Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Magnus Cedergren 15/5 2003 Värdeskapande och öppet innehåll Magnus Cedergren Civ.ing. Datateknik

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Magnus Cedergren 15/5 2003 Värdeskapande och öppet innehåll Magnus Cedergren Civ.ing. Datateknik"— Presentationens avskrift:

1 Magnus Cedergren 15/ Värdeskapande och öppet innehåll Magnus Cedergren Civ.ing. Datateknik

2 Magnus Cedergren 15/ Öppet innehåll? Operativ defintion: Innehåll som –produceras ideellt och kollektivt och/eller –möjligheten att återge, förädla och distribuera innehållet gratis

3 Magnus Cedergren 15/ Yahoo ODP Ideell, kollektiv produktion

4 Magnus Cedergren 15/ Prelingers filmarkiv Saknar upphovsrätt Efemära filmer On the run, 1956

5 Magnus Cedergren 15/ Syndikering Ex. Catweb

6 Magnus Cedergren 15/ Undersökning - utgångspunkter Aktörens motivation –Baserad på Feller-Fitzgerald (2002): Motivation Open Source Värdet i levererat innehåll –Baserat på Barlow (1994): Informationens ekonomi

7 Magnus Cedergren 15/ Traditionell värdekedja inom mediaområdet Kreatör Konsument Produ- cent Distri- butör Internet- portal

8 Magnus Cedergren 15/ Drivkrafter för öppet innehåll mellan- led Användare Stimulerande att jobba tillsammans och att lära sig någonting nytt En inre längtan Altruism, trots kommersiell utnyttjande Ointresse för dagens mediabransch och öppet innehåll som framtida möjlighet Samhälle, community Möjlighet till återkoppling reklam indirekta intäkter Nytta för användaren Producent/ Kreatör

9 Magnus Cedergren 15/ Kollektiv produktion ”Public domain” Format Protokoll Design- principer Värde- skapande Nytta för individ, samhälle och företag Licenser


Ladda ner ppt "Magnus Cedergren 15/5 2003 Värdeskapande och öppet innehåll Magnus Cedergren Civ.ing. Datateknik"

Liknande presentationer


Google-annonser