Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar organisation och vad som är på G.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar organisation och vad som är på G."— Presentationens avskrift:

1

2 Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar organisation och vad som är på G

3 Lunds universitet / LDC Drift Administration Kund & Tjänst Chef LDC organisation 2009 Organisation

4 Lunds universitet / LDC Drift Administration Kund & Tjänst Chef LDC organisation 2009 Organisation

5 Lunds universitet / LDC Drift Administration Kund & Tjänst Chef LDC organisation 2009 Organisation

6 Lunds universitet / LDC På uppdrag av förvaltningen Tillgänglig för hela LU och våra externa kunder Bredare utnyttjande, enklare för användarna 3:e lina i verksamheten Alla ärenden registreras & följs upp Statistik LU ServiceDesk – En bas IT-tjänst

7 Lunds universitet / LDC LU ServiceDesk – antal ärenden

8 Lunds universitet / LDC LU ServiceDesk – antal ärenden

9 Lunds universitet / LDC LU ServiceDesk – Driftinfo sidan Totalt antal besök. 2011: : :

10 Lunds universitet / LDC LU ServiceDesk - Supportguider Totalt antal guider. 2011: : :

11 Lunds universitet / LDC Certifierat driftställe Drift för 13 lärosäten Hanterar information för aktiva studenter Ladok drift Nya kunder -Teaterhögskolan -Teologiska högskolan

12 Lunds universitet / LDC Nytt avtal för telefoni – TELIA 1/7 Digital långtidslagring – SYLL LU Desktop LU:s stadsnät Bra att känna till

13 Lunds universitet / LDC

14 Lunds universitet / LDC Backup Dokument Profilinställningar Programvara Stationära Bärbara Smartphones Användare Lunet Brandvägg Personlig brandvägg Tekniker ServiceDesk EGA - effektiv och pålitlig arbetsplats Arbetsplats 950 EGA – Standardarbetsplats anställda Drygt 900 användare 220 EGS – publik arbetsplats

15 Lunds universitet / LDC Inför, driftar och förvaltar IT-tjänster Levererar även till andra universitet och högskolor Har inga anslag, utan avtal för leverans av tjänster Antal anställda ca 80 Budgeterad omsättning 2010 ca128 milj Ingår i LUs förvaltning LDC idag

16 Lunds universitet / LDC Senaste serverteknik Servertjänster och lagring 290 servrar varav 170 virtuella 90 windows 125 unix varav 70% Redhat Linux Div SUN Solaris, Mac, Alpha 210 servrar är anslutna till SAN som rymmer totalt 155 TB data i två hallar Lokal disk - ca 3 TB totalt

17 Lunds universitet / LDC En kundansvarig (Leopold) Regionmöte 2 ggr/år Förvaltningsmodell (PM3) månadsvisa möten(oftast telefon) halvårsmöten(1 på plats hos kund) LPW samarbete Nära samarbete med Ladokansvariga Möten med SA-cheferna Hur arbetar vi med Ladok ?

18 Lunds universitet / LDC Grundat år studenter forskarstuderande anställda 550 professorer (18 % kvinnor) Åtta fakultetsområden Flera campus mkr i omsättning Snabbfakta om Lunds universitet

19 Lunds universitet / LDC IT processer enligt ITIL v3

20 Lunds universitet / LDC Drift Administration Kund & Tjänst Chef LDC Kvalitet LDC organisation 2009 LDC organisation

21 Lunds universitet / LDC Ca 80 byggnader Även Malmö & Hbg 10 Gbit optisk fiber Idrifttaget 2007 Helt redundant Stjärnnät Två oberoende noder: Nod 1 Nod 2 Stamnät - LUNET

22 Lunds universitet / LDC LDC infrastruktur i siffror Ladokdrift 12 lärosäten Ca studenter (av ca i Sverige) Arbetsplats 950 EGA – Standardarbetsplats anställda Drygt 900 användare 220 EGS – publik arbetsplats Exempelsiffror

23 Lunds universitet / LDC Projektmetodik

24 Lunds universitet / LDC IT-infrastruktur (Bas-IT) Effektivisera administration mha IT Utveckla verksamheten mha IT Utveckling av IT-stödet

25 Lunds universitet / LDC Nätverk – Trådlöst och trådbundet LU ServiceDesk Arbetsplatssystem inkl telefoni Serverhall och servrar Skrivare Kopiator Utbildningssalar IT-infrastruktur ”Bas-IT”

26 Lunds universitet / LDC Bättre samordning av krav och tjänster Mer IT-tjänster för studenter & lärare Konsolidering av IT-organisation Konsolidering av applikationer Utökade servicetider Strategiska IT-frågor

27 Lunds universitet / LDC Kvalitetshöjning Säkerhetsaspekter Möjliggör utökat verksamhetsstöd Snabbhet att införa nya tjänster Möjliggör utökad servicegrad Ger en kritisk massa för IT-service Kostnadsbesparing Varför gemensam IT-service inom LU?

28 Lunds universitet / LDC IT-strategi IT-samordning Verksamhetskrav Beställare Utförare IT-support Fakultet Institution Förvaltning Gemensam IT-funktion Universitetsledning IT-råd Framtida arbetsmodell för IT inom LU?

