Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Definition: Läran om anpassning av arbetet och miljön till människans förutsättningar Ergonomisk strävan: Balans mellan människa, arbete och miljö Din.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Definition: Läran om anpassning av arbetet och miljön till människans förutsättningar Ergonomisk strävan: Balans mellan människa, arbete och miljö Din."— Presentationens avskrift:

1

2 Definition: Läran om anpassning av arbetet och miljön till människans förutsättningar Ergonomisk strävan: Balans mellan människa, arbete och miljö Din strävan: Balans mellan dina behov, din skolgång och miljön omkring dig

3 Bildkälla: Undervisningsmaterial

4

5  Arbetsställningar – sitta rätt  Arbetsteknik – lyfta rätt  Omväxling – pausgymnastik  Orka med ditt arbete och din fritid – fysisk aktivitet  Ljud, ljus och buller – bra teknisk arbetsmiljö  Stress – bra psykosocial arbetsmiljö

6 Kursplan i idrott och hälsa, gymnasiet A-kursen: Mål:”kunna tillämpa ergonomiska kunskaper i olika arbetsmiljösammanhang” G- ”Eleven ger exempel på olika arbetsmiljöer och sätter dessa i samband med hälsa. ” VG- ”Eleven bedömer ergonomisk anpassning av olika arbetsmiljöer”

7 Föreläsningen idag följs upp av: - Skriv i kursdokumentet under momentet ergonomi. Bildkälla: Google bilder

8  Teknisk arbetsmiljö: Ofta lätt att bedöma Är i regel mätbar Omfattar t.ex. arbetsställningar, arbetstyngd, luftföroreningar, buller, ljus m.m. De verkliga påfrestningarna varierar från person till person  Psykosocial arbetsmiljö Berör samspelet mellan människor, arbetets krav med hänsyn till individens förmåga, stimulans, upplevda hot m.m. Svårare att bedöma än den tekniska arbetsmiljön Två människor kan uppleva samma situation helt olika

9 Bildkälla: Catharina

10 Vilka ergonomiska problem finns i din arbetsmiljö (skolan)? Vilka ergonomiska problem tror du finns i din idrottslärares arbetsmiljö? IndividuelltBeroende på yrke

11 Målare Kontorsarbetare Rocksångare Bildkälla: Google bilder

12 Ryggont? Bildkälla: Google bilder

13 Ryggbesvär drabbar ofta yngre Det är den yngre datorgenerationen som drabbas av långvariga ryggproblem och inte de som har jobbat länge och är äldre, skriver DN.se. En undersökning gjord på uppdrag av Microsoft visar att de som får mest problem med ryggen är 80-talisterna och att det samtidigt är den grupp som får minst hjälp. Resultatet visar också att mer än var tredje 80-talist har problem med spänd nacke och att de oftare får huvudvärk på jobbet än sina äldre kollegor. - Det här hade man inte väntat sig. Man hade ju kunnat tänka sig att de som var äldst och jobbat längst skulle må sämst, säger Karin Tångstedt projektledare på Microsoft till DN.se. Orsakerna tror man nu vara att den här generationen inte är engagerad i ergonomi och de inte heller får någon ergonomisk vägledning på sin arbetsplats. Josefine Lind Expressen 26 november 2007

14 24 kotor Ryggont, nack- och skulderbesvär är de vanligaste sjukskrivningsorsakerna i västvärlden 1/3 av alla sjukskrivningar i Sverige beror på ryggont Ryggbesvär börjar oftast i 15-års åldern Bildkälla: Undervisningsmaterial

15 Bra hållning = funktionell hållning Huvud, hals och bål ligger över varandra i lodlinjen för att belasta de muskler som håller upp kroppen så lite som möjligt God hållning  Mindre belastning på diskarna i ryggen Hållningen speglar hur du mår Bildkälla: Undervisningsmaterial

16  Avspända knän (ej översträckta)  Lätt framåttippat bäcken  Lätt svank  Platt mage  Upprest bröstrygg  Något ihopförda skulderblad  Axlarna sänkta  Huvudet högt Bildkälla: Google bilder OBS! Reklam

