Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval"— Presentationens avskrift:

1 Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval

2 Hälsa, natur och solidaritet Politisk påverkan, naturkänsla och konsumentmakt SNFs verksamhet och metoder

3 Vad gör vi Konsumentmakt Bra Miljöval (1989) Miljövänliga Veckan Handla Miljövänligts nätverkProduktundersökningar Miljömärkning, EU och globalt Norden Standardisering, EU och globalt Offentlig upphandling HMV ÖsteuropaProduktpolitik

4 Bra Miljöval

5 Pris/miljökvalitet kvantitet utbud efterfrågan

6 Bra Miljöval-märkning Organisering av konsumentmakt, demokratisering av marknaden KemikalierKlimat Tvättmedel, fläck-, och blekmedelElleveranser HanddiskmedelPersontransporter MaskindiskmedelGodstransporter RengöringsmedelVärme Tvål och SchampoJordbruk, Hav Kemiska produkterTextil SkogLivsmedelsbutiker Papper

7 Miljövänliga Veckan Folkbildning, opinionsbildning, kampanj Bananer Kaffe

8 Produktundersökningar Watch-dog, konsumentföreträdare, opinionsbildare BabyprodukterKO-anmälnningar Styling FtalaterPolitisk lobbying Allvädersplagg

9 Hållbar utveckling förutsätter hållbara konsumtionsmönster 1. Effektivare konsumtion 2. Förändrade konsumtionsmönster och ändrade konsumtionsnivåer

10 Konsumentens roll: 1. Att välja goda alternativ 2. Att visa opinionen för goda förändringar

11 ”korrekta priser” allt är OK

12 Demokratiseringglobalisering

13 Totalt såldes det reklamutrymme 2003 till ett värde av 28 miljarder kronor. De fem största branscherna var: Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor Livsmedel, drycker och tobak - 3,1 miljarder kronor Kontor, data, kommunikation - 2,4 miljarder kronor Reklam, information, organisationer - 2,2 miljarder kronor Bilar, biltillbehör - 1,7 miljarder kronor Den störste enskilde köparen 2003 var Coop som köpte reklamplats värt 790 miljoner kronor, tätt följd av Ica som handlade för 775 miljoner kronor. Klädhandelns reklaminvesteringar i miljoner: Dressman 180, JC 109, Lindex 80, H&M 180 Fakta: Research International, International Research och GP

14 SNFs budget: 102miljoner, Avd Handla Miljövänligt: 7 miljoner

15 Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på person. Produktsäkerhetslag (2004:451)

16 Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på miljön. Miljöproduktsäkerhetslag (200x:xxx)


Ladda ner ppt "Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval"

Liknande presentationer


Google-annonser