Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Digital kommunikation –

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Digital kommunikation –"— Presentationens avskrift:

1 Digital kommunikation –
på gott och ont.

2 Janne Svärdhagen Verksamhetsledare - IKT-pedagogiskt centrum. Högskolan Dalarna Adjunkt/Forskare religionsvetenskap Föreläsare IT & Etik (http://etik.blogspot.com)

3 Om Internet I Internets vagga fanns det förhoppningar om att detta nätverk skulle erbjuda oss en bättre värld. De mest optimistiska förespråkarna av Internet har argumenterat för att kön, ras och ålder skulle bli ointressant med Internets intåg i våra hem. Åtminstone ansåg flera att avsaknaden av dessa markörer skulle ge oss en möjlighet att utforska och upptäcka alternativa identiteter. Det visade sig dock att dessa förhoppningar skulle bli missvisande. Troligtvis är dessa markörer nödvändiga för att kunna organisera och forma sig en bild av den man har att göra med. En tidig fråga i många chat-samtal är just, ”är du man eller kvinna, var bor du?” Etc. [1] [1] Communities in cyberspace. Sid 11-12

4 Vad handlar det om? Kommunikation Synas och påverka Relationer
Mail, chat, diskussionsgrupper, gästböcker, dagböcker (Blogg) och hemsidor, MSN m.fl. Synas och påverka Visa vem jag är och vad jag tycker Relationer Underhålla och etablera relationer Inaktivitet Interaktivitet Monolog Dialog

5 En viskningslek L X A a A a Budskapsöverföring -Då- Budskapsöverföring
Företag Person Budskapsöverföring -Då- Person Företag Budskapsöverföring -Nu- a X L A A a

6 83 % av Sveriges 15-20 åringar är medlemmar**.
27 av 30 elever i varje gymnasieklass i Sverige är medlemmar på LunarStorm**. 83 % av Sveriges åringar är medlemmar**. LunarStorm har ca besök/dag*. Medlemmarna loggar in i snitt 1,8 ggr/dag och varje besök varar 20 minuter*. Drygt 1,3 miljoner aktiva medlemmar**. Varje dygn görs mer än 5 miljoner textinlägg. (Jfr med 1,3 miljoner Telia-sms per dag)*** *Källa: TNS Gallup/Read Measure **Källa: Lunarworks AB/SCB *** Källa: Telias Kommunikationsbarometer

7 Vad vet vi? Zombies-Uppskattningsvis är omkring svenska datorer ”kapade” Barnpornografiproblemet ökar Barnens medvetenhet har ökat men samtidigt så tar många ett steg längre. T.ex. Webcams

8 Hur ser användandet av datorer ut?
Något hände när IT övergick till IKT. Bilden har förändrats, fler flickor spelar spel. Se artikel Artikel kollegiet: Tjejerna är i kapp - och skolan har spelat roll! (Synpunkten: Stig Roland Rask) Samtal online. En väg till kommunikation mellan ungdomar och vuxna/föräldrar. Men även andra saker fascinerar: Janet Jackson – Super Bowl

9

10 Våra cybermedborgare Homo Zappiens De är De är unga.
De verkar okoncentrerade. De gör sju saker samtidigt. De kommunicerar ständigt. De är Homo Zappiens länk

11 att bevaka och rapportera det som händer på Nätet
En viktig del i detta är att bevaka och rapportera det som händer på Nätet när det gäller illegal verksamhet ECPAT Rikskriminalen Angående utseende och att synas: Se alias: VilligOchVåt [Kåt, våt och villig !!!] (14) Lunarstorm har akterseglat Skunk som tidigare var den hetaste community-sajten Etik & Digitalmoral Janne Svärdhagen

12 Vad är det då som händer/kan hända?
Mobbing förekommer på Nätet. Exv: sidor skapas av andra än den som står som upphovsman. Artikel Aftonbladet Ny form av mobil mobbing: SMS/MMS. Artikel: Rektor vill stoppa mobiltelefoner Klicktvång på mobiler i Korea Se: Korea Times Självmord Online CS Se också: BBC Självmord lockar, se Skunk Oroande trend i Japan: CS Pedofili: Dels knyts nya ”farliga” kontakter. Dels öppnar Internet för nya svåra frågor: Fysisk ohälsa. Motoriska problem. Å andra sidan: Länk Dekrim.net

13 Digital Mobbing Rapport: Putting U in the picture
97% av åringar äger en mobiltelefon (GB) En dold form av mobbing Ingen forskning i Sverige. Se till att du vet vem du kan kontakta om ditt barn är offer för digital mobbing (försäkra dem också att ni bara vill hjälpa och inte frånta dem mobilen eller dator, det är inte mycket till hjälp) Försök att förstå hur ungdomar nyttjar sina datorer och mobiltelefoner. Det handlar om allt från communitysammanhang och bloggande till SMS, MMS Be dina barn visa dig vad de håller på med på nätet, var nyfiken och ställ frågor, inte dömande utan visa intresse för barnen och deras vardag. Se till att dina barn vet om hur man kommunicerar säkert på chattar och MSN Messenger mm. Det finns många allmänna och råd om detta ovan på t.ex. SurfaLugnt:

14 Internetboeroende Forskningen kring detta är inte omfattande. Finns idag bara ett institut för Internetberoende. Lite information: Några synpunkter: Stor enkätundersökning vid Umeå Universitet/Spelinstitutet (pdf)

15 Internetboeroende (1)

16 Internetboeroende (2)

17 Internetboeroende (2)

18 Det här med datorspel då…?
Postal 2. Debatt eller reklam? Hur farliga är våldspelen?

19 Om ett interaktivt läromedel i anatomi
En liten berättelse Om ett interaktivt läromedel i anatomi

20 Vad kan man göra? Att vägleda eller missleda?
Kan program filtrera bort det ”dåliga”? Cyberpatrol & Kidcontroll. Se också egna antivirusprogram Foil the Filter Contest [Digital Freedom Network: DFN Winners of Foil the Filters Contest.htm (OBS. Sparad sida) Skall vi som vuxna vägleda och diskutera eller censurera. Barn är ofta ”offer” för det som sker. Hämta program/musik kan vara en otäck och skrämmande upplevelse. Se: Se: Mp3speed.nu Tag här också upp Peer-to-Peer tekniken och visa på Kazaa.

21 Tre nivåer för att komma tillrätta med problemet
Problemet löses genom att vi begränsar Internet mm. med tekniska hjälpmedel Det funkar ju bra Vi gör inte på ett eller annat sätt för att lagen säger det Vi gör inte det ena eller det andra för att det är fel mot min medmänniska och utifrån ett allmänmänskligt perspektiv.

22 Går detta att summera?? Kunskap om internet är viktigt!
Kunskap om ungdomar är viktigt! Vårt samhälle förändras – fort... Kommunikation och spegling är centralt i ungdomslivet. Här är Internet ett kraftfullt ”rum”. Ut och delta! Vi kan mötas på Lunar... En sista länk


Ladda ner ppt "Digital kommunikation –"

Liknande presentationer


Google-annonser