Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Slide 1 VÄLKOMNA TILL PARTNER MARKETING UPDATE!. Slide 2 Agenda 9.00 Presentation av Microsofts marknads- kampanjer och aktiviteter mot små och medelstora.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Slide 1 VÄLKOMNA TILL PARTNER MARKETING UPDATE!. Slide 2 Agenda 9.00 Presentation av Microsofts marknads- kampanjer och aktiviteter mot små och medelstora."— Presentationens avskrift:

1 Slide 1 VÄLKOMNA TILL PARTNER MARKETING UPDATE!

2 Slide 2 Agenda 9.00 Presentation av Microsofts marknads- kampanjer och aktiviteter mot små och medelstora företag 9.30 Genomgång av Microsofts stöd till partners egna sälj- och marknads- aktiviteter via Marknadsbyrån Diskussionsstund: möjlighet att ge feedback till Microsoft, diskutera idéer etc Avslutning

3 SMB Sverige Susanne Erkenmark MidMarket Marketing Manager Anna Erman Small Business Marketing Manager

4 Enter- Prise 500 ftg 4 Företagsstruktur i Sverige Midmarket ftg Small Business ftg Core MM 3347 företag Core SB 9125 företag Low SB företag SOHO företag Low MM 5634 företag Upper MM 1387 företag Enterprise Ca 500 företag

5 Microsofts segmentering av företag i Sverige Small Business 1 – 50 anställda (1-24 PCs) Core SB 20 – 50 anställda (10 – 24 PC) Low SB 10 – 20 anställda (5-10 PC) SOHO 0 – 10 anställda (1- 5 PC) Midmarket 50 – 1000 anställda (25 – 499 PCs) Upper MM 500 – 1000 anställda (250 – 499 PCs) Core MM 100 – 500 anställda ( PCs) Lower MM 50 – 100 anställda (25 – 49 PCs) Enterprise över 1000 anställda Djup kunder – 1 till få Bredd kunder – 1 till många

6 6 Itchefens prioriteringar

7 IT investeringar Total IT-budget per employee 2006 Small Business Medium Business Enterprise Per employee/year SEK SEK SEK Size Less than 500 employees 500–1000 employees More than 1000 employees IT-budget increase ,2 %+2,0 %+2,1 % BranschManufacturingServicesIT, telecom IT-budget increase ,5 %+2,0 %+6,2 %

8 8 Orealiserad potential på SMB © EXIDO INTERNATIONAL AB  SIDA 8 Orealiserad potential på MidMarket 780 Miljoner SEK

9 Potentiell försäljning Office/Vista Office – by Value UNADDRESSED21%24% REACH79%76% Sales56%72% Ltd URP18%0% URP26%28% Other IW – by Value UNADDRESSED25%24% REACH75%76% Sales39%25% Ltd URP1% URP60%74% Unadressed: De som vi inte nått med budskapet kring Windows. Reach: De som känner till Windows och sett/hört vår kommunikation. Sales: De som köpt URP: outnyttjad försäljningspotential URP i SEK; 191 milj för Office URP i SEK: 46 milj för Windows

10 Vår säljmodell Microsoft KundPartner

11 Kommunikations strategi

12 Microsofts marknadskampanjer Reklam- kampanjer Marknadskampanjer Beslutsfattare (BDM) Affärsvärde: Tillväxt Teknisk beslutsfattare (TDM) Affärsvärde: Kostnadskontroll Småföretagare Enable Your Mobile Workforce Drive Business Performance Find, Use, & Share Information Drive Real-World Business Processes Optimize Your Application Platform Infrastructure Optimize Your Business Productivity Infrastructure First Server, Right Server Sales and Marketing Security Build Customer Connections Optimize & Secure Your Core Infrastructure Kompetenser i Microsoft Partner Program

13 Kampanjerna drivs via Executive Circle Kommunikationsprogrammet mot beslutsfattare byggs ut för att Koordinera budskap Skapa synergier Ge kostnadseffektivitet Syftet är att driva affärer!

14 Kanaler inom ramen för Executive Circle WebbMagazineNyhetsbrevEventsSummitLounge Vi behöver dig! - Syftet är att driva affärer!

15 Är du redo för nya utmaningar? 30 november lanserades 2007 Office System, Windows Vista samt Exchange 2007 – 1200 kunder och partners var på plats En enorm potential både inom Midmarket och Small Business för lösningar där man arbetar effektivare och inte minst tillsammans Temat: Redo för en ny dag syftar till att ge företagen verktyg för att utveckla sin affärsverksamhet. Vi erbjuder tre lösningar som är utvecklade för att användas tillsammans skapa en användarvänlig affärsmiljö där varje individ får möjlighet att utvecklas och bidra till verksamhetens framgångar. Tillsammans utgör dessa en pålitlig plattform för effektivt samarbete.

