Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Den Svenska Dagligvarumarknaden 2008 – Översikt Då var det dags igen att beställa GfKs ”Översikt”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Den Svenska Dagligvarumarknaden 2008 – Översikt Då var det dags igen att beställa GfKs ”Översikt”"— Presentationens avskrift:

1 1 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Den Svenska Dagligvarumarknaden 2008 – Översikt Då var det dags igen att beställa GfKs ”Översikt” för Ni som brukar köpa denna rapport vet hur rapporten ser ut, för Er andra så har vi gjort en kort PowerPoint-presentation som visar ett urval av undersökningar som ingår. Rapporten är en sammanfattning hur det gått för den Svenska dagligvarumarknaden och hur det gått för ca 130 st varugrupper under 2008 och hur trenderna är för dessa varugrupper (vi visar siffror från 2005 till 2008). De senaste årens positiva reaktioner från Er kunder gör att vi även i år fortsätter med Konsumentprofiler på samtliga kanaler. Med hjälp av Konsumentprofilerna på kanalerna kan Du sedan jämföra med de varugrupper som Du har och se vilken kanal som dessa varugrupper passar bäst i. Ni ser också att de är olika personer som handlar i de olika kedjorna – skillnaderna mellan kedjorna växer. Även i år ingår siffror för Lidl och Netto! Och även siffror på Private Label! Även i år ingår: Redovisning av ca 130 varugruppernas marknadsandel i Lidl och i Netto, under Helår 2008! På sista sidan i PowerPoint-bilderna finns en beställningsblankett. Faxa in sidan eller så svara på detta mail. Kostnaden för årets rapport är :- + moms Kr. Då kan man välja mellan ett pappersexemplar eller rapporten på CD, så att Ni kan lägga rapporten på Ert Intranät. På så sätt kan hela företaget få tillgång av rapporten. Vill Ni ha flera exemplar av rapporten så kostar extra ex 3.000:- + moms kr per st. Leverans av rapporten sker i mitten av april Välkommen med beställningar! Fredrik Ydell GfK Sverige AB 046 – Den Svenska Dagligvarumarknaden Översikt

2 2 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Den Svenska Dagligvarumarknaden Översikt I rapporten ingår följande! Nästkommande sidor är exempel ur föregående års rapporter. OBS Lidl och Netto siffror!

3 3 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Lidl-siffror och Netto-siffror finns i Översikten! Lidl, Netto och Private Label – s iffror finns med i Översikten! Vi kommer att redovisa övergripande siffror för Lidl och Netto i årets Översikt! GfK är ensam om att kunna redovisa Lidl- & Netto- siffror i Sverige! och Private Label siffror! Vi kommer att redovisa övergripande siffror för PL i årets Översikt! Många pratar om Private Label – men hur stor andel har PL egentligen i Sverige? Svaret finns i ”Översikten”. Vi redovisar även: Penetration, Lojalitet, Frekvens Återköpsgrad värde/inköpstillfälle, inköp/hushåll samt trender!

4 4 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Lidl & Netto i ”Översikten 2008” Fördjupning av Lidl- & Netto-siffror I ”Översikt 2008” är att vi redovisa marknadsandelar, både i Värde och Volym, för ca 130 varugrupper inom Lidl och Netto! Alltså hur stor del av den totala försäljningen av varje varugrupp säljs i Lidl resp. Netto. Har Marmelad tagit en andel på 2,5% i Lidl? Eller är andelen större? Vilken andelar har Tacoprodukter, Bönkaffe, Df Fisk, Df Grönsaker, Öl klass II, Cider, Schampo, Hushållspapper, Chokladkakor osv i Lidl och i Netto? Översikten ger svar! Layout förslag

5 5 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Dagligvarumarknaden 2008 Det nedersta diagrammet delas även in i ICA, KF, Axfood och Bergendahls Siffrorna är ”gamla” från 2006!

