Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ESA – Entreprenörskap Skola Arbetsliv ESA Kick Off 19 februari 2013 Malin Heimer, projektledare ESA Åsa Jerfsten, utvecklingspedagog Centrum för kunskapsbildning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ESA – Entreprenörskap Skola Arbetsliv ESA Kick Off 19 februari 2013 Malin Heimer, projektledare ESA Åsa Jerfsten, utvecklingspedagog Centrum för kunskapsbildning."— Presentationens avskrift:

1 ESA – Entreprenörskap Skola Arbetsliv ESA Kick Off 19 februari 2013 Malin Heimer, projektledare ESA Åsa Jerfsten, utvecklingspedagog Centrum för kunskapsbildning BoU Sundsvalls kommun

2 Syfte och Mål med dagen Syfte Bidra med ökad gemensam förståelse för projektets Målbild Ge deltagarna möjlighet att stämma av sin status gentemot målen. Ge deltagarna möjlighet att reflektera och planera för det fortsatta arbetet Målsättning Att varje kommun har upprättat en plan för det fortsatta arbetet mot Målbild 2014.

3 Vad är ESA? Öka integration och samarbete mellan skola, näringsliv och arbetsmarknad för att stärka kreativitet och entreprenörskap på individuell nivå. Med fokus på lärandet i arbetslivet: Skapa förutsättningar för att elever ska få rätt praktik vid rätt tillfälle. All praktik ska ha den kvalitet som krävs enligt läroplaner och skollagen. Bättre förutsättningar för gemensam förståelse så att alla inblandade har samma förväntningar på praktiken

4 Långsiktighet Stärka kreativitet och entreprenörskap hos enskilda genom att förbättra relationerna mellan arbetsliv och skola. Bl a om att: skapa bra kontaktytor för parterna samordna kvalitetshöjande insatser synliggöra de överenskommelser som finns mellan skolor och arbetsplatser.

5 Målbild 2014 JAN 2014 MÅLBILD MÅLBILD den regionala plattformen för kontakter mellan kommun-näringsliv (utbildning-arbetsliv). Verksamhetsstöd för verksamheter där praktik ingår Samordning, öppenhet och helhetssyn Information och utbildning Kvalitetssäkrad och rättssäkrad praktik inom grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning Väl fungerande lokala programråd och liknande samverkansråd med grundskolan Lärandet i arbetslivet – bidrar till utveckling av elevernas entreprenöriella egenskaper

6 Det här har vi åstadkommit den regionala plattformen för kontakter mellan kommun- näringsliv (utbildning-arbetsliv).www.praktikplatsen.se Verksamhetsstöd för verksamheter där praktik ingår Samordning, öppenhet och helhetssyn Information och utbildning Regional projektarbetsgrupp Utvecklings- och arbetsorganisatoriskt stöd till olika verksamheter i respektive kommun Praktikplatsen.se med möjlighet till total överblick över samtliga elevers praktikplatser inom grundskola, gymnasieskola, vuxenutbildning samt praktikanter inom annan form av arbetspraktik. Grundläggande handledarutbildningar

7 Det här har vi åstadkommit Kvalitetssäkrad och rättssäkrad praktik inom grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning PRAO- Processen APL- Processen

8 FörberedelseUppföljning UTVÄRDERING ELEV/FÖRETAG IUP PRAKTIKUPPGIFT FÖLJEBREV Syfte och målsättning är tydligt för alla inblandade parter. Stäm av mot checklista Förberedelse Praktikbesök Genomförande Vad? Varför? Gör vi rätt? ANSVARIG? TID? Vad blev det? Rektor Generell process – PRAO PRAKTIKINTYG/OMDÖME ANSVARIG? TID? Planering PRAO i VP – årshjul. Stäm av mot checklista Planering Vilka förutsättningar? PRAO:n genomförd enl målsättning. Stäm av mot checklista Genomförande Måluppfyllelsen utvärderad och återkopplad. Stäm av mot checklista Uppföljning ANSVARIG? TID? Mål – Indikatorer

9 FörberedelseUppföljning UTVÄRDERING ELEV/FÖRETAG BETYG PRAKTIKUPPGIFT FÖLJEBREV Syfte och målsättning är tydligt för alla inblandade parter. Stäm av mot checklista Förberedelse APL-besök och regelbunden kontakt under hela APL- perioden Genomförande Vad? Varför? Gör vi rätt? ANSVARIG? TID? Vad blev det? Rektor Generell process – APL PRAKTIKINTYG/OMDÖME ANSVARIG? TID? Planering APL i VP – årshjul. Stäm av mot checklista Planering Vilka förutsättningar? APL genomförd enl målsättning. Stäm av mot checklista Genomförande Måluppfyllelsen utvärderad och återkopplad. Stäm av mot checklista Uppföljning ANSVARIG? TID?