29 Lunds universitet / LDC ITIL som en bas i kvalitetsstyrning

30 Lunds universitet / LDC Serverhallar Primär hall Margaretavägen 310 m m2 Sekundär hall Sölvegatan 100 m2

31 Lunds universitet / LDC ProductProcess People Utmaningen Triple P

32 Lunds universitet / LDC Mars 2008, bild 32 Service Strategy Service Design Service Transition Service Operation Continual Service Improvements IT processer enligt ITIL v3

33 Lunds universitet / LDC Serverhall Sölvegatan Sekundär hall – 100 m2

34 Lunds universitet / LDC Vad håller vi i luften BIBLIOTEKSSYSTEMKemicentrum faktureringVisual ArkivHänvisningssystem CreditoKuben (Infotool)Windows file serverIP telefoni Ladok applikationLDAPWsusKretskopplad telefoni Ladok systemadmin LDC-system: Besökssyst. Tidredovisn./Bokn.,4DNätgruppsförbindelser Ladok teknik LUBAS, GUBASArbetsplatsdriftMobil täckning LupinöverföringLucat-koppling mailCertifiering av HWSoftphone Message BrokerLUTED, LUPAK: LUPARKMSIISP + SUNET MimerLuvitComaround UC (externlev.)Kommunikation i datorhallen (+HP) Oracle DBMIIS/ILMSDRadius Orfi applikationMySQLCertifikatAntivirus på server Orfi dbNavisionIRTBackup av databas Orfi programmeringNetwisePenetrationstestBackup av server Orfi systemadminOffice Communication ServerSäkerhetsrevisionBackup av workstation PageroOOiSTrafikövervakningBrandvägg Primula applikationPcounterZAPBrandvägg Linux Primula driftPostgreSQLCore distributionBrandvägg Windows Tur o returProfdocDHCPBrandvägg VMware UnifacePyramidDNSNagios ADREHAB, KLARAEpicenterNTP Antivirus (Symantec)SaltoIXServerinstallationsverktyg RDP ApacheSambaLUDDSAN diskskåp BDDSaMSynMulticastSAN infrastruktur CAS Sapphire NetlogonSapphire CitrixSCCMTransmissionServerdrift fysisk server CWAASCOMVLANServerdrift Linux DFSSharepointVPNServerdrift Novell Exchange SpamAssassin FastighetsnätServerdrift Tru64 Fil/printSPRUTBYTEKopparnätServerdrift Solaris FilemakerSQL serverNAC xServerdrift Windows Haffo (Uportal)Streaming serverRingmasterServerdrift virt. Server HogiaStudentportalSvartfiberServerdrift VMS HotsoftSun ONESwitcharSIM IISTerminal ServerTrådlöst nätVirtualiseringsverktyg P2V, V2x IP TVTomcatFörhyrt områdesnätStudentmail JBossuPortalHyrda anknytningsledningarWindows cluster Exempel på system/tjänster

35 Lunds universitet / LDC LU organisation

36 Lunds universitet / LDC Användare SPOC - Single Point Of Contact Klient 3-line CFL 3-line Diverse andra 3-line Service Desk First line Servicedesk

37 Lunds universitet / LDC Print- & betallösning

38 Lunds universitet / LDC LDC infrastruktur i siffror Kommunikation aktiva switchuttag av ca fullt utbyggt 580 trådlösa accesspunkter av ca 1400 fullt utbyggt 2600 ip telefoner, 3500 vanliga telefoner 580 switchar av ca 1000 fullt utbyggt 10 GB internetanslutning (SUNET) 1:a LDC-nätet byggdes av egen personal inkl lödning Mail 16/ Mail in Mail ut mailboxar 1,6 TB data Exempelsiffror

39 Lunds universitet / LDC LDC infrastruktur i siffror 290 servrar varav 170 virtuella 90 windows 125 unix varav 70% Redhat Linux Div SUN Solaris, Mac, Alpha 210 servrar är anslutna till SAN som rymmer totalt 155 TB data i två hallar Lokal disk - ca 3 TB totalt Exempelsiffror

40 Lunds universitet / LDC LDC infrastruktur i siffror Backup 500 band = 300 TB data Ärende Ca 1800 incidenter/månad Ca 500 change/månad Exempelsiffror

41 Lunds universitet / LDC Kundansvarig Ansvarar för relationen med alla LDCs kunder. Gunnar Knutsson, Lars-Olle Peters, Leopold Schmidt, Jan-Inge Månsson Tjänsteansvarig Ansvarar för en IT-tjänsts funktion, prestanda och utveckling. Marika Cochinescu, Gunnar Knutsson, Mali Kukulovic, Gun Nilsson IT-arkitektur Ansvarar för LUs systemkarta, systemintegration, identitetshantering och säkerhet. Eskil Swahn, Magnus Persson, Anders Odeskog Projektkontor Ansvarar för projektorganisation och att projekt genomförs enligt projektmodellen. Johan Ekman, Leopold Schmidt, Marika Cochinescu, Annika Brange Nya roller sedan 2009

42 Lunds universitet / LDC Helt ny inställning till service och kunden Ny ledningsgrupp Många nya medarbetare Kvalitetssäkrade processer och arbetssätt Mesta tekniken förnyad Effektivisering och automatisering Beredskap Ständiga förbättringar Engagemang - Kvalitet - Ansvar Genomförda förbättringar inom LDC

43 Lunds universitet / LDC (ServiceDesk) Incident Management Problem Management Change Management Release Management Configuration Management Capacity Management Availability Management Service Level Management Financial Management for IT Services IT Service Continuity Management Service SupportService Delivery Daglig verksamhet Långsiktig planering Kvalitetssäkring - baserat på ITIL, ISO20000 och ISO9001


Ladda ner ppt "Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar organisation och vad som är på G."

Liknande presentationer


Google-annonser