Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hybriddrivsystem för miljöfordon Mats Alaküla Professor.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hybriddrivsystem för miljöfordon Mats Alaküla Professor."— Presentationens avskrift:

1 Hybriddrivsystem för miljöfordon Mats Alaküla Professor

2 Innehåll Vad är ett hybridfordon? Elhybridens viktigaste egenskaper. Vilka är vinsterna? Hur kan det göras i bil? I vilka fordon gör hybridisering nytta? Vad kostar det? Var finns hindren? Framtidsperspektiv!

3 Vad är ett hybridfordon? ElmotorFörbrännings- motor Batteriladdning i vanlig hybrid ”PlugIn”- laddning

4 Elhybridens viktigaste egenskaper Speed [rpm] Torque [Nm] 5 kW traction power 15 kW traction power Higher gear Higher torque Higher total power - Surplus to battery 32.5% 30% 27.5% 25% Anpassning av arbetspunkt Återvinning av bromsenergi

5 Vilka är Vinsterna? Reduktion av bränsleförbrukning – % beroende på fordon, körmönster mm Reduktion av emissioner –I samspel med förbränningsmotorn Ökad elektrisk effekt tillgänglig –Nya laster, t.ex. elektrisk A/C, ger högre effektivitet i sig. –Reservkraftaggregat... ?

6 Exempel på hur det kan göras

7 Ytterligare koncept

8 I vilka fordon gör det nytta? Relativ motoreffekt Hastighetsvariation Stor nytta 50 % Ingen nytta 0 % Personbilar i stadstrafik Lätta lastbilar och bussar i stadstrafik Personbilar i landsvägs- trafik Tunga lastbilar i landsvägs- trafik Stor Liten Lågt utnyttjande Högt utnyttjande

9 Vad kostar det? Elektriska motordrivsystem – SEK/kW –100 kW personbil behöver kW = kSEK Batteri –Prismål $/kWh = SEK/kWh. –Ex: 1500 kg km/h på ren el, 10 % DOD behöver 0,4 kWh –Lithium: 0.1 kWh/kg, 1 kW/kg. Alltså 4 kg för energin, men 20 kg för effekten.Lithium –20 kg motsvarar 2 kWh = SEK. Totalt –En konventionell personbil, kSEK

10 Var finns hindren? Batterindustrin behöver goda exempel –Lovar runt. Behöver visa att den utlovade kvaliteten håller Underleverantörsindustrin –Inte vana vid elektriska drivsystem. Ex: Växellådstillverkare, A/C-tillverkare mm Electro Magnetic Compatibility –Elektromagnetiskt ”inferno”

11 Framtidsperspektiv Större batterier, längre elkörsträcka Ex: 20 kg -> 100 kg. 2 % DOD -> 80 % DOD –8 kWh tillgängligt, räcker minst 4 mil på ren eldrift. –< 5 SEK/mil el + batteriavskrivning, mot 15 SEK/mil för bensin... –Minus 10 SEK/mil besparing - betalar batteriet efter 2500 mil. –> 3000 cykler -> mil livslängd -> hela bilens livslängd3000 cykler Sverige skulle spara 70 % bensin och diesel. –Vi kan producera 30 % av dagens bensin + diesel- användning som Etanol. –Elproduktionen behöver öka med 5 % !!! –Ingen ny infrastruktur, vare sig för el eller etanol !

12 Slutsats Även om oljan tar slut så är det inte ”kört” för vi kör vidare som om inget hade hänt, med biobränsle och el i tankarna... Det är elhybridens största miljöbetydelse !!

13 SAFT data 100 kg ger 30 kW och 14 kWh = 7 mil !!!

14 SAFT Lithium teknologi


Ladda ner ppt "Hybriddrivsystem för miljöfordon Mats Alaküla Professor."

Liknande presentationer


Google-annonser