16 30 januari är det dags att säga WOW! 30 januari finns 2007 Office System och Windows Vista även som OEM och box-version Nyhet Vista: Fler versioner att välja mellan Nyhet OEM! Office ready PC innebär att Office redan är installerat och att man som partner kan sälja licensnycklar för att aktivera licensen. Temat för kampanjen är WOW! Vi visar nya lösningar på gamla problem och vi ska få användarna ska säga WOW Bra att veta: Tech Guarantee gäller från 26 oktober både förinstallerat och box-version – för 175 kr inkl moms får man nästa version Windows Genuine Advantage: 20% är fel-licensierade Office Genuine Advantage: Startar på bred front vecka 5

17 WOW! Stödjer försäljning i alla segment TV-reklam Utomhus Massiv On-line annonsering WOW-hallen – kom och se lösningar för Vista/Office Wow-hallen publikt på Centralstationen Digital WOW-hall på nätet- seminarier, experthjälp etc PR Roadshows Tung partnerannonsering

18

19 Wow-hallen Upplev Office och Vista WOW-hallen: Under perioden januari i skapar tillsammans med 3e parts leverantörer en scenariobaserad mässa med lösningar för konsument och småföretagare på plan 0 i D- huset. Vi garanterar att man får en riktig WOW-känsla. Boka med er Microsoft kontaktperson WOW på T-centralen: Den 30 januari till 2 februari dominerar vi T-centralen och ger allmänheten möjlighet att klämma&känna på Office och Vista

20 ”WOW-hallen - digitalt” Den digitala mässan speglar den verkliga WOW-hallen – två delar konsument och B2B Konsumentdelen fokuserar på musik, film och video samt fördelarna med Office Hemma&Student Företagsdelen visar scenarios kring hur Windows/Office kan förenkla de vardagliga sysslorna och ge tid att växa B2B hallen hjälper kunderna att välja volymlicensalternativet Besökarna kan gå på olika seminarier, köpa produkter delta i Live chats etc etc 3e parts leverantörer kan få en monter att visa sina lösningar baserade på Office och Windows

21 Vad skall vi sälja? Open value Glöm inte Sälj SA till OEM Sälj SA till Reseller Option Kit till servers

22 Fördelar med att sälja Open Value Subscription Starkare kundrelation - på lång sikt Enkelt för dig, enkelt för kunden Löpande kassatillskott och fler affärer Införsäljning redan är gjord Driver kundnöjdhet & lojalitet Genererar tjänsteförsäljning / implementation Prenumeration är inte svårt att sälja (se nästa bild)

23 Prisjämförelse prenumeration Open License (utan SA) 1’297 / månad 100% Open Value subscription (med UTD) 1’292 / månad 100% Open Value subscription (utan UTD) 1’409 / månad 109% Vad kunden får med Open Value subscription: - Software Assurance - Enda sätt att få Windows Vista Enterprise -Rätt till nästa version inom avtalstiden - Nya och utökade förmåner - Delbetalning - Rätt att minska antalet licenser - Ett avtal = enkelhet och trygghet

24 Slide 24 PARTNERS EGNA MARKNADSAKTIVITETER: SÅ FÅR DU STÖD FRÅN MICROSOFT

25 Slide 25 Agenda kommande 30 min  Så här vill vi samarbeta med er  Microsoft Partner Program  Olika slags marknadsaktiviteter  Marknadsbyrån – vårt sätt att stödja era egna aktiviteter  Exempel på kampanjer och aktiviteter  Så här hittar du lättast på sajten  Nyheter  Stöd för lanseringsaktiviteter – Office, Vista och Exchange  Hasta la Vista  IO checks  Security Checks  Microsoft Club

26 Slide 26 Microsoft Partner Program Gold Certified Member Certified MemberRegistered Member

27 Slide 27 Olika slags marknadsaktiviteter Microsoft Annonskampanjer Stora evenemang TV-reklam Microsoft + Partners Kundseminarier Telemarketing-aktivitet Mässor Partner Frukostseminarier Kundbesök Marknadsprospektering