17  Starka ryggmuskler, erector spinae  Ryggen behöver både statisk och dynamisk träning. Statisk träning? Dynamisk träning?  Psoasställning   Häng i en dörr Bildkälla: Google bilder

18  ”Ölmage”  Rökning  Monotona, statiska och vridna arbetsställningar  Ryggtrötthet  Ryggskott  Diskbråck  Ischias  Tunga lyft

19 1. Den stötdämpade disken mellan ryggradens kotor brister 2. Kärnmaterialet pressas ut Bildkälla: Undervisningsmaterial

20 Lyft Undvik tunga lyft om möjligt. Skjuta eller dra istället? Dela på bördan? Be gärna om hjälp, så att ni är två som lyfter. Utnyttja hjälpmedel. Undvik att lyfta och vrida samtidigt Lyftteknik Stå på hela foten med god balans Tätt in till bördan, kort hävarm = mindre belastning Böj knäna och håll ryggen rak Lyft med raka armar nära kroppen Höftsträckare, knästräckare och ryggsträckare gör det mesta arbetet Bildkälla: Undervisningsmaterial

21  Pausgympaprogram  Vad gjorde vi?  Varför?  Riktlinjer för pausgympaprogram:  3-5 min  Ska ej bli svettig  Tar liten plats  Enkla rörelser

22 ”Genom vår nya livsstil har vi sluppit många sjukdomar och skador – men fått en del andra istället, bl.a. beroende på att vi rör oss för lite” Källa: Lärobok Bildkälla: Undervisningsmaterial

23 Att sitta rätt framför datorn  Växla ofta sittställning. Ingen sittställning är bra i längden. Växla helst mellan att sitta och stå.  Ett bra ryggstöd i svanken avlastar när du lutar dig bakåt. Du kan också avlasta genom att väga på stolen och luta dig bakåt.  Undvik att hänga framåt  stor belastning på diskarna  Se till att ha stöd för underarmarna  Sitt aldrig i vriden ställning  Stolsitsen får inte trycka mot blodkärlen i låren  Anpassa bordshöjden efter ditt synavstånd. Ingen del av skärmen ovanför ögonhöjd, cm från dataskärm (armlängd), bör titta rakt fram och lite snett nedåt på skärmen

24 Bra arbetsställning Mindre bra arbetsställning Mindre bra arbetsställning och arbetsmiljö Bildkälla: Undervisningsmaterial och Google bilder

25  Betyder påfrestning  Bottnar i en nedärvd förmåga att mobilisera extra resurser när en fara hotar  Förberedelse för kamp eller flykt Bildkälla: Rydberg, Hälsopedagogik

26  Psykisk stress Kan t.ex. vara oro inför problem på arbetet eller i skolan Svårt att fly från psykisk fara Energin kommer inte till användning  förhöjd beredskap Kan yttra sig som olustkänslor Immunförsvaret kan påverkas  Fysisk stress Psykisk spänning kan ge fysisk spänning Mjölksyra av förhindrad blodgenomströmning (vid psykisk spänning) kan leda till värk Vanligt med värk i t.ex. rygg och nacke Långvarig spänning kan leda till kronisk smärta Fysisk aktivitet  psykisk avspänning

27  Vi behöver ett visst mått av stress för att fungera effektivt och bra  Positiv stress – Anspänning förenad med lustkänsla  Negativ stress – Anspänning förenad med olust

28 När blir du positivt stressad? När blir du negativt stressad? Tar du till några spänningsreglerande metoder när du är stressad?

29 Tips på spänningsreglerande metoder: - Fysisk aktivitet - Vistelse i skog och natur - Massage - Sömn - Pausgympa - Meditation - Promenad - Fika med en kompis - Måla - Lyssna på musik Det är viktigt att du lär känna dig själv och vet hur du reagerar på stress – så att du kan hitta den spänningsnivå som passar dig bäst vid ett visst tillfälle. Prova olika spänningsreglerande metoder!

30  Skillnaden mellan ljud och buller?  Ljud = svängningar i luften som vi uppfattar med hörseln  Buller = icke önskvärt ljud  Hörselskador är en av de vanligaste arbetsskadorna  Dämpande effekter kan byggas in i arbetsmiljön och vardagslivet, t.ex. akustikplattor i idrottshallen, inredning med gardiner, mattor och växter, väl utformade hörlurar till MP3-spelaren o.s.v.

