Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare."— Presentationens avskrift:

1 Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D21

2 Varför PR? Planera kommunikationen för att:  Stärka varumärket/bilden av Zonta  Påverka kunskap, attityd & beteenden  Synas stärka lojalitet & rekrytera fler  Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta

3 Zonta som symbol & laddning Ett starkt varumärke är:  Känt i relevanta sammanhang  Känt för något speciellt  Har en tydlig auktoritet

4 Grafisk profil ökar kunskapen Färg, form, bild & Logotype Läs mer >> Mitt Zonta/D 21/PR Mallar… Siouxindianernas symboler illustrerar Zontas syften:  Engagemang  Sammanhållning  Dela bördor  Gemenskap  Ärlig & Trovärdig Kvadratens stabilitet: 4 väderstreck 4 element

5 Medlemsperspektiv syns du inte så finns du inte  Varför är du Zonta?  Vad förväntar du att Zonta ska ge?  Vad kan du ge Zonta?  Hur ser ett optimalt Zontamöte ut? Presumtiva medlemmar: Kort, skriftlig introduktion av förväntningar – före  Besök, närvaro och nätverkande  Verka för Zontas mål och syften  Medverka att göra Zonta känt

6  Förmedla budskap Ett professionellt nätverk, mentorskap, stipendier, serviceprojekt …  Nyckelord/förebilder Toppkvinnor, tongivande kvinnor, pantertanter …  Personifiera Zonta

7 Syfte; Zontor ger kvinnor support  Förbättra kvinnors hälsa, utbildning och utveckling  Verka för grundläggande mänskliga rättigheter  Internationell, religiös och politiskt oberoende  1919 i Buffalo, USA  medlemmar i 67 länder  Sverige och Lettland är District 21; 70 klubbar och medlemmar Skapa engagemang, trovärdighet & utvecklig, lokalt & globalt

8 Att skriva för skumläsning Pressmeddelande  Korrekt brevhuvud  Logotype i färg  Avs. kontaktuppgifter  Kort om Zonta  Webb för mer info  Intresseframkallande rubrik  Kort, enkel text - mycket luft  Viktigaste först På skärmen Läser cirkulärt och 25 % långsammare:  Kort, enkelt och grammatiskt korrekt  Omväxlande layout och luftigt  Intresseframkallande  Tydliga rubriker, ingresser och faktarutor

9 Bild = info, väcker intresse, sammanfattar text för stressade upplevelsenarkomaner  Zonta nu, då och framtiden  Relationer, yrken, styrelsearbete…  Platser, kulturer och serviceprojekt Öka läsvärdet! Headquarters Chicago, Illinois, USA

10 Hur började det?  Under och 1930-talets kriser blev kvinnor ovälkomna på arbetsmarknaden  Nativitetsnedgången skyldes på kvinnor.  Kvinnliga rösträttsrörelsen blev ett internationellt nätverk med start i USA  I den andan bildades Zonta 1919 i Buffalo 10

11 Marian de Forest i Buffalo, USA 1919 ”Kvinnor” och ”rättigheter” hörde inte ihop. Ledande positioner var för männen. På Buffalo Express arbetade journalisten Marian de Forest som ville skapa ett starkt nätverk för kvinnor i ledande ställning. Nätverket skulle stärka kvinnornas positioner.

12 De 4 gäng och några till började i Zonta  Zonta International är en internationell, religiöst och partipolitiskt obunden, service- och nätverksorganisation av yrkesverksamma personer i ledande ställning.  Den 8 november 1919 grundades Zonta i Buffalo, USA

13 Mänskliga rättigheter När Zonta växte beslutades inriktningen byta till hjälpverksamhet runt om i världen. Framförallt ville Zonta arbeta för världsfred och kvinnans möjligheter att upprätthålla den. I takt med att ny teknologi växte fram krympte avstånden i världen och serviceprojekten kunde fördjupas. På 1946 års Convention gav Zonta sitt stöd till FN och ” Action for World Peace”.

