Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till Ateadagen 2007! Conny Björnehall Solution Area Manager Mobility.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till Ateadagen 2007! Conny Björnehall Solution Area Manager Mobility."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till Ateadagen 2007! Conny Björnehall Solution Area Manager Mobility

2 Mobilitet finns överallt

3 Vad är mobilitet? PushMail?Häftig telefon? Frihet? Verksamhetsnytta!

4 Mobilitet i Norden Siffror för Norden – % Menar att mobil e-post gör det enklare att ge bättre och snabbare service till kunder, medarbetare och partners 87 % Arbetar utanför kontoret varje vecka 73 % Tycker att synkroniserad kalender är en viktig funktion i arbetet 69 % Menar att en av de största fördelarna med mobil e-post är att man inte är så bunden till kontoret 60 % Menar att mobil e-post gör att man kan arbeta mer flexibelt så att man får mer tid för familj och vänner 56 % Menar att en av de största fördelarna med mobil e-post är att man inte behöver ha med sig en bärbar dator 53 % Använder inte mobil e-post idag, men tror att de kommer att göra det inom ett år 49 % Tycker att synkroniserad telefonbok är en viktig funktion i arbetat 42 % Kollar e-posten så fort de ser eller hör att de fått ett meddelande 37 % Använder mobil e-post när de är utanför kontoret

5 Vart vill du kunna göra affärer? Överallt! Frigör medarbetarna från geografiska hinder Gör att företaget kan utöka sina resurser och processer i realtid oavsett vart dom anställda befinner sig

6 Vad händer inom mobilitet? IT-avdelningen får ansvar för telefoni Mobilen ersätter den fasta telefonen Krav på rutiner för inköp och hantering av mobila enheter Krav på professionella tjänster För dyrt att springa till ”telefonbutiken” Säkerhetsfrågor i fokus Affärssystemen blir mobila Trenden går mot standardisering och effektivisering

7 Mobila hot

8 Hur kan vi lösa denna problemställning? Standardisering av produkter Tydlig logistik och rutiner kring inköp Managering av mobilenheter Bättre hantering av Operatörsavtal IT-avdelningen måste äga frågan.... (Atea Mobility AnyWhere)

9 Tre formfaktorer efterfrågade av användarna Typ Nokia E90, E61, HTC Tytn II Ca 138x75x21 mm, 190 gram Typ SonyEricsson P990i, SE P1, HTC Touch 115x58x26 mm, 155 gram Typ HTC S710, HP x46x18 mm, 103 gram

10 Slutsats Nytt synsätt – Hantera mobila enheter på samma sätt som vi hanterar våra PC

11 Behövs managering? Varje dag Mobiltelefoner 119 PDAs / Pocket PCs 25 bärbara Glöms i taxibilar Och det är bara i Chicago Toppen av ett isberg? Detta är faktiskt bara dom händelser som är rapporterade! Hur ser det ut egentligen?

12 Varför Managering? Mobila enheter är nyckelfaktorer Hur många mobila enheter är anslutna till erat nätverk? Vilket data befinner sig utanför erat nätverk? Är datat på dessa enheter skyddat? Vad händer om en enhet tappas eller blir stulen? – kan du säkra datat och enheten? – hur länge kommer användaren att vara offline?

13 Fördelar med managering Valmöjlighet och flexibilitet – Managera mobila enheter virituellt (remote) – Policy förstärkning och skydd vid stöld – Möjlighet att lägga till önskade moduler Kostnadskontroll – Hjälper till att uppnå en snabb ROI genom hela den mobila livscykeln – Reducerar TCO och supportkostnaden Lätt att använda – Enheterna har rätt inställningar – Inget strul för användarna – Minskad support

14 Grosshandlarmatte En användare lägger igenomsnitt 30 min i veckan på strul IT-avdelningen lägger i snitt 8 tim/smartphones /år Genomsnittsanvändaren kostar 400 kr / h Anta att man har 200 smartphones användare Varje telefon kostar 9200 kr i användarstrul per år IT avdelningen stöd på telefonerna kostar 3200 kr per telefon och år Den totala kostnaden per år för 200 smartphones användare: – kr per år

15 Olika företagslösningar Prosumer Mass Market Phones Small Enterprise Corporate Consumer Smart Phones Value of Monthly ARPU Retail Channel Operator B2B Channel Implemented Behind the Corporate Firewall Corporate DM & File Sync OTA SyncML Or Desktop Cable PIM Sync BREW, J2ME Consumer Implemented Behind the Corporate Firewall Corporate / PIM Hosted Solutions Prosumer & SME Enterprise Voice Fixed to Mobile, VoIP

16 Ateas syn på en effektiv hantering Atea Team Atea Leverantörer Atea Direct Anskaffning Teknik cert Kundens sortiment Konfigcenter Systemstart Grafisk profil Märkning Inventarie- information Recycling Relocation Kundens verksam- heter 2:nd line HelpDesk Användarstöd Kundens IT- avdelning Service Kund Sampackning Atea service AvyttrSkrot Transport

17 1 ServicePack 2 SupportPack Tillbehörspaket Billaddare kablar mm SE, Nokia, Samsung, HTC, HP 1 Märkning 2 Konfiguration 3 AssetInfo 4 Laddning Supportavtal till användaren av mobiltelefonen samt förstärkta garantier ! Våra vanligaste tjänster för mobilterminalen ! Logistik kring produkt, standardiserat sortiment inkl tillbehör ! Effektivt inköp för kund, med kundunikt sortiment, kopplade tjänster och tillbehör med attest. Mobiltelefoni - tjänster TREND Hantering abonnemang Operatörer (vi hanterar abonnemang direkt i operatörs system) Utrangering Enkel säker skrotning med Atea burarna ! (Metall tugg) Framtagning av grafisk profil samt teknisk konfiguration

18 Automatisk konfigurering Din tomma SmartPhone har nu blivit en uppkopplad intelligent klient i ditt företagsnät och har synkat det du behöver… 10 minuter är rätt bra, eller hur?

