Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008."— Presentationens avskrift:

1 TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008

2 Konsumenterna utnyttjar möjligheten att flytta på tidpunkten för tittande av favoritprogrammen… 37 % av hushållen har DVR Web-TV

3 TV marknaden i Finland

4 Fria digitala terrestriella TV-kanaler i Finland YLE MTV MEDIANelonen MediaSBS

5 TV in Finland är nu 100 % digital  Ingen analog sändningsverksamhet sedan 1 mars 2008 –alla TV hushåll har minst 10 fria kanaler  Analog switch-off impleterades i hela landet samtidigt –Terrestrial TV digital fr.o.m 1 Sept 2007 –Kabel TV digital fr.o.m 1 Mars 2008  Över en tredjedel av TV hushållen har nu DVR  Pay-TV i var fjärde TV hushåll  Kommersiell TV växer i Finland… – mediamarkanaden 1-9 /08 + 2,7 % – TV + 6,1 % * DVR = Digital Video Recorder

6 Varför valde Finnpanel Unitam för mätande av TSV ?  känd och fristående teknologi Fungerar på alla platformer imponerande lösning för audio matching  Möjligt att integrera med existerande TAM system  Bra support från Media Instruments  Framtidsplanerna (handset, mobile, software meters)

7 Roadmap för raporting av Time Shift Viewing (TSV) December 2005: DVR penetration 4 % Intresse för DVR’s/TSV 2006: DVR penetration 9 % (Dec 06) Första Unitam ordern (200 hushåll)) 2005 2006 2007 2008 2009 2007: Unitam set-up färdig hos Finnpanel Definitionerna för TSV reportering färdiga Analog terrestrial switch-off Start av Unitam installeringar i panelen Andra Unitam ordern (+ 100 hushåll ) DVR penetrationen 26 % (Dec 07) 2008: 1.1.2008: TSV reportering Installationerna av Unitam fortsätter Kabel analog switch-off DVR penetrationen 34 % (Febr 08) Tredje Unitam ordern (+ 100 hushåll)

8 Regler för raporting av Time Shift Viewing (TSV)  två olika tittardata varje dag –Gårdagen tittande (live + vosdal) –Consolidated (live + vosdal + 7 days ) = Valuta för reklamförsäljning  Raw data med option att analysera TSV varje enskild dag  TSV är inkluderad i alla siffror –Programmes, breaks, spots, time bands, channels –Ratings, reach, market share, frequency, cumulative reach  Med TSV, the reach (or share) för en specifik dag är det samma som reach (share) av programmen under den specifika dagen * e.g. lead-in, lead-out of programmes and/or dayparts

9 Utvecklingen av digiboxar och PVR i Finland Källa: Finnpanel, TV-taloudet Suomessa-tutkimus (TV-hushåll i Finland –basundersökning)

10 Utveckling av PVR hushåll i TV - mätarpanelen Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

11 Utvecklingen av TV-tittandet i Finland Total TV, 10+ min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 10+ 1995-2007 innehåller inte gäst tittandet. 2008 innehåller gäst tittandet

12 Utvecklingen av TV-tittandet i Finland Total TV, 10-44 år min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 10-44 2000-2007 innehåller inte gäst tittandet. 2008 innehåller gäst tittandet

13 Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10+ Min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning 173

14 Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10-44 Min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning 120

15 Tittarandelar 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

16 Tittarandelar 10-44

17 Kommersiella tittarandelar 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

18 Kommersiella tittarandelar 10-44 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

19 Kommersiella tittarandelar – Nelonen Media 10-44 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, Nelonen 2000-2006, Nelonen, JIM, KinoTV 2007, Nelonen, JIM, Urheilukanava, Nelonen Media betalkanaler 2008

20 Nelonen Media TV kanaler når olika målgrupper Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning (veckor 1-26 / 2008)

21 TV-tittandets dagsrytm Total TV, 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, Total TV, GRP per timme

22 PVR hushåll 10+ - TV-tittandet på vardagarna Total TV Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, PVR hushåll 10+ GRP

23 Tillväxten av utbudet har fått tv-publiken att välja flere kanaler att titta på under veckan Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning / antal kanaler som olika målgrupper har tittat på under en vecka

24 Otsikko Vem har och använder PVR? Under 55 åriga, mest vanligt bland 30-44 åriga Familjer med barn Stadsbor Hushåll med högre inkomster

25 Programtyper som är mest inspelade i PVR hushåll Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, kanaler: YLE1, YLE2, MTV3, Nelonen, Sub, PVR hushåll 10+

26 Exempel på vilka kanalers utbud är mest inspelat i PVR hushåll Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, PVR hushåll 10+

