Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande"— Presentationens avskrift:

1 Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande
Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

2 Valt företag: Synsam Nordens ledande optikerkedja
Totalt 400 butiker (Sverige, Norge och Finland) 3.000 anställda Omsättning cirka 3 miljarder kronor Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

3 Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor)
Tjänstekoncept Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

4 Tjänstekoncept Tjänstekoncept Erbjuda möjlighet till bättre syn
Kärntjänsten Tjänstekoncept Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Erbjuda möjlighet till bättre syn Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv 4

5 Kärntjänsten Kärntjänsten Bättre syn
Tjänstekoncept Kärntjänsten Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Bättre syn Skydda ögonen (solglasögon med 100 % UV-skydd) Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

6 Möjliggörande tjänster (och varor) Möjliggörande tjänster (och varor)
Tjänstekoncept Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Tjänstens tillgänglighet Möjliggörande tjänster (och varor) Interaktion Värdehöjande tjänster (och varor) Kundens medverkan Utrustning (Exempelvis EyeTech, högteknologiska och exakta mätinstrument) Professionell personal (optiker) Synundersökning Linser och glasögon Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

7 Värdehöjande tjänster (och varor)
Tjänstekoncept Värdehöjande tjänster (och varor) Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Värdehöjande tjänster (och varor) Möjliggörande tjänster (och varor) Möjlighet att byta bågar vid missnöje Möjlighet att låna hem och prova bågar Tillbehör (glasögonfodral, rengöringsmedel, linsvätskor) 10 % studentrabatt (högskola/universitet) Möjlighet till delbetalning, 24 månader (lika billigt som kontant / kreditprövning med lägre krav för studenter) Stylistkonsultation / Image för kunden (rätt bågar / webbtjänst / EyeTech) Brett sortiment (exklusiva kollektioner enbart hos Synsam, exempelvis Cheap Monday) Kundens medverkan Startpaket linser (linsundersökning, utprovning, introduktion/träning, uppföljning, vätskor och ett par månadslinser eller endagslinser för 30 dagar + garanti) Påminnelse om återbesök Centralt belägna butiker 1 års garanti / Försäkring som tilläggstjänst Utskrivet recept – handla på nätet Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

8 Interaktion Interaktion
Tjänstekoncept Kärntjänsten Interaktion Tjänstens tillgänglighet Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Interaktion Kundens medverkan På följande sätt interagerar organisationen med sina kunder… … via personal / nätverk … via andra kunder … via bokningssystem, testa bågar virtuellt, köp linser på hemsida med mera … via olika betalningsmöjligheter … via extern marknadsföring Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

9 Tjänstens tillgänglighet (avgränsning Linköping) Tjänstens
Tjänstekoncept Tjänstens tillgänglighet (avgränsning Linköping) Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Positivt Enkelt och snabbt att få tid för synundersökning - Kund kan själv boka tid via hemsida (flexibilitet) - Telefon, , direkt i butik Centralt placerade butiker Generösa öppettider (i likhet med övriga butiker på stan) Attraktiv och funktionerlig interiör Standardiserad exteriör (igenkänningseffekt) Flera betalningsmöjligheter (kontanter, kort, avbetalning, faktura) Bra tillgång till parkeringsplatser Negativt Det tar lång tid att få glasögonen tillverkade Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

10 Kundens medverkan Kundens medverkan
Tjänstekoncept Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Kundens medverkan Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Kundens medverkan Kunden är aktiv i urvalsprocessen (Kund i samverkan med optiker / stylist) EyeTech, pedagogiskt verktyg (Möjlighet för kund att vara aktiv och förstå sambandet mellan glas och båge) Garantier och försäkringar Bokning via internet ”Synsam har en speciell syn på dig som kund. En syn som kan sammanfattas i Valfrihet, Trygghet och Mode” Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

11 Konsekvenser för marknadsföringens roll:
Intern marknadsföring (egna tankar): Erbjudande: Presentera – Acceptera – Motivera Ledning: Resursfördelning Varför? Skapa service mindedness bland anställda bland annat genom utbildning Kanaler: Nyhetsbrev och personaltidning Extern marknadsföring: Utgångspunkt: Väletablerat företag, inarbetat varumärke Satsar på image: ”Rätt glas, rätt bågar”, trendigt, hög kunskapsnivå, professionellt utförande Kanaler: Traditionella kanaler såsom tv och tidningsannonser. Utöver det webbannonser samt indirekt annonsering via samarbetspartners Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv


Ladda ner ppt "Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande"

Liknande presentationer


Google-annonser