31 Två tredjedelar av alla unga som använder mp3-spelare riskerar hörselskador på grund av för höga ljudnivåer i hörlurarna. Mp3-spelare säljer som aldrig förr och bland unga har spelarna blivit var mans egendom. Enligt en undersökning utförd av brittiska The Royal National Institute for Deaf People är de små, smidiga musikspelarna dock inte helt utan risker, skriver BBC. Institutet undersökte vid vilka ljudnivåer unga lyssnar på musik, och kom fram till att mer än två tredjedelar lyssnar på nivåer över 85 decibel, en ljudnivå som kan bli skadlig om öronen exponeras i mer än en timme. En av de största anledningarna till att lyssningsvolymen ofta är för hög beror på kraftiga bakgrundsljud. Mp3-spelare används på resande fot, där buller från omgivningen och trafiken kan vara hög, och de medföljande hörlurarna är dåliga på att isolera mot bakgrundsljud. Många väljer då att kompensera genom att höja volymen, ofta till skadliga nivåer. Är man rädd om sin hörsel rekommenderas därför hörlurar som antingen täcker öronen helt, eller så kallade in-ear-lurar som trycks in i örongången likt öronproppar. Dessa isolerar bättre mot bakgrundsljud och innebär att volymen inte behöver vara lika hög. För den som vill se om man ligger i riskzonen är ett tips att notera vilken ljudnivå du brukar lyssnar på när du åker tåg eller buss och sedan pröva att på samma ljudvolym i ett tyst rum. För de allra flesta skulle denna ljuvnivå kännas helt otänkbar när bakgrundsbullret plötsligt tas bort. Institutet uppmanar nu mp3-spelartillverkarna att ta sitt ansvar och sätta bättre och tydligare varningsetiketter på sina produkter.BBC Jacob McLean i PC för alla, 2007

32  Goda ljusförhållande viktiga för att: Må bra Arbeta effektivt Hålla sig pigg  Konstgjort ljus kan aldrig ersätta det naturliga  Dagsljus viktigt – gå ut!  Ljusterapi används för behandling av depressioner Bildkälla: Google bilder

33  Rummet bör vara allmänbelyst  Bordet/arbetsytan närmast det man arbetar med skall vara ljust  Starkast belysning på boken/det man arbetar med Bildkälla: Google bilder

34  Irritation i ögonen  Spända muskler  Trötthet  Huvudvärk  Sämre arbetsförmåga  Felläsning

35 Minns du din strävan? Balans mellan dina behov, din skolgång och miljön omkring dig Fundera på: Kan du förändra/förbättra någonting i din vardag, ditt arbete eller miljön omkring dig för att uppnå större harmoni? Bildkälla: Google bilder

36 Vi har i stora drag pratat om:  Vad ergonomi är – strävan: balans mellan människa, arbete och miljö  Att människan påverkas av olika saker – individuellt, beroende på sysselsättning  Varför du ska lära dig om ergonomi – det berör dig, ingår i kursplanen i idrott och hälsa  Teknisk och psykosocial arbetsmiljö - skillnaden  Ryggen – som många människor har problem med  Arbetstekniker och arbetsställningar – t.ex. lyfta och sitta rätt  Pausgympa - omväxling  Stress och spänningsreglering – fysisk aktivitet är en spänningsreglerande metod  Ljud och buller - skillnaden  Ljus – plugga i rätt ljus

37 FRÅGOR? Vid frågor på föreläsningens innehåll, maila:

38 Varför det är viktigt att röra på sig ur ergonomisynpunkt? Reflektera över vilka ergonomiska förändringar/förbättringar du själv skulle kunna göra i din vardag (skola/ fritid)? Fråga några vuxna i din omgivning om vilka ergonomiska problem som de har upplevt och vilka förändringar som har gjorts/ borde göras?


Ladda ner ppt "Definition: Läran om anpassning av arbetet och miljön till människans förutsättningar Ergonomisk strävan: Balans mellan människa, arbete och miljö Din."

Liknande presentationer


Google-annonser