Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stöd och verktyg kring kommunikation, bilder och grafisk formgivning Linda Morgan och Sofia Lindberg, informationsavdelningen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stöd och verktyg kring kommunikation, bilder och grafisk formgivning Linda Morgan och Sofia Lindberg, informationsavdelningen."— Presentationens avskrift:

1 Stöd och verktyg kring kommunikation, bilder och grafisk formgivning Linda Morgan och Sofia Lindberg, informationsavdelningen

2 9 september 2014Namn Efternamn2

3 Utmaningar KI stod inför:  Hur kan vi skapa enhetlighet och visa att det handlar om ett varumärke – Karolinska Institutet?  Hur kan vi skilja oss från andra på ett sätt som är relevant för oss och våra målgrupper?  Hur kan vi använda vårt varumärke och grafiska profil för att stärka intrycket av organisationen och samtidigt behålla vår integritet och historia? 9 september 2014Namn Efternamn3

4 9 september 2014Informationsavdelningen4

5  Varumärkesplattform  Grafiska regler  Kommunikativ plattform 9 september 2014Informationsavdelningen5 Regler och riktlinjer för hantering av KIs varumärke och marknadskommunikation

6 9 september 2014Informationsavdelningen6

7 Payoff Svensk payoff Ett medicinskt universitet Engelsk payoff A medical university 9 september 2014Informationsavdelningen7

8 9 september 2014Informationsavdelningen8

9 Profiltext Svensk profiltext Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. I Sverige står Karolinska Institutet för drygt 40 procent av den medicinska akademiska forskningen och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Sedan 1901 utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Engelsk profiltext Karolinska Institutet is one of the world’s leading medical universities. Its mission is to contribute to the improvement of human health through research and education. Karolinska Institutet accounts for over 40 per cent of the medical academic research conducted in Sweden and offers the country’s broadest range of education in medicine and health sciences. Since 1901 the Nobel Assembly at Karolinska Institutet has selected the Nobel laureates in Physiology or Medicine. 9 september 2014Informationsavdelningen9

10 Olika typer av marknadsmaterial 1.Övergripande profilering 2.Återkommande kommunikation 3.Fakta- och basmaterial 9 september 2014Informationsavdelningen10

11 1. Övergripande profilering 9 september 2014Informationsavdelningen11

12 2. Återkommande kommunikation 9 september 2014Informationsavdelningen12

13 3. Fakta- och basmaterial 9 september 2014Informationsavdelningen13

14 9 september 2014Informationsavdelningen14 Bilder är en central del av Karolinska Institutets grafiska profil, och de motiv och det formspråk vi använder påverkar de associationer som knyts till vårt varumärke. Karolinska Institutet i bild

15

16 9 september 2014Informationsavdelningen16

17 Karolinska Institutets bildbank idag  KI har en bildbank med drygt bilder. Bäst täckning finns inom porträttbilder forskare.  Visningsprogram Foto Station.  Handfull personer på informationsavdelningen har inlogg/tillgång – ingen arbetar uteslutande med bildbanken. 9 september 2014Informationsavdelningen17

18 Karolinska Institutets bildbank i framtiden?  Karolinska Institutet ska ha ett omfattande, uppdaterat bildarkiv som täcker majoriteten av våra gemensamma behov.  KI lånar generöst ut bilder till press, myndigheter och andra som verkar inom KI-relaterade områden.  KI använder proffsfotografer.  Nya bildjobb ska ha fria rättigheter för KI-kanaler och press samt ha lång rättighetstid.  Nytt eller utvecklat bildbankssystem.  Inventera bilder på institutionerna. 9 september 2014Informationsavdelningen18

19 Vi tar gärna emot bilder från er!  Högupplösta dpi  JPG-format  A4-storlek, 210x297mm  Uppmärkta med namn på personer på bilden, när bilden togs och fotografens namn  Uppmärkta med vilka rättigheter vi har till bilden – helst fria rättigheter i KI-kanaler och press i 5 år! 9 september 2014Informationsavdelningen19

20 Bilder och upphovsrätt När du publicerar något, till exempel en bild, på internet, i en blogg, på intranätet eller i en webbtidning, så heter det med en juridisk term att ni överför bilden till allmänheten. För att få göra detta behövs i de allra flesta fall upphovsmannens tillstånd. Plocka aldrig bilder från Internet utan att först ha fått rättighet att använda bilden! 9 september 2014Informationsavdelningen20

21 Foton på Internet ”Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på t.ex. anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning.”* * Utdrag ur datainspektionens faktablad Personuppgifter och Internet 9 september 2014Informationsavdelningen21

22      - Lennart Nilssons bilder 9 september 2014Informationsavdelningen22 Hitta bilder externt

23 Frågor? 9 september 2014Informationsavdelningen23


Ladda ner ppt "Stöd och verktyg kring kommunikation, bilder och grafisk formgivning Linda Morgan och Sofia Lindberg, informationsavdelningen."

Liknande presentationer


Google-annonser