Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur stöttar vi medarbetare vid allvarlig patientskada ?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur stöttar vi medarbetare vid allvarlig patientskada ?"— Presentationens avskrift:

1 Hur stöttar vi medarbetare vid allvarlig patientskada ?
Marie Swahn, specialistläkare Jubileumskliniken, SU/SS

2 Varför initierades en förtroendegrupp på Jubileumskliniken?
Ökat antal anmälningar till HSAN Ökad psykisk belastning Önskan att förebygga

3 Hur startade förtroendegruppen ?
Lund 2003 Pilotprojekt JK 2005 Gruppens kvalifikationer

4 Förtroendegruppens syfte
Ge stöd och råd till medarbetare inblandade i anmälningsärenden Lex-Maria HSAN Patientnämnd Brottsmål

5 Syfte Kulturförändring Ökad öppenhet Riskidentifiering

6 Utbildning Psykologiska reaktioner Krishantering Juridiska aspekter
Möjliga hjälp-och informationsinstanser

7 Process vid anmälan Verksamhetschefens roll Kontakt förtroendegruppen
Åtgärder

8 Vad kan vi hjälpa till med?
Samtalspartner Skrivhjälp Kontakt andra instanser

9 Följa upp och stödja under hela processen
Vad kan vi hjälpa till med? Följa upp och stödja under hela processen Klinikresurs Utbildning och information

10 Utvärdering och uppföljning
Dokumentation ärendebeskrivning åtgärder Uppföljning efter avslutat ärende

11 Hur har det fungerat ?

12 Vidare utbildning Chefsläkaren informerar Jurister i Västra Götaland
Företagshälsovårdens möjligheter

13 Fortsättning Temadagar Identifiera risksituationer Öppna diskussioner


Ladda ner ppt "Hur stöttar vi medarbetare vid allvarlig patientskada ?"

Liknande presentationer


Google-annonser