Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

AB Svenska Bostäders databas för energistrategi och budgetverktyg PUNKTER.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "AB Svenska Bostäders databas för energistrategi och budgetverktyg PUNKTER."— Presentationens avskrift:

1 AB Svenska Bostäders databas för energistrategi och budgetverktyg PUNKTER

2 Våra långsiktiga energimål Energimål sätts många gånger utan förankring

3 Utvecklat ett planeringsverktyg som svarar på Vad är förbättringspotentialen. Hur långt kan man energieffektivisera med olika kostnadsramar och restriktioner om vad man får förändra. I vilka typer av byggnader är det kostnadseffektivast att göra åtgärder Vilka åtgärder är kostnadseffektivast

4 Består av två delar 1. Databas över företagets fastigheter hämtar uppgifter på: - Energianvändning, typ av fasad, tak, antal fönster, byggnadsår, lägenhets- och lokalareor, areor på väggar och tak - Uppgifter hämtas från fastighetsregister, energistatistik och inventeringar 2. Beräkningsprogram för resultatet av energiåtgärder i valda typhus visar: - Nya energiprestanda, effektiviseringspotential, investering, nyckeltal, livscykelkostnad m.m

5 Skivhus Punkthus Lamellhus Innerstadshus Loftgångshus Fem hustyper från olika tidsperioder

6 Fastighetsuppgifter förs över från databasen ”typhus” till åtgärdsprogrammet

7 För in begränsningar i åtgärdsprogrammet

8 Bestäm åtgärdspaket

9 Välj eget åtgärdspaket i fliken välja åtgärder

10 Nyckeltal åtgärdskostnader

11 LCC och fördelning kostnad/investering

12 Sammanställning

13 Sammanfattning energi och ekonomi

14 Utvecklat till ett budgetverktyg på specifik byggnadsnivå Alla räknar med samma förutsättningar

15 Byggnadens åtgärder sammanställs på fastighetsnivå

16 Alla fastigheter sammanställs på förvaltarområde inklusive resultat på energieffektiviseringen

17 Även här kan man se effektiviseringspotentialen på lokal nivå för olika åtgärder


Ladda ner ppt "AB Svenska Bostäders databas för energistrategi och budgetverktyg PUNKTER."

Liknande presentationer


Google-annonser