Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Visualiseringar av intressentdata

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Visualiseringar av intressentdata"— Presentationens avskrift:

1 Visualiseringar av intressentdata

2 Struktur Varför visualiseringar? Sätt att tänka kring visualiseringar
Ett par olika tekniker Gemensam övning på att göra visualiseringar

3 Varför visualiseringar?
Klocka – väckarklocka – hotelluppväckningsexemplet Stefans exempel Bilden ett annat exempel. Så många faktorer spelar roll; kunds trötthet, anställds humör, råvarors tillgänglighet etc

4 Varför visualiseringar?
Nu titta lite på vad forskning har att säga. Anledningar till att visualisera angivna av tjänstedesigners från konsultföretag i intervjuer. Deras olika motiveringar kan sammanfattas i tre huvudanledningar. Artikulera insikter – vissa insikter från användarna framträder först när man analyserar och söker mönster över grupper (t.ex bygga personas) Kommunicera insikter – att förmedla vad man lärt sig under användarundersökningarna till olika intressenter i projektet som kunder eller i ert fall oss lärare. Behålla empati – Att minnas vad man lärt sig och kunna komma ihåg det genom designprocessen. Undvika risken att man glömmer det man lärt sig

5 Diana, Pacenti & Tassi Ramverk för att kategorisera visualiseringar
Två dimensioner Ikonicitet: Med vad representeras tjänsten? Realistiska bilder å ena sidan eller ikoner/avatarer på den andra? Isf abstrakt. Tid: Lite dåliga namn här. Synkron innebär att man med hjälp av endast en bild försöker visa hur tjänsten är uppbyggd. Diakron å andra sidan försöker visa tjänsten mha av en sekvenser av handlingar och stadier av tjänsteutförandet. The representations can give an instantaneous picture of the service –synchronic– or can either visualize the sequence of actions and stages that compose the service experience –diachronic–.

6 Sätts de två dimensionerna ihop får vi en karta med fyra olika typer av visualiseringar
Maps: Översiktsbilder över tjänstesystemet där allt visas på en gång Flow: Flöde som visar resan genom tjänstesystemet Images: Bilder från användarundersökningar Narratives: Berättelser kryddade och byggda baserat på riktigt material

7

8 Tekniker – favoriter & longtail

9 Vad ingår i kategorierna?
Journey Illustrations 1 Narratives Story 3 Media Film 6 ∑ 17 Customer journey ∑ 12 Comics ∑ 10 Photo 2 Experience journey Narrative Sounds Stakeholder journey Posters Websites Journey mapping Storyboard 4 Layered journey mapping Pictures+text Scenario User scenario Sketches

10 Teknikgenomgång Desktop walkthrough Blueprint Customer Journey
System map Samma case; köpa glass på Pressbyrån Maps: System map, mind map, affinity diagram, service ecologies Flow: Blueprint, customer journey Images: Posters Narratives: Stoyboards, filiming the interaction, experience prototype Storyboard Filma Scenario

11 Tjänsteritning (Blueprint)
Shostack original

12 Tjänsteritning (Blueprint)

13 Tjänsteritning (Blueprint)
Bild från servicedesigntools.org

14 Kundresa (Customer Journey)

15 Kundresa (Customer Journey)
Bild från servicedesigntools.org

16 Kundresa (Customer Journey)
Bild från servicedesigntools.org

17 Desktop walkthrough

18 Desktop walkthrough Bild från thinkpublic

19 Persona Högra bilden från servicedesigntools.org

20 Scenarios

21 Storyboard

22 Systemkarta (System map)

23 Systemkarta (System map)
Bild från servicedesigntools.org

24 Systemkarta (System map)
Bild från servicedesigntools.org

25 Ni kommer få prova på olika typer av visualiseringar under kursen
Intressentundersökningar: Systemkarta & Storytelling/Scenario Konceptualisering: Tjänsteritning & Kundresa Prototypning: Storyboard & Desktop Walkthrough


Ladda ner ppt "Visualiseringar av intressentdata"

Liknande presentationer


Google-annonser