28 Microsofts marknadskampanjer Reklam- kampanjer Marknadskampanjer Beslutsfattare (BDM) Affärsvärde: Tillväxt Teknisk beslutsfattare (TDM) Affärsvärde: Kostnadskontroll Småföretagare Enable Your Mobile Workforce Drive Business Performance Find, Use, & Share Information Drive Real-World Business Processes Optimize Your Application Platform Infrastructure Optimize Your Business Productivity Infrastructure First Server, Right Server Sales and Marketing Security Build Customer Connections Optimize & Secure Your Core Infrastructure Kompetenser i Microsoft Partner Program

29 Slide 29 Marknadsbyrån – stöd för partners egna marknadsaktiviteter  Webb-plats fylld med information  Telefon/mail-support alla dagar  Samlingsplats för att ansöka om ekonomiskt stöd, talare och mycket annat E-post: Tel: 08 –

30 Slide 30 Demo

31 AffärsplanMarknadplanAktivitetsplan Titta på Marknadsbyrån Väljer aktivitet Ansöker om stöd Godkännande & Bekräftelse Genomför aktivitet Rapporterar resultat Ekonomiskt stöd utbetalas 1 2 3

32 Slide 32 Nyheter  Lanseringsaktiviteter Office, Vista och Exchange  Stöd för besöksbokning 5 000kr  Stöd för kundseminarier 5 000kr eller talare  Presentationsmaterial  Broschyrer, filmer mm  Mer material kommer inom kort!

33 Slide 33 HASTA LA VISTA Vinn en äventyrsresa med Microsoft till Spanien

34 Slide 34 Nyheter: Hasta La Vista 1. Utbildning Minst 1 person/partner (eller per kontor) ska ha deltagit på utbildning om 2007 Office System samt Windows Vista 2. Aktivitet Partner genomför minst 1st Seminariepaket med budskap om ”2007 Office System/Windows Vista” före 30 april Allt enligt reglerna på Marknadsbyrån, exempelvis att minst 15 kunder deltog på seminariet och att resultatet är inrapporterat till Marknadsbyrån. 3. Säljtävling Uppnå uppsatta försäljningsmål för nytecknade Open- och OpenValue-avtal (se detaljer på senare slide) med produkterna Microsoft Windows Vista samt 2007 Microsoft Office System ( inklusive tex. Desktop Professional, Microsoft Exchange Server 2007, Microsoft Office SharePoint Server 2007) Deltagande partner mäts på försäljning under perioden 1 jan-30 april 2007 Anmäl intresse till redan

35 Slide 35 Nyheter  IO briefings  Stöd för kundbesök för att göra en genomgång av kundens Infrastructure Optimization”  Security Checks  Stöd för kundbesök hos företag med upp till 75 användare  Gör en säkerhetsgenomgång med hjälp av en checklista

36 Microsoft Club Anna Eliasson

37 37 MS Club 2.0 När sparar jag ihop till mina fonder? När kan jag utnyttja mina fonder? Hur blir jag belönad?  Marknadsfond (Marketing Funds)  Pengafond (Cash Rebate) Juli-sept 2006MarknadsfondPengafondTOTALT Partner X € 714€ 789€ Partner Y € 583 € Partner Z € 4 291€ 4 303€ Under juli-september 2006 har svenska partners tillsammans samlat ihop € i MS Club Ett medlemskap att dra nytta av – bli belönad för dina köp!

38 38 MS Club Är ni ”registered member” i Microsoft Partner Program? - Köper ni era produkter/licenser via Microsoft auktoriserade distributörer och distribuerar dessa vidare mot slutkund? Missa inte chansen att bli belönad – registrera dig redan idag! Bli medlem innan den 29 december och du kan tillgodoräkna dig alla dina köp du gjort mellan juli-december 2006!

39 Tack för oss!

40 Slide 40 Kompetensutveckling  Utbildning: Information och frågor  MSPP-nyhetsbrev och web:  Partnerservice  Tel , e-post Och så fler resurser…

41 Slide 41 Marknadsföring  Microsoft Club: Försäljning  Presale Technical Support (engelskspråkig tjänst)  Tel e-post  Microsoft Action Pack: Och ännu fler resurser…

42 Slide 42 Mer information om förmåner i Microsoft Partner Program  ources/# ources/#

43 Slide 43 Affärsmagasin 6 gånger per år till beslutsfattare Annonsmöjligheter för partners Läs mer på sajten: partner/ec_annonser.asp partner/ec_annonser.asp Executive Circle


Ladda ner ppt "Slide 1 VÄLKOMNA TILL PARTNER MARKETING UPDATE!. Slide 2 Agenda 9.00 Presentation av Microsofts marknads- kampanjer och aktiviteter mot små och medelstora."

Liknande presentationer


Google-annonser