19 Funktioner Funktioner i mobilitetsplattformen – Användare och grupphantering – Enhetshantering (PDA, Smartphone etc.) – Inventering – Policyhantering – Mjukvarudistribution – Backuphantering – Statistik – Informationshantering – Säkerhetshantering

20 Tjänster Frontline Management Client Bundle: -Software Manager -Inventory Manger -Patch Manager -License Manager -Session Manager -Security Manager -Configuration Manager Extended Frontline Management Client Bundle: -Software Manager -Inventory Manager -Patch Manager -License Manager -Session Manager -Security Manager -Configuration Manager -Document Manager -Backup Manager Security Management Client Bundle: -Session Manager -Security Manager -Configuration Manager -Backup Manager

21 B Guest Host Firewall Host Remote user support from a corporate Helpdesk – File transfer – Remote control Windows Mobile 6 Windows Mobile 5 Pocket PC Windows Mobile 5 Smartphone Windows Pocket PC 2003, 2003SE Remote management - computer management controlling services, registry, tasks and system state. Remote maintenance Remote administration File transfer – split screen, copy, move, sync, clone, crash recovery Remote operation of machinery Run Program – launch programs at the remote computer. Get Inventory – collect hardware and software information from remote computers. Atea Remote Assistance

22 Nya enheter

23

24 SonyEricsson

25 Nokia

26 HP

27 Transport & Delivery Well informed Transport in the field maximizing deliveries Optimised process by minimization of duplication Field Service Operations Access to enterprise resources for customer information Efficient management of Field tasks and time Logistics Mobilization of existing CRM/ Business process applications Increased service level for Logistics and Delivery Force Verksamhetsnytta utöver

28 Kontorssystem /Webb Kommunikationsserver KommunikationMobil Klient , delade dokument etc Kundens interna system Mobil mjukvara Mobila moduler GPRS / EDGE 3G GSM W-Lan Mobitex ”ATEA- Mobil Funktionsplattform”

29 1) Inloggning 2) Huvudmeny 3) Orderöversikt 4) Ny arbetsorder 5) Orderdetalj 6) Statusändring 7) Avvikelse 8) Meddelanden Basfunktioner (1) Ny Körorder 8:00 – 14:00 27/6 8:00 – 14:00 Beijer AB Beijer Byggmaterial AB Bockgatan 81, GÄVLE 12:00 – 17:00 27/6 12:00 – 17:00 Johanssons Bygg AB Bröderna Johanssons Bygg AB 37, STOCKHOLM Kungsgatan 37, STOCKHOLM 1)1 pall, 12 mm Gipsskivor 2)4 balar, 80 mm Isolering 3) 4) 5) Körning Accepterad 8:00 – 14:00 27/6 8:00 – 14:00 Beijer AB Beijer Byggmaterial AB Bockgatan 81, GÄVLE 12:00 – 17:00 27/6 12:00 – 17:00 Johanssons Bygg AB Bröderna Johanssons Bygg AB 37, STOCKHOLM Kungsgatan 37, STOCKHOLM 1)1 pall, 12 mm Gipsskivor 2)4 balar, 80 mm Isolering 3) 4) 5) Hämtad

30 ATEA – Mobilt Uppstartsprojekt ”ATEA – Mobilt Uppstartsprojekt” riktar sig till: Som vill effektivera verksamheten, höja kvalitén, skapa bättre uppföljning och minska det manuella arbetet Företag med mobil personal, fordonsflotta eller som hanterar enheter/gods Företag som vill effektivisera sin verksamhet genom att få total kontroll och uppföljning för sina fordon och mobila enheter Företag vars mobila användare är verksamhetskritiska och därför behöver hög stabilitet och säkerhet i sina mobila verksamhetslösningar Vad ingår i ”ATEA – Mobilt Uppstartsprojekt”: Som företag får ni testa en komplett mobil lösning för just er verksamhet Ni får testa lösningen i skarp drift under en månads tid Ni lånar mobil utrustning under testprojektet Ni lånar SIM kort med fri 3G eller GPRS kommunikation Kostnad mellan och kr beroende på omfattning Branscher som har mycket att vinna på ”ATEA - Mobilt Uppstartsprojekt” Servicetekniker och Fastighetsservice Transport, Logistik, Lagerverksamhet och Godshantering Vakt- och Säkerhetsbolag Mobil besiktning och Inspektion Hamnar och Terminaler Detaljhandel - Inventering Hotell och Restauranger Stat och Kommun, Hemsjukvård och Sjukhus Maskinövervakning M2M

31 Erbjudande

32 Några av våra kunder idag!  Banverket  Vägverket  OKG  Fortifikationsverket  Luleå Universitet  Norrbottens Läns landsting  SIKA  RPS  Posten  BT Toyota  ITPS  Norra Skogsägarna  Ålö Maskiner  Boden Kommun  Scania  Axfood

33 Tack! Vill du veta mer? Telefonnummer:


Ladda ner ppt "Välkommen till Ateadagen 2007! Conny Björnehall Solution Area Manager Mobility."

Liknande presentationer


Google-annonser