10 Det här har vi åstadkommit Väl fungerande lokala programråd och liknande samverkansråd med grundskolan Påbörjade processer för att säkra huvudmannens ansvar och likvärdighet.

11 Det här har vi åstadkommit Lärandet i arbetslivet bidrar till utveckling av elevernas entreprenöriella egenskaper Syntesen av hela ESA – arbetet med: Samordning/Uppföljning på enhetsnivå och huvudmannanivå - Synkronisering med andra processer. Implementering av Praktikprocesserna. Tydlig arbetsorganisation med påbörjat systematiskt utvecklingsarbete.

12 Det här har vi åstadkommit Sammanfattningsvis visar varje kommun påbörjade processer och aktiviteter. Det systematiska arbetet utifrån helhetsperspektivet måste utvecklas.

13 Framgångsfaktorer Styrning och ledning Synkronisering med andra uppdrag med gemensamma gränssnitt Engagerade pedagoger Entusiastiska företag Handledarutbildningar Praktikplatsen.se Tydlig arbetsorganisation med ESA-arbetsgrupper på enhet, kommun och regional nivå PRAO- och APL-processen Utmaningar Styrning och ledning Systematisk samverkan med andra aktörer på samma arena Skolledarnas bristande engagemang Rätt sammansättning i de lokala programråden. Gemensam förståelse för uppdraget Implementering i daglig verksamhet Svårt att ändra på kulturer! För få praktikplatser!

14 Hur ser vägen ut fram till Målet 2014? JANFEBMARAPRMAJJUNJULAUGSEPOKTNOVDEC Projektmål 1, 7 Projektmål 3 Projektmål 4 Projektmål 5, 6 Elevernas aktuella praktikplatser registreras fortlöpande i Praktikplatsen.se. Fler praktikplatser Förvaltningsövergripande arbete – vem har ledartröjan?raktikplatsen.se Behovsanalys verksamhetsstöd för: - Lokala programråd i gy/vux och - ESA grundskolan Utveckling etablering verksamhetsstöd- - Lokala programråd i gy/vux och - ESA grundskolan Implementering PRAO-process, Utveckling regional plattform, synkronisering med berörda VP och visoner om regional samverkan inom utbildning. Styrning/Ledning/Ansvar Förvaltningsövergripande arbete – vem har ledartröjan? Aktiviteter och kompetensutveckling som stödjer det ovan beskrivna Exempelvis seminarier, work shops och erfarenhetsutbytesträffar Kick Off 2

15 Dagens tre samtal Syfte: - Bidra till gemensam förståelse för Målbild Ge Er möjlighet att stämma av Er status gentemot målen - Ge Er möjlighet att reflektera och planera för det fortsatta arbetet

16 Program – Samtal 2 Lärande samtal omkring frågeställningen: Vad är Din bild över vad som behöver göras för att nå målen och vem som ska ansvara för att detta sker? 9.45 – Samtal 1 Skolchefer, beställare och medfinansiärer samtalar omkring Samverkansformer och tjänster/funktioner för att säkra Ledningsprocesserna och ansvar för dessa – Samtal 1 Gör en individuell skattning relation till projektmålen, samtala därefter omkring Din förståelse av Målbild 2014 och relatera till hur Din verksamhet ligger till i förhållande till målet

17 För att man ska upptäcka andra perspektiv än de man själv har.

18 Samtalstrappa Vardagsprat Diskussion Erfarenhetsutbyte Lärande samtal reflektion kring görandet yta djup åsikt insikt För att lärandet i samtalet ska synliggöras, krävs det att någon bjuder motstånd.” Fånga det som ligger bakom tyckandet, genuint nyfiken, öppna frågor,

19 Viktningsmodellen / Självskattning En hjälp i lärandet En hjälp att hitta angelägna problem Prioriterar vi rätt? En hjälp att se mönster Reflektera över sin egen utveckling/insats

20 Viktningsmodellen / Självskattning Du ska nu vikta dig själv utifrån projektmålen 1, 2, 3, 4 och 7. Värdera dig själv/din verksamhet på en skala 1-5!

21 Samtal 1 Se till att alla förstår vad Ni ska göra/samtala om. Utse samtalsledare och dokumentatör. Se till att alla är överens om hur samtalet ska gå till och fördela tiden. Låt var och en reflektera enskilt över sin självskattning. Låt var och en beskriva sina tankar, erfarenheter utifrån frågeställningen. - Ställ förståelsefördjupande frågor. Var nyfikna, lyssna aktivt. Dokumentera gärna på blädderblock så alla kan hjälps åt att leta sammanfatta. Dra slutsatser och lärdomar och sammanfatta i dokumentationsmallen.