14 Amelia Earhart Stipendium 1928 blev kvinnors rätt till lika utbildning en prioriterad fråga i Zonta. År 1938 instiftades ” Amelia Earhart Fellowship Program” efter Amelia Earhart, den första kvinnliga ensamflygaren över Atlanten. ”Please know I am quite aware of the hazards. I want to do it because I want to do it. Women must try to do things as men have tried. When they fail, their failure must be but a challenge to others.” Amelia Earhart, 1937

15

16 Zonta International Wien 1930  Zonta blev internationella; 1:a europeiska klubben chartrades i Wien,  Zonta International växte på1930-talet; 130 klubbar i 6 länder på tre kontinenter.  Efter 2:a Världskriget tvingades miljoner kvinnor tillbaka till hemmen. De hade vant sig vid ekonomisk självständighet som betydde frihet  Lika lön och ordnad barnomsorg var viktiga frågor i Norden.  Den första svenska klubben bildades i Stockholm 1935 i Area Sweden  Den första lettiska klubben bildades i Riga 1993 i Distrikt 21  Nu finns organisationen i hela världen, i 67 länder och har medlemmar. Huvudkontoret ligger i Chicago, USA. 16

17 Kvinnors rättigheter på alla kontinenter  2005 firade Zonta 85 år, fortsatt en organisation för kvinnors lika rättigheter  Tiden går, jubileerna är viktiga milstolpar. Grunden är den egna klubben.  Vänskap finns över hela världen Zonta är för yrkesarbetande kvinnor som vill stödja kvinnor att få bättre hälsa, utbildning & yrkesutveckling  Genom samarbete med FN & opinionsbildning kan vi ändra ex lagstiftning mot kvinnovåld.  Idag i 67 länder medlemmar

18 Din egen PR-aktivitet ger nätverkande, utveckling & engagemang och ett starkt Zonta! Uppmärksamma 24/10, 8/11, 25/11-10/12, 8/3  Informera i tryck…  CV medlem i ZI…, som är  Debattartikel, press  Mail  Pin  Kläder; Scarfs, förkläden  Trycksaker Dekal, visitkort, frimärken, kuvert, adress ZI c/o…  muntligt  Gå på Z-möte…  Hos frissan, vänner  Lyssnade på föreläsning med Z…  Mingel nämn Z  Ge bort en gul ros ”som betyder Z…”

19 16 dagar mot våld mot kvinnor internationell kampanj 25/11 – 10/12 19  25 november - internationella dagen mot våld mot kvinnor  1 december – internationella AIDS-dagen  10 december - mänskliga rättigheternas dag  "16 Days of Activism" mot våld mot kvinnor I alla världens länder utsätts kvinnor för våld i hemmet. Oftast utövas våldet av kvinnans make, sambo eller partner. Ibland av pappa, bror eller son. En av tre kvinnor blir under sin livstid slagen, tvingad till sex eller utsatt för andra allvarliga övergrepp. I en del fall resulterar det könsrelaterade våldet i att flickor och kvinnor mister livet. Men de flesta överlever och kan med stöd, hjälp och skydd återta makten över sina liv och skapa sig en bättre tillvaro.  Hjälp våldsutsatta kvinnor. Kvinnojourer och skyddade boenden ger stöd, hjälp och skydd till de kvinnor som behöver det. Höj din röst, ge dem ditt stöd.

20 Ärlig och trovärdig  Ordet Zonta hämtade man från Siouxspråket, ordet står för ”ärlig och trovärdig”.  För att vara strikt affärsmässiga beslutades att Zontas medlemmar ska vara yrkesverksamma på beslutsfattande nivå till minst 50% inom olika yrken.  För de tidiga medlemmarna var det tufft att ta sig fram i en mansdominerad värld. Men de arbetade hårt tillsammans arbetade för könens lika arbetsvillkor.  Zonta är ett professionellt nätverk och en stark organisation

21 Fira Zontas 90-års födelsedag 8 november  Kvinnors mänskliga rättigheter är också din ensak  Rosen betyder vänskap  Jag är stolt och hedrad att få delta i 90-års-kalaset ”Det ska vara skönt att leva – annars kan det kvitta” – Leve Zonta hurra! 21

22  Kiki Ann Mauritzson   Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare."

Liknande presentationer


Google-annonser