Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008."— Presentationens avskrift:

1 TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS

2 Konsumenterna utnyttjar möjligheten att flytta på tidpunkten för tittande av favoritprogrammen… 37 % av hushållen har DVR Web-TV

3 TV marknaden i Finland

4 Fria digitala terrestriella TV-kanaler i Finland YLE MTV MEDIANelonen MediaSBS

5 TV in Finland är nu 100 % digital  Ingen analog sändningsverksamhet sedan 1 mars 2008 –alla TV hushåll har minst 10 fria kanaler  Analog switch-off impleterades i hela landet samtidigt –Terrestrial TV digital fr.o.m 1 Sept 2007 –Kabel TV digital fr.o.m 1 Mars 2008  Över en tredjedel av TV hushållen har nu DVR  Pay-TV i var fjärde TV hushåll  Kommersiell TV växer i Finland… – mediamarkanaden 1-9 /08 + 2,7 % – TV + 6,1 % * DVR = Digital Video Recorder

6 Varför valde Finnpanel Unitam för mätande av TSV ?  känd och fristående teknologi Fungerar på alla platformer imponerande lösning för audio matching  Möjligt att integrera med existerande TAM system  Bra support från Media Instruments  Framtidsplanerna (handset, mobile, software meters)

7 Roadmap för raporting av Time Shift Viewing (TSV) December 2005: DVR penetration 4 % Intresse för DVR’s/TSV 2006: DVR penetration 9 % (Dec 06) Första Unitam ordern (200 hushåll)) : Unitam set-up färdig hos Finnpanel Definitionerna för TSV reportering färdiga Analog terrestrial switch-off Start av Unitam installeringar i panelen Andra Unitam ordern (+ 100 hushåll ) DVR penetrationen 26 % (Dec 07) 2008: : TSV reportering Installationerna av Unitam fortsätter Kabel analog switch-off DVR penetrationen 34 % (Febr 08) Tredje Unitam ordern (+ 100 hushåll)

8 Regler för raporting av Time Shift Viewing (TSV)  två olika tittardata varje dag –Gårdagen tittande (live + vosdal) –Consolidated (live + vosdal + 7 days ) = Valuta för reklamförsäljning  Raw data med option att analysera TSV varje enskild dag  TSV är inkluderad i alla siffror –Programmes, breaks, spots, time bands, channels –Ratings, reach, market share, frequency, cumulative reach  Med TSV, the reach (or share) för en specifik dag är det samma som reach (share) av programmen under den specifika dagen * e.g. lead-in, lead-out of programmes and/or dayparts

9 Utvecklingen av digiboxar och PVR i Finland Källa: Finnpanel, TV-taloudet Suomessa-tutkimus (TV-hushåll i Finland –basundersökning)

10 Utveckling av PVR hushåll i TV - mätarpanelen Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

11 Utvecklingen av TV-tittandet i Finland Total TV, 10+ min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, innehåller inte gäst tittandet innehåller gäst tittandet

12 Utvecklingen av TV-tittandet i Finland Total TV, år min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, innehåller inte gäst tittandet innehåller gäst tittandet

13 Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10+ Min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning 173

14 Genomsnittliga tittarminuter Total TV, Min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning 120

15 Tittarandelar 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

16 Tittarandelar 10-44

17 Kommersiella tittarandelar 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

18 Kommersiella tittarandelar Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

19 Kommersiella tittarandelar – Nelonen Media Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, Nelonen , Nelonen, JIM, KinoTV 2007, Nelonen, JIM, Urheilukanava, Nelonen Media betalkanaler 2008

20 Nelonen Media TV kanaler når olika målgrupper Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning (veckor 1-26 / 2008)

21 TV-tittandets dagsrytm Total TV, 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, , Total TV, GRP per timme

22 PVR hushåll TV-tittandet på vardagarna Total TV Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, , PVR hushåll 10+ GRP

23 Tillväxten av utbudet har fått tv-publiken att välja flere kanaler att titta på under veckan Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning / antal kanaler som olika målgrupper har tittat på under en vecka

24 Otsikko Vem har och använder PVR? Under 55 åriga, mest vanligt bland åriga Familjer med barn Stadsbor Hushåll med högre inkomster

25 Programtyper som är mest inspelade i PVR hushåll Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, , kanaler: YLE1, YLE2, MTV3, Nelonen, Sub, PVR hushåll 10+

