Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare."— Presentationens avskrift:

1

2 Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D 21

3 Branding; Bilden av Zonta Att bygga & vårda varumärket Zonta  Hur uppfattas Zonta?  Zontor ger kvinnor support – på vilket vis?  Vem blir Zonta?

4 Varumärket byggs upp med kommunikation  Zontas identitet & kärna  Zontas rykte & anseende  Zontas ”företagskultur”  Alla beslut påverkar varumärket  Varumärket = summan av alla intryck; vision, värderingar, värden, var-vi möts

5 Zonta som symbol & laddning Ett starkt varumärke är:  Känt i relevanta sammanhang  Känt för något speciellt  Har en tydlig auktoritet

6 Varför PR? Planera kommunikationen för att:  Stärka varumärket Zonta  Påverka kunskap, attityd & beteenden  Synas stärka lojalitet & rekrytera fler  Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta

7 Grafisk profil ökar kunskapen Färg, form, bild & Logotype Siouxindianernas symboler illustrerar Zontas syften:  Engagemang  Sammanhållning  Dela bördor  Gemenskap  Ärlig & Trovärdig Kvadratens stabilitet: 4 väderstreck 4 element

8 Medlemsperspektiv syns du inte så finns du inte  Varför är du Zonta?  Vad förväntar du att Zonta ska ge dig?  Vad kan du ge Zonta?  Hur ser ett optimalt Zontamöte ut för dig? Malin Leijonborg designer foto Åse Hogsved  Affischer ”säljer” inte  inte heller en folder,  webb eller annons …  … personlig kontakt & atmosfären på mötet  mail & telefon

9 Presumtiva medlemmar Kort, skriftlig introduktion av förväntningar före medlemskap Medlemskap innebär  Besök, närvaro & nätverkande Klubbmöten, areamöten, DM & Convention  Verka för Zontas mål & syften betala fastställda avgifter  Medverka att göra Zonta känt i cv, nätverkande…

10 Framkalla intresse  Förmedla budskap Ett professionellt nätverk, mentorskap, stipendier, serviceprojekt …  Nyckelord/förebilder Toppkvinnor, tongivande kvinnor, pantertanter …  Personifiera Zonta Henny Lundberg strateg, Malin Leijonborg designer, Ingrid Rehnberg chef Handel & Hotellsystem, foto Åse Hogsved Kungälv

11 Syfte; Zontor ger kvinnor support  Förbättra kvinnors hälsa, utbildning & utveckling  Verka för grundläggande mänskliga rättigheter  Internationell, religiös & politiskt oberoende  1919 i Buffalo, USA  medlemmar i 68 länder  Sverige och Lettland är District 21; 71 klubbar & medlemmar Skapa engagemang, trovärdighet & utvecklig, lokalt & globalt

12 Zonta-innehållets kärna är ett spännande nyhetspaket Välj nyhet = nära & igenkännande  Oberoende politiskt/religiöst  Öppen & tillgänglig  Tongivande yrkesförebilder  Modern livsstil & serviceprojekt  Fysiska & virtuella mötesarenor  Hopp om nya framtidsvisioner

13 Dalademokraten

14 Media Pressmeddelanden  Korrekt brevhuvud  Logotype i färg  Avs. kontaktuppgifter  Kortfakta om Zonta  Webb för mer info  Intresseframkallande rubrik  Gärna bild med  Kort, enkel text - mycket luft  Viktigaste först  Skicka till namngivna journalister  Följ upp med telefonsamtal

15 Mail & logotype Ämnesrubrik Z-klubbnamn, orsak, datum I bifogad fil 1. Logga 2. Avs. mail 3.www.adress I mail kort exv ”Modeuppvisning, anmäl dig senast …”

16 Att skriva för skumläsning Om Zonta, mänsklighet & överraskning  Mångfald  Annorlunda människor & händelser Hur Vi läser cirkulärt & 25 % långsammare:  Kort, enkelt & grammatiskt korrekt  Omväxlande layout & luftigt  Intresseframkallande  Tydliga rubriker, ingresser & faktarutor

17 Info, väck intresse, sammanfatta text för stressade upplevelsenarkomaner  Zonta nu, då & framtiden  Relationer, yrken, styrelsearbete…  Platser, kulturer & serviceprojekt Bilden ökar läsvärdet

18 bildexempel

19 Saknad

20 Efterlyst

21 Att synas & påminnas  Dekal se nedan Laptop, pärm, resväska, i/på bilen…  Affisch, flagga – skylt t.h. Mässa, projekt, möteslokalen  Folder t.h., press mm  Pin

22 Sammanfattning  Det tar tid att bygga relationer  Branding tar tid; att bygga upp & göra varumärket, Zontas identitet känd & tydlig …  oavsett medium, geografi … så är det samma värden & enhetliga profil som förmedlas  Zonta är ett professionellt nätverk & en stark organisation

23 Kontakta mig  Kiki Ann Mauritzson  

24 2 frågor om hur du sprider Zonta-information som ringarna på vattnet  Vad kan du göra muntligt för att informera om Zonta?  I vilka sammanhang  Vad kan du göra i tryckt form för att informera om Zonta?  Hur använder du text & bild

25 Din PR-aktivitet ger nätverkande, utveckling & engagemang och ett starkt Zonta!  Informera i tryck…  CV medlem i ZI…, som är  Debattartikel, press  Mail  Pin  Kläder; Scarfs, förkläden  Trycksaker Dekal, visitkort, frimärken, kuvert, adress ZI c/o…  muntligt  Gå på Z-möte…  Hos frissan, vänner  Lyssnade på föreläsning med Z…  Mingel nämn Z  Ge bort en gul ros ”som betyder Z…”


Ladda ner ppt "www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare."

Liknande presentationer


Google-annonser