900824 – do not delete this text object! RUAG Space, Peter Möller 1 En ledande leverantör."— Presentationens avskrift:

1 1RUAG Space Country Strategy SWE FINAL v6.ppt "A4rb_standard" – 200900824 – do not delete this text object! RUAG Space, Peter Möller 1 En ledande leverantör på den globala rymdmarknaden Space Peter Möller Chief Technical Officer, RUAG Space Flygteknik 2010,18 oktober 2010

2 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller2 Innehåll  Kort om RUAG  RUAG Space och vår produktportfölj  Omvärld och marknad  Vår strategi -’Independent Product Supplier’

3 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller3 RUAG at a Glance  Innovation-driven international technology Group  Joint stock company under private law since 1999  Shareholder: The Swiss Confederation  Sites in: CH, DE, AT, SE, HU, USA  Headquarters: Berne (CH)  7‘500 Employees AMMOTEC ~23% TECHNOLOGY ~18% AVIATION ~26% SPACE ~15% ELECTRONICS ~10% LAND SYSTEMS ~8%

4 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller44 RUAG Space  Den största underleverantören inom den europeiska rymdindustrin  Förvärv av Saab Space och Austrian Aerospace (2008), Oerlikon Space (2009)  7 orter i 3 länder (Schweiz, Österrike, Sverige)  1100 anställda  Omsättning: ~200 mEuro  Huvudkontor: Zürich

5 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller5 Ruag Space Products 5 Launcher Structures and Separation Systems Launcher Fairings and Structures Adapters and Separation Systems Sounding Rocket Guidance Satellite Structures, Mechanisms and Mechanical Equipment Satellite Structures Satellite Mechanisms Sliprings MGSE Thermal Systems Digital Electronics for Satellites and Launchers Satellite and Launcher Computer Systems Navigation Receivers and Signal Processing Satellite Communication Equipment Receivers and Converters Antennas Optical Communication Satellite Instruments Scientific Instruments Microgravity Experiments Radiation Monitors Sales 2010

6 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller6 Marknadsöversikt

7 World Government Expenditures for Civil Space Programs (2009) Total: $35.97 billion Indonesia 18 Vietnam 19 Kazakhstan 55 Australia 36 USA 20,083 Others 790 NASA 18,135 (excluding aeronautical R&D) Canada 298 France 2,436 Italy 940 UK 406 Germany 1,245 Ireland 21 Belgium 237 Netherlands194 Spain 324 ESA + Eumetsat 5,073 Switzerland 137 Austria 81 Brazil 85 Argentina 82 Denmark 47 Norway 72 Sweden 117 Finland 71 Japan 2,340 India 906 Portugal 26 Russia 2,719 Ukraine 109 South Korea 208 Taiwan 42 (Incl. ESA 33) NOAA 1,158 Algeria 5 Egypt 3 Nigeria 43 South Africa 5 Iran 100 Pakistan 71 Thailand 20 Malaysia 25 UAE 60 Turkey 71 Czech rep. 16 Lux. 21 Greece 24 EU 735 Azerbaijan 67 Poland 9 Romania 30 China 1,269 JAXA 1,983 Israel 11 Peru 1 Chili 15 Venezuela 8 Note: Budgets indicated for European countries include their contributions to ESA and Eumetsat

8 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller8 Vår affärsmodell - En långsiktigt uthållig verksamhet 8  Bygg vidare på vår produktportfölj och vår marknadsposition  Fokusera på en oberoende underleverantörsroll  Konkurrera inte med kundernas systemintegrationsroll  Konkurrera däremot med kundernas egna apparatutvecklingar  Med fler än en kund på varje produkt blir vi effektivare  utvecklingskostnader fördelas på större volym  underleverantörer, komponentinköp och tillverkningsprocesser får fördelar av större volymer  Apparatnivån är teknikintensiv. Vår tekniska kompetens och vårt samarbete med högskolor och lokala underleverantörer kommer bäst till sin rätt.

9 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller9 RUAG Space - nyttan av att vara tre 9 Industripolitisk samverkan för en rättvis och öppen upphandling inom den institutionella marknaden Marknadssynergier fler produkter till befintliga kunder fler kunder till befintliga produkter Produktsynergier samordnad produktutveckling/finansiering starkare produktportfölj

10 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller10 Customers USA Europe Asia Ball Aerospace Boeing International Launch Services Lockheed Martin MDA NASA Northrop Grumman Orbital Sciences Sea Launch Space Systems/Loral United Launch Alliance Arianespace EADS Astrium ESA/Estec Khrunichev Land Launch OHB SSTL TESAT Thales Alenia Space Antrix/ISRO CAST Mitsubishi NT Space

11 18 oktober, 2010RUAG Space, Peter Möller11 www.ruag.com/space


Ladda ner ppt "1RUAG Space Country Strategy SWE FINAL v6.ppt "A4rb_standard" – 200900824 – do not delete this text object! RUAG Space, Peter Möller 1 En ledande leverantör."

Liknande presentationer


Google-annonser