Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vägledande dokument från Kommissionen – lägesbeskrivning Enheten för kosmetika och hygienprodukter Kerstin Kahlén 11 och 19 april 2013.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vägledande dokument från Kommissionen – lägesbeskrivning Enheten för kosmetika och hygienprodukter Kerstin Kahlén 11 och 19 april 2013."— Presentationens avskrift:

1 Vägledande dokument från Kommissionen – lägesbeskrivning Enheten för kosmetika och hygienprodukter Kerstin Kahlén 11 och 19 april 2013

2 Vägledningar som redan finns Ej testat på djur (2006/406/EEC) Solskydd (2006/647/EEC) Gränsdragningsdokument –läkemedel –biocider –andra produkter (Manual of the scope of applications of the Cosmetic Products Directive 76/768/EEC) products/index_en.htm

3 elines/index_en.htm

4 Claims gemensamma kriterier för produktpåståenden enligt artikel 20 i 1223/2009 ursprunglig vägledning har delats upp i –förordning –vägledning –förordning beslutat 14 februari, ännu ej utgiven, ska tillämpas från 11 juli 2013

5 Befintliga vägledningar och gränsdragningsdokument uppdateringar aktuella –referenser till direktivet –andra ändrade regelverk

6 Claimsdokument – viktigt att notera! Syfte: garantera hög skyddsnivå för konsumenter - vilseledande Syfte: skydda industrins utveckling och konkurrenskraft flexibilitet – ta hänsyn till sociala, språkliga och kulturella skillnader samma principer i hela EU men inget mål att skapa en ordlista över claims kontenta: ingen OK-lista är att vänta

7 Förordning om produktpåståenden – Annex I Legal compliance – lagenlighet Truthfulness - sanningsenlighet Evidence support – bevisning Honesty - vederhäftighet Fairness – skälighet Allow informed decisions –välgrundade beslut

8 Eventuellt kommande tillägg – nya Annex fri från ? kliniskt testad ? dermatologiskt testad hypoallergen

9 påståenden i form av…………….. produktnamn Bilder text Trademark

10 Vägledning Annex I - kriterier claims exempel på claims och kommentarer utifrån de 6 rubrikerna i förordningen Annex II - god sed för bevisning av claims experimentella studier konsumenttester användning av publicerad information

11 Lagenighet– i vägledning hudkrämen innehåller inte hydrokinon produkten följer kosmetikabestämmelserna produkten är godkänd av kosmetikamyndigheten

12 Sanningsenlighet – i vägledning fri från silikon – om produkten innehåller sådana föreningar binder fukt i 48 timmar – om studier visar på kortare tid Innehåller honung – om essens är tillsatt innehåller fuktgivande aloe vera – om produkten som sådan inte har fuktgivande egenskaper

13 Bevisning– i vägledning Stöd för effekt ska finnas i PIF (Annex 1) Studier ska följa validerade, pålitliga och reproducerbara metoder Ansvarig person Vid risk för ohälsa vid bristfällig effekt krävs högre bevisnivå ex. solskydd Uppenbara överdrifter behöver inte bevisas ”parfymen ger dig vingar”

14 Vederhäftighet – i vägledning ”En million konsumenter föredrar produkten” ”före” och ”efter” bilder ”ny och förbättrad formula” egenskap som alla likvärdiga produkter har ingrediens slutprodukt effekt genom kombination med annan produkt t.ex. schampo + balsam

15 Skälighet i vägledning I motsats till produkten X innehåller inte den här produkten ingrediensen Y som är känd för att ge irritation tolereras väl eftersom den inte innehåller mineraloljor låg risk för allergier – utan konserveringsmedel antiperspirant - deodorant

16 Välgrundade beslut – i vägledning claims del av produkten målgrupp –tandläkare, hudterapeuter, m.m –konsumenter tillräcklig för välgrundat val

17 Vägledning till Annex 1 i 1223/ läget internremiss kommissionen översättning medlemsstater språkgranskning extramöte i juni för omröstning? 11 juli

18 Vägledning till Annex I i 1223/2009 För detaljer se presentation av Lena Nohrstedt från 2012 som är uppdaterad

19 Tack! Har ni frågor? Välkommen med frågor till kosmetikaenheten eller telefon


Ladda ner ppt "Vägledande dokument från Kommissionen – lägesbeskrivning Enheten för kosmetika och hygienprodukter Kerstin Kahlén 11 och 19 april 2013."

Liknande presentationer


Google-annonser