Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande."— Presentationens avskrift:

1 Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande

2 Valt företag: Synsam  Nordens ledande optikerkedja  Totalt 400 butiker (Sverige, Norge och Finland)  anställda  Omsättning cirka 3 miljarder kronor Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

3 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

4 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Tjänstekoncept Erbjuda möjlighet till bättre syn Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

5 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Kärntjänsten Bättre syn Skydda ögonen (solglasögon med 100 % UV-skydd) Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

6 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Möjliggörande tjänster (och varor) Utrustning (Exempelvis EyeTech, högteknologiska och exakta mätinstrument ) Professionell personal (optiker) Synundersökning Linser och glasögon

7 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Värdehöjande tjänster (och varor) Möjlighet att byta bågar vid missnöje Möjlighet att låna hem och prova bågar Tillbehör (glasögonfodral, rengöringsmedel, linsvätskor) 10 % studentrabatt (högskola/universitet) Möjlighet till delbetalning, 24 månader (lika billigt som kontant / kreditprövning med lägre krav för studenter) Stylistkonsultation / Image för kunden (rätt bågar / webbtjänst / EyeTech) Brett sortiment (exklusiva kollektioner enbart hos Synsam, exempelvis Cheap Monday) Startpaket linser (linsundersökning, utprovning, introduktion/träning, uppföljning, vätskor och ett par månadslinser eller endagslinser för 30 dagar + garanti) Påminnelse om återbesök Centralt belägna butiker 1 års garanti / Försäkring som tilläggstjänst Utskrivet recept – handla på nätet

8 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Interaktion På följande sätt interagerar organisationen med sina kunder… … via personal / nätverk … via andra kunder … via bokningssystem, testa bågar virtuellt, köp linser på hemsida med mera … via olika betalningsmöjligheter … via extern marknadsföring

9 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Interaktion Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Tjänstens tillgänglighet (avgränsning Linköping) Positivt Enkelt och snabbt att få tid för synundersökning - Kund kan själv boka tid via hemsida (flexibilitet) - Telefon, , direkt i butik Centralt placerade butiker Generösa öppettider (i likhet med övriga butiker på stan) Attraktiv och funktionerlig interiör Standardiserad exteriör (igenkänningseffekt) Flera betalningsmöjligheter (kontanter, kort, avbetalning, faktura) Bra tillgång till parkeringsplatser Negativt Det tar lång tid att få glasögonen tillverkade

10 Tjänstens tillgänglighet Tjänstekoncept Kundens medverkan Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Interaktion Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Kundens medverkan Kunden är aktiv i urvalsprocessen (Kund i samverkan med optiker / stylist) EyeTech, pedagogiskt verktyg (Möjlighet för kund att vara aktiv och förstå sambandet mellan glas och båge) Garantier och försäkringar Bokning via internet ”Synsam har en speciell syn på dig som kund. En syn som kan sammanfattas i Valfrihet, Trygghet och Mode”

11 Konsekvenser för marknadsföringens roll: Intern marknadsföring (egna tankar): Erbjudande: Presentera – Acceptera – Motivera Ledning: Resursfördelning Varför? Skapa service mindedness bland anställda bland annat genom utbildning Kanaler: Nyhetsbrev och personaltidning Extern marknadsföring: Utgångspunkt: Väletablerat företag, inarbetat varumärke Satsar på image: ”Rätt glas, rätt bågar”, trendigt, hög kunskapsnivå, professionellt utförande Kanaler: Traditionella kanaler såsom tv och tidningsannonser. Utöver det webbannonser samt indirekt annonsering via samarbetspartners Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv


Ladda ner ppt "Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande."

Liknande presentationer


Google-annonser