22 Samtal 1 Beskriv din förståelse av Målbild 2014 och relatera till hur din verksamhet ligger till i förhållande till målet.

23 Era roller Samtalsledarens roll Se till att alla får talutrymme. Hålla fokus på frågeställningen. Se till att samtalen sammanställs och dokumenteras Att få till så mycket lärande som möjligt i gruppen Bidra med sina egna erfarenheter. Hålla tiden Deltagarens roll Ge tankerespekt, allas tankar är lika värda. Lyssna aktivt. Ställa förståelsefördjupande frågor. Reflektera och utmana. Hjälpa till att se sammanfatta. En ansvarar för dokumentation.

24 Samtal 2 Se till att alla förstår frågeställningen. Utse samtalsledare och dokumentatör. Se till att alla är överens om hur samtalet ska gå till och fördela tiden. Låt var och en reflektera enskilt över frågeställningen. Låt var och en beskriva sina tankar, erfarenheter utifrån frågeställningen Ställ förståelsefördjupande frågor. Var nyfikna, lyssna aktivt. Dokumentera på blädderblock så alla kan hjälps åt att sammanfatta. Dra slutsatser och lärdomar och sammanfatta i dokumentationsmallen.

25 Lunch – Lämna gärna in dokumentationen från samtal 1 och 2 innan lunch Återsamling i Apotekaren

26 Rum och grupper Samtal 1 Rum: ApotekarenRum: BagarenRum: KlockarenRum: KrukmakarenRum: Apotekaren Katarina Nilsson Paul Pakkala Lars Karlstrand Göran Eriksson Birgit Fältstam Monica Stenberg Elisabeth Vedin Staffan Strindlund Marianne Staaf G. Jane Henricsson Niclas Östlund Roger Sundberg Anna Åsard Tommy Ekeberg Karin Nyman Caroline Lorentzon Carina Lundin Arne Jonsson Ingela Stenberg Å Peder Häggling Lennart Lundin Ulla Gredemyr Katarina Ott Petra Carlsvärd Eva Ström Erik Högberg Tommy Nilsson Stefan Paulsson Nina Skyttberg Birgitta Härnström S. Mia Fälldin Karin Jadelius Anders Strindlund Anita Järnbert Urban Åström Samtal 2 Rum: ApotekarenRum: BagarenRum: KlockarenRum: Krukmakaren Katarina Nilsson Paul Pakkala Lars Karlstrand Göran Eriksson Birgit Fältstam Monica Stenberg Urban Åström Mia Fälldin Elisabeth Vedin Staffan Strindlund Marianne Staaf G. Jane Henricsson Niclas Östlund Anita Järnbert Roger Sundberg Anders Strindlund Nina Skyttberg Anna Åsard Tommy Ekeberg Karin Nyman Caroline Lorentzon Carina Lundin Arne Jonsson Ingela Stenberg Å. Birgitta Härnström S. Tommy Nilsson Peder Häggling Lennart Lundin Ulla Gredemyr Katarina Ott Petra Carlsvärd Eva Ström Erik Högberg Stefan Paulsson Karin Jadelius

27 12.15 Återsamling - Samtal – Samtal 3 Målsättning: Att varje kommun har upprättat en plan för det fortsatta arbetet mot Målbild 2014.

28 Samtal 3 Sundsvall – workshop tillsammans med Åsa Övriga kommuner – workshop tillsammans med Malin Målsättning: Att varje kommun har upprättat en plan för det fortsatta arbetet mot Målbild 2014.

29 Workshop Utgå från era samtal och reflektioner från förmiddagen. Vilka aktiviteter behöver Er kommun genomföra för att ni ska nå Målbild 2014? - Lista dessa och tänk också på vem/vilka som ska ansvara för att dessa genomförs, hur det ska kommuniceras och hur uppföljningen ska se ut. När kolumn 1-5 är ifyllda funderar ni var och en på hur detta bör prioriteras. - Använd ”klisterplupparna” och var och en placerar ut 5 pluppar på det man vill ska prioriteras. Man kan välja att sätta en plupp på fem olika aktiviteter eller flera på en och samma aktivitet. Samtala om och motivera varför Ni valt som ni gjort. Behöver något kompletteras för att detta ska fungera som Er plan för det fortsatta arbetet?

30 Lycka till! Återsamling och kort presentation från varje kommun

31 ESA – Entreprenörskap Skola Arbetsliv ESA Kick Off 2 19 februari 2013 Tack för din medverkan Lycka till med det fortsatta arbetet!


Ladda ner ppt "ESA – Entreprenörskap Skola Arbetsliv ESA Kick Off 19 februari 2013 Malin Heimer, projektledare ESA Åsa Jerfsten, utvecklingspedagog Centrum för kunskapsbildning."

Liknande presentationer


Google-annonser