Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare."— Presentationens avskrift:

1 Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D 21

2 Varför PR? Planera kommunikationen för att:  Stärka varumärket Zonta  Påverka kunskap, attityd & beteenden  Synas stärka lojalitet & rekrytera fler  Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta

3 PR sedan 2005… Löpande  Fickfoldern  Uppdatering av webben  Pressmeddelanden och korrekturläsningsrundor  Bildspel och föredrag i varje area  Mailkontakter: Logga beställs från ZI, hänvisa till Mitt Zonta/D 21/ PR; Mallar…  IT och hemsidan  Areamöten info om PR och IT Då och då  Bokmässa  Tidningsannonser  Trycksaker, pins och promotionmaterial…  Presskonferenser  Ansökt om svensk flagga 3

4 Att synas & påminnas  Korrespondenskort  Dekal se nedan Laptop, pärm, resväska, i/på bilen…  Affisch, flagga – skylt t.h. Mässa, projekt, möteslokalen  Folder t.h., press mm  Pin

5 PR kommittén 5  Kiki Ann Mauritzson PR Coordinator D 21 uppdaterar hemsidan, kommunikationsplan och övrigt  Liisa Sulin Elmquist ledamot distriktsstyrelsen & vice PR Coordinator D 21 uppdaterar inloggningssidorna  Karin Andersson Lundkvist uppdaterar publika hemsidan, grafikisk designer  Carolyn Belgrave Rappestad översätter till engelska, försäljnignsansvarig kort, pins etc.  Marianne von Harmansdorf infomaster Ansvarig för den tekniska delen av hemsidan

6 Kick off för professionell PR & organisationsutveckling Vi får inte förlora fler medlemmar och mer pengar. Nu satsar vi på att synliggöra nätverket Zonta med en koordinerad, professionell och enhetlig identitet  För att minimera kostnaderna; en kick off i Jönköping  Se över den grafiska profilen, Zontavärden…  Besluta om PR strategin inkl. mål, budget och bildspråk  Välj några tryckerier och byråer, som vi informerar om vår i grafiska profil – för medlemmar att kontakta  Dela upp ansvaret inom PR kommittén  Bestäm vilka verktyg vi ska använda: trycksaker, promotionmaterial, annonsering, radio, webb, blogging, kampanjmaterial…  Förbered PR frågor för distriktsstyrelsen ta ställning till 6 PR kommittén förbereder Styrelsen beslutar Nästa PR activitet idéer

7 Grundläggande faktorer PR strategi 1.Analysera situationen – gör en allmän PR, se vad konkurrenterna gör, och vilka medel vi har 2.Sätt upp mål och inriktning – de måste vara hållbara, mätbara, nårbara, realistiska och tidsbegränsade 3.Identifiera målgrupper – vem försöker vi kommunicera med? 4.Definiera nyckebudskapen – vad svill vi säga? 5.Bestäm en strategi – vad är det övergripande mest viktiga i den? 6.Välj taktik – vilka kommunikationsmetoder och verktyg ska vi använda: Exv: opinionsbildande artiklar, interna nyhetsbrev, utskick, medlems- presentationer, samhällsinitiativ, sponsorer 7.Gör en tidslinje - prioritera 8.Gör utvärderingar – målen måste utvärderas ordentligt, vilket förfinar strategin 9.Inom budgetramarna 7

8 Fira Zontas 90-års födelsedag i november (8 november)  Uppmärksamma med något festligt kalas eller annat  På hemsidan kommer pressmeddelande att finnas  Kom med förslag på arrangemang på hemsidan läggs tips och idéer ut  Trycksaker, roll up etc. (?) 8

9 16 dagar mot våld mot kvinnor 25 november – 10 december allt ljus på Sverige - Sverige har ordförandeskapet i EU 9  På hemsidan kommer pressmeddelande att finnas  Finns ekonomi görs en annonskampanj (Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Sydsvenska Dagbladet och Skånska Dagbladet)  Gör ett antagande om hur många klubbar som vill delta kampanjen  Uppskatta hur många som uppmärksammar kampanjen - vilken genomslagskraft den får  Uppskatta hur ofta och hur länge sådana kampanjer kan genomföras

10 Kom ihåg För att synas och bli sedd i de ständiga informationsflödena så måste nätverket Zonta förbättra sin kommunikations- förmåga. PR är ett viktigt verktyg i marknads- föringen av nätverket Zonta, att göra Zonta känt. Det måste var enhetlighet i den grafiska profilen för att skapa en tydlig, professionell identitet. 10

11 Distriktsmötet i Hässleholm vilja våga verka  Pins: 6 kr/st 100 st/förpackning rekommenderat pris 20 kr/st  Vikta korrespondensekort (3 rosmotiv) inkl. kuvert klubbens inköpspris 5 kr/kort minst 50 st/motiv - rekommenderat pris för klubbar 120 kr/9 kort  Premiär för liknande adresser för alla klubbar  Inbjudan till media frukostmöte lördag och till föreläsningen med FN-observatören Magdalena Anderssons föredrag ”Resolution kvinnor, fred och säkerhet” 11

12 Sammanfattning  Det tar tid att bygga relationer  Branding tar tid; att bygga upp & göra varumärket, Zontas identitet känd & tydlig …  oavsett medium, geografi … så är det samma värden & enhetliga profil som förmedlas  Zonta är ett professionellt nätverk & en stark organisation

13  Kiki Ann Mauritzson   Tack för att ni lyssnat! Köpenhamns Nya Opera Foto Kiki Ann Mauritzson


Ladda ner ppt "Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare."

Liknande presentationer


Google-annonser