Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek www.rummetochrymden.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek www.rummetochrymden.se."— Presentationens avskrift:

1 Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek

2 Barnbiblioteket i rummet och i rymden Samarbete –Barnbiblioteket, Luleå Stadsbibliotek –Barnens Polarbibliotek, Norrbottens länsbibliotek Bidrag –Statens Kulturråd –Framtidens Kultur

3 Barnbiblioteket i rummet och i rymden Rummet och rymden, gemensamma utgångspunkter: –Regionen: uppmärksamma medier om Norrbotten och medier av personer från Norrbotten –Barnperspektiv: rummet, rymden, verksamheten ska ha sin utgångspunkt i barnperspektivet –Rörlighet: både på webben och i det fysiska rummet –Rymden lyfter fram det som inte finns i rummet –Genom rymden kommer biblioteket hem till barnen –Det virtuella biblioteket behöver det fysiska biblioteket

4 Barnbiblioteket i rummet och i rymden Gemensam symbol: Regine –Vägledning, guide –Kommunikation –Information –Illustratör: Anna Almqvist Samarbete med Teknikens Hus

5 Barnbiblioteket Barnbiblioteket vänder sig till barn år + föräldrar Utgångspunkten har varit barns tankar, idéer och frågor

6 Barnbiblioteket Barnbiblioteket ska vara till för barnen, inte ett vuxenbibliotek i miniatyr Planering av rummet –Hyllor: höga eller låga? Traditionella? Lite ovanliga? Roliga? –Yta att röra sig på i barnbiblioteket –Möjlighet till skyltning

7 Barnbiblioteket Informationen – ett möte med barn Verksamheten Personalen – en viktig del av barnbiblioteket

8 Barnbiblioteket Vi har arbetat med referensgrupper –Barngrupper –Vuxna som arbetar med barn, men som inte arbetar på bibliotek Arkitekter, inredare, journalist, illustratör, skapare av utställningar Studiebesök –Bibliotek, leksaksaffär Våra egna erfarenheter

9 Barnens drömbibliotek 2004 utlyste fem kommuner i Norrbotten en tävling för barn: Rita ditt drömbibliotek! –Dessa teckningar speglar inte bara barns syn på bibliotek utan även deras fritid, intressen, verklighet –Teckningarna visar att barnen ser rummet, helheten, medan vuxna ser hyllorna, medierna, hyllmetrarna

10 Barnens drömbibliotek Rymdbibliotek Hundbibliotek Riddarbibliotek Hjärtbibliotek Fantasybibliotek utlåning i gapet på Frankenstein Spökgrotta, djungelrum, träd, lianer

11 Barnens drömbibliotek Fotbollsplaner, bassänger, bowling, plats att rita Höga hyllor – stegar Soffor, fåtöljer, kuddar, bollhav, stereo, TV, video Belysning Starka färger

12 Barnens drömbibliotek Toaletter Barnavdelningen dominerar om det över huvud taget finns en vuxenavdelning Fantasifullt, förutsättningslöst

13 Barnbiblioteket I planeringen av barnbiblioteket har det varit viktigt att se helheten: –Rummet –Inredning –Språk –Rymden –Verksamhet –Personal Detta har varit grunden för utformningen av rummet och verksamheten

14 Rörlighet Viktigt att vara rörlig, flexibel både på webben och i rummet Att inte låsa/bygga fast sig –Inredning –Verksamhet, arbetsmetoder –Tankar, idéer –Personal –Temaavdelningar

15 Rörlighet Att känna igen sig, men ändå möta det oväntade Vi kan inte… –…bestämma hur gästerna ska uppföra sig, säga att det är fel på dem Det kommer hela tiden nya barn, nya behov, nya trender

16 Barnbiblioteket Under hela processen har följande ord/frågor följt med: –Vad är ett barnbibliotek? –”Vad kan man göra här”? –Vad kan jag som vuxen tillföra? –”Rörligt, men inte rörigt”

17 symboler temaavdelningar SAB-systemet ej anpassat för barn –Dinosaurier placerade på Ud Geologi –Hästar placerade på tre olika avdelningar: Q, R, U Barn frågar sällan efter författare eller titel –Frågar efter en spännande bok, en rolig bok, en hästbok…

18 symboler temaavdelningar Vi ville förändra bokuppställningen i barnbiblioteket Utgångspunkten i gamla biblioteket: –Faktaböcker: Ca 90 signum –Berättelseböcker: Hcf, Hcg, 02, 03, (s)

19 symboler temaavdelningar Istället för detta skapade vi egna temaavdelningar där vi utgick från: –Barns frågor –Vår omgivning, vår kommun –Vårt bestånd –Våra erfarenheter Kalix, Arvidsjaur, bl.a., arbetar sedan tidigare med temaavdelningar

20 symboler temaavdelningar Viktiga saker att tänka på när man skapar ett eget system: –Det ska finnas en koppling mellan: Katalog – hylla – bok –Alla ska kunna hitta – oavsett vilken ingång man har –Det ska vara enkelt att byta namn på temaavdelning –Det ska vara enkelt att byta temaavdelning på en bok –Några temaavdelningar: blandat faktaböcker och berättelseböcker

21 symboler temaavdelningar Arbetet med att skapa egna temaavdelningar startade november En arbetsgrupp med 5 personer skapades (1 sammankallande samt 1 från varje ämnesgrupp) Arbetsgruppen gick igenom barnbibliotekets bestånd Arbetsgruppen tog fram ett förslag på temaavdelningar, som skickades på remiss till ämnesgrupperna.

22 symboler temaavdelningar Genom att alla förslag gått på remiss till ämnesgrupperna har all personal på Stadsbiblioteket arbetat med temaindelningen Diskussioner kring olika temaavdelningar, särskilt faktaböckerna –På bondgården – Djur på landet –Djurens liv – Hur gör djur –Kristendom – Religion –Roliga avdelningar, men få böcker (mode, jakt etc.)

23 symboler temaavdelningar temaavdelningar –Faktaböcker, berättelseböcker, bilderböcker Varje temaavdelning har en egen symbol –Placering i katalogen, affisch, knubb i hyllan, symbol på bokryggen

24 symboler temaavdelningar Samarbete med illustratör: Anna Almqvist Symbolerna ägs av Luleå stadsbibliotek, barnbiblioteket. Även områdesbiblioteken i Luleå kommun har rätt att använda dem. Barnens polarbibliotek har köpt rättigheterna att använda 10 symboler. Regine ägs av Luleå stadsbibliotek, barnbiblioteket och Norrbottens länsbibliotek

25 symboler temaavdelningar

26 Februari – april 2006: omlokalisering och gallring av faktaböcker Januari – september 2006: omlokalisering och gallring av bilderböcker och berättelseböcker Oktober-november 2006: symboler på bokryggarna

27 symboler temaavdelningar November 2006: inför flytten, hur många hyllmeter, markering i hyllor December 2006: Barnbiblioteket flyttar! 20 januari 2007: Invigning av barnbiblioteket

28 Barnperspektiv –Temaavdelningar – symboler: barn ska kunna hitta själva i biblioteket –Språket: använda ett språk för barn –Skyltning –Möblering av rummet –Yta att röra sig på –Informationsdisken: möte med barn –Hur ser barn på ett rum? –Se helheten

29 Regine


Ladda ner ppt "Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek www.rummetochrymden.se."

Liknande presentationer


Google-annonser