Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind."— Presentationens avskrift:

1 Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind

2 FAKTA Fakta till detta material är hämtade ur Skaderegistreringsprogrammet STRADA (Swedich Traffic Accident Data Acquisition) samt Örnsköldsviks kommuns program “Olyckor och tillbud” Materialet har sammanställts av Örnsköldsviks skadestatistikgrupp. Gruppen representeras av Örnsköldsviks kommun, Örnsköldsviks närpolisområde,trafikpolisen i Västernorrland och Örnsköldsviks sjukhus. Arbetet är en del i kommunens handlingsprogram För ”Skydd mot olyckor”.

3 Cykel- och mopedolyckor

4

5 ≤ ≥ ORT Gävle Sundsvall Falun Örnsköldsvik Totalt Bostadsområden Barn 10 år Grundskolor Barn 6-15 år Arbetsplatser Vuxna ( 16 år) Cykelstråk Barn + vuxna Cykelstråk Vuxna Skattat genomnitt % 80,0 74,1 80,0 66,7 (27,3*) 69,1 40,4 84,4 64,4 59,3 (57,4*) 46,6 14,7 32,3 57,8 35,5 (29,4*) 23,0 8,4 48,8 27,6 38,5 (40,0*) 21,4 %% 7,0 47,8 25,0 38,2 (39,4*) 20,0 CYKELHJÄLMSANVÄNDNING 2009 I REGION MITT % 18,7 46,3 41,0 (35,7*) 27,3 Denna statistik är hämtad från VTI i Linköping och visar cykelhjälmsanvändningen uppdelat på ort och cyklistkategori år * Siffrorna inom parentes för Örnsköldsvik är hämtad från år 2008

6 En cykelolycka – kostnad Anders född- 62 på väg till arbetet på cykel. Använder hjälm. Väjer för en stor grop, det var rullgrus. Anders cyklar omkull. -Ambulansutryckning kr -Provtagning mm1 500 kr -Röntgen Trauma CT: buk, halsrygg, thorax, huvud kr -Intensivvård tre dygn kr -Vård på vårdavdelning 4 dagar kr -Under vårdtiden ännu en CT kr -Återbesök på kirurgmottagningen med provtagning och röntgen kr Dessa summor är ca, då man inte vet hur många röntgen- undersökningar som måste göras, på yngre blir det flera Summa: kr

7 Skulle cykla på bakhjulet, men tappade kontrollen. Skulle bromsa för en bil som kom från höger. Bromsarna tog för hårt, flög över styret. Cyklade med kompisar. Skulle testa att sätta fötterna på stången. Höll händerna på styret. Tappade balansen och föll i backen. Cyklade med hunden i koppel. Cyklade omkull, ramlade över hunden. Skulle kliva av cykeln, välte och ramlade. Cyklade nedför trottoaren fastnade med framhjulet i ett spår på trottoaren och bromsarna låste sig. Flög över cykeln. Cyklade in i trottoarkanten och for omkull. Cyklade i bredd, hakade i den andra cykeln, slungades över styrstången landade på marken. Fastnade med pedalen i stolpe, i vägräcket. Cyklade nedför backen och fick sladd i ett gupp. Flög över styret och landade på pannan och näsan. Cyklade omkull. Det var dagg på vita markerings linjen på vägen. Halt så att däcket släppte fästet. Cyklade, körde omkull på en isfläck Cyklade längs cykelbanan och passerade en hög med rullgrus och cykeln började vingla fram och tillbaka. Tappade kontrollen helt när man passerade ett gupp, körde omkull..

8 Man kan se att den mänskliga faktorn är den vanligaste orsaken till cykelolyckor. Cyklisten överskattar sin förmåga genom att trixa med cykeln, bromsa för hårt med handbromsen, cykla med hunden, försöker att cykla över eller parallellt med en kantsten. Den näst vanligaste orsaken är olyckor som sker med ett annat fordon som en annan cykel, en bil, moped, eller där cyklisten har kör på ett fast föremål som t.ex. en bom eller en stolpe. Den tredje vanligaste orsaken är att cyklisten halkar/glider/sladdar på löst liggande grus på asfalten eller när cyklisten kör ner i en grop. Ytterligare orsak kan vara att cyklisten halkar på en isfläck, blöt nylagd asfalt eller dom vita markeringslinjer alternativt kör på en sten.

9 Cykelolyckor orsaker

10 GC-väg efter Översjälavägen

11 GC-väg efter Sundsvägen

12 GC-väg efter Krokstavägen

13 GC-väg efter Målevägen

14 Kom körande längs vägen,i en högerkurva kom en dam och korsade vägen med cykel. Fick då väja och hamnade ut i lösgruset och flög av moppen. Körde på vägen. Körde plötsligt ner i en grop, moppen började vobbla, tappade kontrollen och ramlade. Bromsade innan en kurva och körde ner i vägskador och körde omkull. Nedförsbacke, börjad bromsa och fick sladd på asfalt. Sladdade omkull på gruset mellan asfalt och dike och välte ner i diket. Kom körande och kör om en parkerad bil på höger sida. En moped kom i hög fart från vänster. Blev tvungen att väja på insidan av den mopeden och stöp i trottoarkanten, krasch ner i backen Tolkat efter moped med cykeln. Åkte omkull Kom för långt ut i en kurva. Bromsade och kanade med moppen ut med vägkanten Körde på en sten, mopeden wobblade till och körde in i en parkerad bil snett bakifrån. For i gatan och flög ca 10 m. framåt. Körde moped med en kompis. Kompisen började svänga till vänster utan att förvarna. Bromsade för hårt med frambromsen så att däcket låste sig och moppen gled omkull. Uppmärksammade ej groparna som fanns på vägen, mopeden studsade upp ur en grop och ned i en annan där han landade snett o flög av mopeden. Tittade på något på sidan om vägen, tittade för länge troligtvis och tappade därför fokuseringen på vägen. Körde ned i diket och vurpade. Körde moped, släppte styret med en hand och kliade i ögat. Körde då i ett stort gupp och körde omkull.

15 Mopedolyckor orsaker

16 Frågor ?


Ladda ner ppt "Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind."

Liknande presentationer


Google-annonser