27 Exempel på de mest populära PVR inspelade program September 2008, 10+ ProgramTypologyChannelWeekdayDateTime '000 A10+ live '000 A10+ only TSTS gain % HouseForeign seriesMTV3Thu18.9.200821:01:005866511 % Salatut elämät (Secret Lives)Domestic fictionMTV3Fri19.9.200819:28:006316410 % Prison BreakForeign seriesMTV3Tue16.9.200821:01:005465710 % IdolsEntertainmentMTV3Sun21.9.200820:00:00961465 % HeartbeatForeign seriesYLE 1Fri5.9.200819:10:003544112 % ApprenticeEntertainmentMTV3Wed3.9.200822:30:002024120 % Big BrotherEntertainmentSubSat20.9.200821:58:003924110 % EmmerdaleForeign seriesMTV3Fri5.9.200817:59:002273817 % Kotikatu (Home Street)Domestic fictionYLE 1Thu25.9.200819:45:00543356 % Maajussille morsian (Farmer Seeks Wife)EntertainmentMTV3Fri19.9.200820:01:00737345 % Men in TreesForeign seriesMTV3Thu4.9.200820:00:002213114 % Criminal MindsForeign seriesNelonenThu11.9.200821:01:001243124 % Amazing RaceEntertainmentMTV3Sun14.9.200820:59:00353308 % C.S.I. New YorkForeign seriesMTV3Wed3.9.200821:00:00452276 % DexterForeign seriesNelonenThu25.9.200821:59:00712637 % SurvivorEntertainmentMTV3Sat20.9.200820:45:00359267 % Big Brother Talk ShowEntertainmentSubSun21.9.200820:59:00576265 % 4D: Confessions of a CannibalDocumentaryNelonenTue16.9.200822:02:001332520 % Fear Factor FinlandEntertainmentNelonenSat13.9.200819:58:00276259 % Salatut elämät (2. es.) (Secret Lives)Domestic fictionMTV3Sun14.9.200813:00:001232520 % Top ModelEntertainmentNelonenMon22.9.200820:01:002492510 % Idols ExtraEntertainmentSubThu25.9.200820:59:00297258 % Private PracticeForeign seriesMTV3Tue2.9.200820:00:00336257 % UPE: Matrix Revolutions (K15)MoviesMTV3Fri19.9.200822:36:001262419 % Sano että rakastat (K15)Foreign seriesYLE 1Sat27.9.200822:00:001642415 % Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, 10+, Nelonen, MTV3, Sub, YLE1, YLE2

28 Exempel på de mest populära PVR inspelade program på Nelonen September 2008, 10+ A10+ live (000) A10+ Consolidated (000) A10+ TS tillägg (000)tillägg % NelonenThursday11.9.200821:01:00Criminal Minds1241543024 % NelonenTuesday16.9.200822:02:004D1331592620 % NelonenThursday25.9.200821:59:00Dexter71972637 % NelonenSaturday13.9.200819:58:00Fear Factor Finland276301259 % NelonenMonday22.9.200820:01:00Top Model2492742510 % NelonenFriday19.9.200820:01:00Hauskat kotivideot2112332210 % NelonenTuesday16.9.200821:03:00Las Vegas1401612115 % NelonenWednesday10.9.200820:01:00Sinkkuäidille sulhanen289308197 % NelonenTuesday23.9.200818:58:00Sjukhuset (Finland)1381561813 % NelonenMonday15.9.200817:54:00Top Model Australia1111291816 % NelonenWednesday10.9.200822:04:00Rome78931519 % NelonenTuesday16.9.200818:56:00Inno160172128 % Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, 10+

29 8.6.2008 Top Model Finland, 10+ tittarsiffror VOSDAL = viewed on same day as live TSV = Time shifted viewing live (+0d) vosdal (+0d) timeshift (+1d) timeshift (+2d) timeshift (+3d) timeshift (+4d) timeshift (+5d) timeshift (+6d) timeshift (+7d) Viewers 10+262295030400 Cumulative viewing figures262291296 299 303 Reporting Over- night Consoli- dated Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

30 TS inverkan på kommersiella TV kanalernas ratings Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, kanaler: Nelonen, JIM, MTV3, Sub

31 Desperate Housewives 6.10.2008, exempel på hur TSV påverkar program och reklamavbrott ratings i målgruppen kvinnor 25-44 TRP Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

32 TS inverkan på kampanjernas nettoräckvidd 25-44LiveConsolidated TRP240243 1+ reach70,471,7 2+ reach50,250,7 3+ reach35,436,0 OTS3,4 25-44LiveConsolidated TRP162167 1+ reach60,362,1 2+ reach38,939,9 3+ reach22,523,8 OTS2,7 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, kampanjexempel april-maj 2008, Nelonen

33 Top 20 Time Shifted Programs: Spring 2008, 7-Day Lift (3+) Source: Finnpanel, People Meter Survey - Arianna

34 Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10-44 Min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, obs. PVR hh 10-44, innerhåller inte gäst tittandet 120 126

35 Andel av TSV per månad i PVR hushåll, 10+ Total TV, 2008 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, PVR hh 10+

36 Andel av TSV per månad i PVR hushåll, 10-44 Total TV, 2008 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, PVR hh 10-44

37 Tack ! hans.edin@nelonenmedia.fi


Ladda ner ppt "TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008."

Liknande presentationer


Google-annonser