Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Politisk konsumtion som politiskt ansvarstagande Medvetet val, icke-val & marknaden som arena för politik.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Politisk konsumtion som politiskt ansvarstagande Medvetet val, icke-val & marknaden som arena för politik."— Presentationens avskrift:

1 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Politisk konsumtion som politiskt ansvarstagande Medvetet val, icke-val & marknaden som arena för politik För att få institutioner och företag att främja hållbar utveckling politiskt ansvarstagande på institutionell & individnivå Forskningssamarbete mellan Michele Micheletti KAU) och Dietlind Stolle (McGill University, Montreal) Finansiärer: Vetenskapsrådet, KAU, McGill University

2 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Det politiska ansvarsproblemet Det politiska ansvarsproblemet samlat ledarskap saknas “Earth has no CEO. No Board of Directors. No management team charged with extracting resources responsibly or maintaining the living factories— the forests, farms, oceans, grasslands, and rivers—that underlie our wealth.” The United Nation’s Environmental Programme, World Bank, and World Resources Institute (2003), World Resources

3 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Politisk konsumtions bidrag till hållbar utveckling bojkottaktioner buykottaktioner diskursiva aktioner

4 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Bojkottaktioner för hållbar utveckling Boycott Microsoft

5 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 ”Buykottaktioner & märkningssystem som främjar hållbar utveckling

6 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Företagens ansvar

7 Diskursiv politisk konsumtion Diskursiv politisk konsumtion Dialog & förhandling om csr Anti-reklam & culture jamming Nike Exchange From: "Jonah H. Peretti" To: "Personalize, NIKE iD" Your web site advertises that the NIKE iD program is "about freedom to choose and freedom to express who you are." I share Nike's love of freedom and personal expression. The site also says that "If you want it done right...build it yourself." I was thrilled to be able to build my own shoes, and my personal iD was offered as a small token of appreciation for the sweatshop worker poised to help me realize my vision…. To: From: MAT FÖR SADISTER OCH KLÄDER FÖR HJÄRTLÖSA - NK har det En del av er kanske har sett reklamkampanjen som NK Saluhall kör på stadens bussar just nu. Dom valde inte just denna slogan - men jag tycker den är synnerligen lämplig och klart mer informativ än de intetsägande orden på bussarna. Dags att anlägga moteld - med andra ord. Det handlar om gåslever, pals och jag ska även försöka få fram lite infoblad om misshandeln av grisar på de svenska vägarna och slakterierna. Än mer aktuellt nu efter Kalla Faktas program.

8 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Att tvätta kläder rent med livsmedel på STV Att tvätta kläder rent med livsmedel på STV Tentamen till kursen omvärldens fysik och kemi ”För många år sedan visade miljökämpen Björn Gillberg på TV att det gick bra att tvätta skjortor i Prädd, ett pulver som man hällde i kaffet i stället för grädde. Hur bör Prädd vara uppbyggt för att fungera som tvättmedel. Det är nog en komplicerad förening, så några detaljer behövs inte.”

9 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Hur många bojkottar och buykottar? Europe & USA

10 Svensk shopping & hållbar utveckling Svensk shopping & hållbar utveckling SOM-undersökning 2003

11 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Shopping & hållbar utveckling demokratiska länder i väst

12 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Europas etiska fondsparande högt till lågt Europas etiska fondsparande högt till lågt Storbritannien Frankrike Italien Sverige Belgien Nederländerna Schweiz Tyskland Österrike Spanien

13 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Hållbart medborgarskap ett porträtt Individegenskaper Flera kvinnor än män Medelålders medborgare Utbildning är avgörande Inkomst spelar roll Politiskt intresserade medborgare Postmaterialistiska värderingar Statsegenskaper Hög BNP per capita Hög andel av arbetskraft i service sektorn/låg i jordbruk Hög andel i högre utbildning Stora och inflytelserika företag Hög rangordning på ”environmental sustainability index”

14 Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Stolle, Hooghe,Micheletti ”Politics in the Supermarket. Political Consumerism as a Form of Political Participation,” International Political Science Review 2005 (26, 3): Micheletti ”Shopping som politiskt uttryckssätt,” Axess. Med kvittot som röstsedel, Nr Micheletti & Stolle, “Politiska konsumenter: Marknaden som arena för politiska val” i Ju mer vi är tillsammans. SOM rapporten KAU-forsking om hållbar konsumtion & medborgarskap


Ladda ner ppt "Hållbart medborgarskap Michele Micheletti 8/1 06 Politisk konsumtion som politiskt ansvarstagande Medvetet val, icke-val & marknaden som arena för politik."

Liknande presentationer


Google-annonser