Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna! www.vinna-ostersund.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna! www.vinna-ostersund.se."— Presentationens avskrift:

1 Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna!

2 Jämtland

3 Linköping 9 december 2013 Vinna-projektet Bakgrund Metoder Hur gör vi?

4 Innovationsprojekt Östersund Samverkanspartners; Jämtlands Gymnasieförbund, näringslivet, kommunerna, ideella sektorn och akademin Nya testade metoder har implementerats Flexiblare gymnasieskola Bättre samverkan mellan alla parter

5 VINNA! ESF-projekt till i bidrag per år + samma summa i medfinansiering i form av löner för anställda Totalt alltså per år

6 Mål med Vinna! Minska avhoppen Testa minst 10 nya metoder Minst 1oo ungdomar ska delta

7 Jämtlands Gymnasieförbund Fyra kommuner ingår; Bräcke, Krokom, Ragunda och Östersund Sju olika skolor, varav tre i Östersund JGY Fyrvalla i Östersund Alla 16 nationella program + IM Ca gymnasieelever

8 Fyrvalla

9 JGY Fyrvalla El- och Energiprogrammet Fordon- och Transportprogrammet Industritekniska programmet VVS- och Fastighetsprogrammet Ca 400 elever, 12 % flickor 65 personal

10 Metoder Fokus på frågan! Gör det besvärligt att avbryta Bemötande Individanpassning – individuell studieplan Lugn och ro i lärmiljön Stöd – olika former Trygghet Samarbete med näringslivet

11 Fokus på frågan EHT-personalen viktig Rektor ännu viktigare! Medvetandegöra personal om Elevens framtidsmöjligheter Sammanhang Ekonomi

12 Bemötande Utbildning av arbetslag Kunskap Mentorsutbildning Många inackorderade elever Mentors-dag inför höstterminens start

13 Individanpassa studieplanen Ej avhopp Behåll eleven i ”systemet” Samma rektor, syv mm Samarbete mentor-syv Fullfölj del av utbildningen Läsa klart kurser Kombinera med praktik eller APL Vem har ansvaret att följa eleven?

14 Lugn och ro i lärmiljön Elevenkät lyfte detta Förslag via elevrådet Studiebesök vid Mossbourne Academy i London Genomgång med all personal Ordningsregler finns i alla klassrum

15 Välkommen till lektion! Vi vill att du gör följande innan lektionen börjar: 1.Du har rätt material och en penna med dig. 2.Du har stängt av din mobiltelefon. 3.Du är inställd på att ha lektion när du går in. 4.Om du är försenad, knacka innan du går in.

16 På Fyrvalla behandlar vi alla med respekt! Det innebär bland annat att vi : 1.Respekterar allas rätt till arbetsro. 2.Tilltalar varandra med förnamn. 3.Lyssnar och lär oss av varandra. 4.Respekterar allas rätt till sin åsikt. 5.Begär ordet genom att påkalla lärarens uppmärksamhet så att läraren kan fördela ordet. 6.Är försiktiga med våra lokaler och läromedel. 7.Plockar ihop våra saker så att klassrummet är i ordning inför nästa lektion.

17 Stöd i olika former Kartläggning F-betyg Sommarkurs i Ma för kommande TE/NA-elever ”Vinna-verkstad” med en lärare Struktur Bemötande, ”ser dem”, Studiegård med karaktärslärare och lärare i gymnasiegemensamma ämnen

18 Trygghet Aktivt arbete med Lika-behandling Omedelbar reaktion Språkbruk Wide, lämna förslag via webben Mentorsutbildning Ex.v. Bemötande, basgrupper, värdegrunds-övningar

19 Samarbete med näringslivet Tidigare år många avhopp i åk 2 För lite kunskap om kommande yrkesområde Studiebesök ht i åk 1 Föreläsningar av chefer, till exempel inom verkstadsföretag Frukostmöten

20 Resultat inom tre enheter Läsåret tom dec 13 Jämförelse mellan läsår Personalen blivit mera flexibla och tänker mera på att hitta lösningar för elevens bästa Vinna kom igång mars 12 Avslut- ingen skola

21 Övrigt Forskare följer Vinna, Kontigo Implementering viktigt! Parallellprocesser Påverkan på struktur


Ladda ner ppt "Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna! www.vinna-ostersund.se."

Liknande presentationer


Google-annonser