6 6 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Kanalernas/Regionernas andel Diagrammet görs även på Regionsnivå – Norr, Öst, Väst och Syd

7 7 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Utveckling per varugrupp Ca 130 varugrupper ingår i undersökningen! Dessa delas in i Kategorierna; Kolonial, Drycker, Kemtekniskt+Papper Kylda Varor+Mejeri, Djupfryst, Chark, Frukt&Grönt, Färskt Kött, Färsk Fisk och Mjukt Matbröd

8 8 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 ca 110 st Konsumentprofiler ingår! Här redovisas VEM köparna är per varugrupp

9 9 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Konsumentprofiler på kanal-nivå! Samma utformning som för Varugrupperna (se föregående sida) Även i år redovisas – Lidl, Netto & Citygross! GfK är ensamma att kunna redovisa dessa kedjor! ICA Maxi ICA Kvantum ICA Supermarket ICA Nära Coop Forum Coop Konsum Coop Extra Coop Nära Willy´s Willys Hemma Hemköp Citygross Vi (fd Vivo Stockholm) Lidl Netto Övriga Inköpsställen Kanalerna som redovisas är; Fortsättning även i år Nu kan Ni se vilken kanal har de unga köparna, vilken kanal har de äldre köparna, vilken kanal har personer med hög inkomst, vilken kanal har barnhushållen. Osv osv

10 10 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Ett exempel hur Konsumentprofilerna för de olika kanalerna ser ut. Kedja X har en stor överrepresentation på; 60+ åringar, Öst-regionen, 1-persons hushåll, Selektivt Prismedvetna, lägre inkomster och boende i Lägenhet osv

11 11 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Extraprisutveckling mellan * Extraprisandelerna redovisas också per Segmenten; Färska produkter, Kolonial, Djupfryst, Personlig hygien och Kemtekniskt * Även per Region; Syd, Väst, Öst och Norr * Samt per Kedja; ICA, KF, Axfood och Övriga Inköpsställen

12 12 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Detta ingår i rapporten! GfK:s översikt ger Dig fakta om: - Varugrupper – ca 130 st – trender (04/05, 05/06, 06/07, 07/08), Penetration, Värde/Hushåll, Värde/Inköpstillfälle, Inköpstillfälle/Hushåll, Andelar av Dagligvaruvärdet. (Källa: GfK ConsumerScan) - Kanalandelar - de tre blockens andelar. (Källa: GfK ConsumerScan) - Dagligvaruhandeln – sammanfattande hårddata om DVH, t ex värdeandelar, butiksstruktur, utveckling etc. Dessutom en fördelning av DVH-marknaden på olika målgrupper och lojaliteten till kedjorna (Källa: GfK ConsumerScan/officiell statistik) - Konsumentprofiler per varugrupp (ett urval – ca 110 st) - fördelning av volymer och antal köpare på hushållstyper. (Källa: GfK ConsumerScan) - Dagligvaruomsättning per veckodag – fördelning av försäljningen per veckodag. (Källa: GfK ConsumerScan) - Penetrationsranking – ranking av varugruppernas Penetration (Källa: GfK ConsumerScan) - Extrapriser – utveckling totalt, fördelning mellan kategorier, hushåll och regioner (Källa: GfK ConsumerScan) - Lidl – vilka andelar har Lidl tagit på den svenska marknaden (Källa: GfK ConsumerScan) - Lidl & Netto – vilka marknadsandelar var Lidl och Netto tagit på den svenska marknaden inom ca 120 varugrupper. (Källa: GfK ConsumerScan) - Private Ladel – flera viktiga nyckletal på hur det går för PB i Sverige (Källa: GfK ConsumerScan) - Konsumentprofiler per Kedja/kanal - fördelning av volymer och antal köpare på hushållstyper. (Källa: GfK ConsumerScan) Priset för rapporten är SEK :- Vill Ni ha rapporten per CD, så att Ni kan lägga ut rapporten på Ert Intranät, så kostar detta SEK :- Leverans: i mitten av april 2009 Ring oss direkt eller faxa in Er beställning. Det går bra att även svara per .

13 13 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Beställning av ”Översikten 2008” Rapporten kostar :- + moms Extra exemplar kostar 3.000:- + moms per st Skriv ut denna sida och skicka den snarast! Jag beställer ……. ex av Översikten 2008 Skicka rapporten till ……………………………...…………………………… CD - rapporten kostar :- + moms Jag beställer Översikten per CD Jag beställer Översikten per pappersexemplar


Ladda ner ppt "1 GfK Consumer Tracking Översikt 2008 Fredrik YdellApril 2009 Den Svenska Dagligvarumarknaden 2008 – Översikt Då var det dags igen att beställa GfKs ”Översikt”"

Liknande presentationer


Google-annonser