26 Exempel på vilka kanalers utbud är mest inspelat i PVR hushåll Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, , PVR hushåll 10+

27 Exempel på de mest populära PVR inspelade program September 2008, 10+ ProgramTypologyChannelWeekdayDateTime '000 A10+ live '000 A10+ only TSTS gain % HouseForeign seriesMTV3Thu :01: % Salatut elämät (Secret Lives)Domestic fictionMTV3Fri :28: % Prison BreakForeign seriesMTV3Tue :01: % IdolsEntertainmentMTV3Sun :00: % HeartbeatForeign seriesYLE 1Fri :10: % ApprenticeEntertainmentMTV3Wed :30: % Big BrotherEntertainmentSubSat :58: % EmmerdaleForeign seriesMTV3Fri :59: % Kotikatu (Home Street)Domestic fictionYLE 1Thu :45: % Maajussille morsian (Farmer Seeks Wife)EntertainmentMTV3Fri :01: % Men in TreesForeign seriesMTV3Thu :00: % Criminal MindsForeign seriesNelonenThu :01: % Amazing RaceEntertainmentMTV3Sun :59: % C.S.I. New YorkForeign seriesMTV3Wed :00: % DexterForeign seriesNelonenThu :59: % SurvivorEntertainmentMTV3Sat :45: % Big Brother Talk ShowEntertainmentSubSun :59: % 4D: Confessions of a CannibalDocumentaryNelonenTue :02: % Fear Factor FinlandEntertainmentNelonenSat :58: % Salatut elämät (2. es.) (Secret Lives)Domestic fictionMTV3Sun :00: % Top ModelEntertainmentNelonenMon :01: % Idols ExtraEntertainmentSubThu :59: % Private PracticeForeign seriesMTV3Tue :00: % UPE: Matrix Revolutions (K15)MoviesMTV3Fri :36: % Sano että rakastat (K15)Foreign seriesYLE 1Sat :00: % Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, 10+, Nelonen, MTV3, Sub, YLE1, YLE2

28 Exempel på de mest populära PVR inspelade program på Nelonen September 2008, 10+ A10+ live (000) A10+ Consolidated (000) A10+ TS tillägg (000)tillägg % NelonenThursday :01:00Criminal Minds % NelonenTuesday :02:004D % NelonenThursday :59:00Dexter % NelonenSaturday :58:00Fear Factor Finland % NelonenMonday :01:00Top Model % NelonenFriday :01:00Hauskat kotivideot % NelonenTuesday :03:00Las Vegas % NelonenWednesday :01:00Sinkkuäidille sulhanen % NelonenTuesday :58:00Sjukhuset (Finland) % NelonenMonday :54:00Top Model Australia % NelonenWednesday :04:00Rome % NelonenTuesday :56:00Inno % Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, 10+

29 Top Model Finland, 10+ tittarsiffror VOSDAL = viewed on same day as live TSV = Time shifted viewing live (+0d) vosdal (+0d) timeshift (+1d) timeshift (+2d) timeshift (+3d) timeshift (+4d) timeshift (+5d) timeshift (+6d) timeshift (+7d) Viewers Cumulative viewing figures Reporting Over- night Consoli- dated Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

30 TS inverkan på kommersiella TV kanalernas ratings Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, kanaler: Nelonen, JIM, MTV3, Sub

31 Desperate Housewives , exempel på hur TSV påverkar program och reklamavbrott ratings i målgruppen kvinnor TRP Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

32 TS inverkan på kampanjernas nettoräckvidd 25-44LiveConsolidated TRP reach70,471,7 2+ reach50,250,7 3+ reach35,436,0 OTS3, LiveConsolidated TRP reach60,362,1 2+ reach38,939,9 3+ reach22,523,8 OTS2,7 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, kampanjexempel april-maj 2008, Nelonen

33 Top 20 Time Shifted Programs: Spring 2008, 7-Day Lift (3+) Source: Finnpanel, People Meter Survey - Arianna

34 Genomsnittliga tittarminuter Total TV, Min/dag Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, obs. PVR hh 10-44, innerhåller inte gäst tittandet

35 Andel av TSV per månad i PVR hushåll, 10+ Total TV, 2008 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, PVR hh 10+

36 Andel av TSV per månad i PVR hushåll, Total TV, 2008 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, PVR hh 10-44

37 Tack !


Ladda ner ppt "TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008."

Liknande presentationer


Google-annonser