Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.meridium.se Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD) Mats Lindblom (Affärsutveckling, Försäljning) Niklas Jägerklou (Försäljningschef) Fredrik Därth.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.meridium.se Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD) Mats Lindblom (Affärsutveckling, Försäljning) Niklas Jägerklou (Försäljningschef) Fredrik Därth."— Presentationens avskrift:

1 Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD) Mats Lindblom (Affärsutveckling, Försäljning) Niklas Jägerklou (Försäljningschef) Fredrik Därth (Produktförsäljning, Marknadsfrågor) Malin Göthberg (Projektansvarig) Clara Högström (Eftermarknadsansvarig) Johan Magnusson (Produktchef) Klas Andreasson (Seniorutvecklare) Marcus Lindblom (Seniorutvecklare, tillgänglighetsexpert)

2 Agenda Inledning EPiServer CM6. Morgondagens webbplatser-Kraftfullt och enkelt. Talare - Johan Olsson, EPiServer Fika Ingen medborgarportal utan säker inloggning och smidig behörighetshantering. Talare -Gunnar Johansson, MobilityGuard Lunch Nya möjligheter med SharePoint 2010 Talare - Henrik Bylund, Microsoft Fika Modern ärendehantering kräver mer än ett nytt diariesystem Talare- Anders Palm, Försäljningschef, Software Innovation Meridium summerar dagen. Frågestund Talare-Mats Lindblom, Meridium

3 Praktisk information Presentationer Ställ gärna frågor! Fika och lunch Internetuppkoppling (Relax,ostfralla) Toaletter Rökning på terrassen går alldeles utmärkt! Utvärdering

4 Besökare Handläggare Publik webb Inloggning Intranät- användare Den röda trådenMedborgarportalIntranät Informationshantering/Handläggarstöd

5 Besökare Handläggare Utmaningar Publik webb Intranät- användare Tillgänglighet Användarvänlighet Dialog med medborgare Hålla informationen aktuell Sociala medier Ökad användning av smartphones Sökmotoroptimering Tillgänglighet Användarvänlighet Dialog med medborgare Hålla informationen aktuell Sociala medier Ökad användning av smartphones Sökmotoroptimering

6 Besökare Utmaningar Inloggning Behov av olika inloggningsmetoder (BankID, SITS, mobil, 2-faktorinloggning) Väl inloggad, vilka funktioner/tjänster har jag tillgång till? Svårt att komma ihåg alla olika lösenord Krångligt att komma åt information från andra organisationer Behov av olika inloggningsmetoder (BankID, SITS, mobil, 2-faktorinloggning) Väl inloggad, vilka funktioner/tjänster har jag tillgång till? Svårt att komma ihåg alla olika lösenord Krångligt att komma åt information från andra organisationer Federation ”Boverket” Federation ”Boverket” Handläggare Intranät- användare

7 Besökare Handläggare Utmaningar Intranät Intranät- användare Samla information lättillgängligt för användaren Kunna hitta information som andra skapar Strategisk kompetenshantering Nytt sätt att arbeta Bättre samarbete med kollegor och flexibel arbetsplats Samla information lättillgängligt för användaren Kunna hitta information som andra skapar Strategisk kompetenshantering Nytt sätt att arbeta Bättre samarbete med kollegor och flexibel arbetsplats

8 Besökare Handläggare Utmaningar Informationshantering Intranät- användare Organisationen behöver ett effektivt sätt att försörja sin miljö för publicering Fel version av information och dokument orsakar förvirring och skada Många källor till information ökar risken för fel och drar ner effektiviteten Användarna måste känna till och efterleva den av organisationen fastslagna strukturen Organisationen som kan tänka "out-of-the-box" kommer längre Organisationen behöver ett effektivt sätt att försörja sin miljö för publicering Fel version av information och dokument orsakar förvirring och skada Många källor till information ökar risken för fel och drar ner effektiviteten Användarna måste känna till och efterleva den av organisationen fastslagna strukturen Organisationen som kan tänka "out-of-the-box" kommer längre

9 Summering och frågestund

10 Besökare Handläggare Intranät- användare

11 BesökareHandläggare Utmaningar Medborgarportal Besökare Kommunan- anställda Allt hänger ihop! Tillgänglighet E-Delegationens arbete Användarvänlighet Stuprörsleverantörerna vill äga dialogen Teknikleverantörerna vill äga portalen Personalisering Komplexa ärendeflöden Portalen är inte enda kommunikationskanalen Externa tjänster t ex fixmystreet.uk.com Allt hänger ihop! Tillgänglighet E-Delegationens arbete Användarvänlighet Stuprörsleverantörerna vill äga dialogen Teknikleverantörerna vill äga portalen Personalisering Komplexa ärendeflöden Portalen är inte enda kommunikationskanalen Externa tjänster t ex fixmystreet.uk.com ”Medborgarportal” Digital mötesplats med e- tjänster samt ett stöd för e- demokrati ”Medborgarportal” Digital mötesplats med e- tjänster samt ett stöd för e- demokrati

12

13

14

15 Allt hänger ihop… 1. Gemensam ingång till kommunen 2. Fortsatt utveckling av 3. Ny telefonilösning 4. Utveckling av vårt Intranät 5. E-handel 6. Ny Grafisk profil 7. Ny kommunikationstrategi 9. Signera elektroniskt (e-signatur) 11. Standardiserat och digitalt ärendeflöde 12. Styrning och utveckling av våra IT-system. Systemintegration 14. Ny IT-strategi 16. Öka tillgången till datorer i skolan (”En till en”) 17. Plattform för lärande och kommunikation mellan skola och hem (”Skola Direkt”) 18. Fortsatt utveckling av e- tjänster 10. Digitala kallelser, handlingar och protokoll till den politiska organisationen 8. Arkivera elektroniskt (e-arkiv) 15. Gemensam ärendehantering inom socialtjänstens individhandläggning 13. Utökat systemstöd för våra HR-processer Tillgängliga Vallentuna Papperet ska bort Enklare & Bättre OBS! Alla pilar är inte utritade.

16 Allt hänger ihop… 1. Gemensam ingång till kommunen 4. Utveckling av vårt Intranät 7. Ny kommunikationstrategi 9. Signera elektroniskt (e-signatur) 12. Styrning och utveckling av våra IT-system. Systemintegration 14. Ny IT-strategi 18. Fortsatt utveckling av e- tjänster 8. Arkivera elektroniskt (e-arkiv) Tillgängliga Vallentuna Papperet ska bort Enklare & Bättre 2. Fortsatt utveckling av

17 En gemensam ingång !

18 Demo ” Nyckeln” till framgång 1.Medborgaren navigerar till ”hemsidan” (EPiServer) 2.Medborgaren loggar in med BankID till medborgarportalen (EPiServer) 3.Handläggaren navigerar till ”hemsidan” (EPiServer) 4.Handläggaren loggar in med SITHS-kort till Intranätet (SharePoint) 5.Handläggaren navigerar till medborgarportalen och är automatiskt inloggad i medborgarportalen (Singel Sign On)

19

20

21 Nyckelfunktioner ”Oberoende” av certifikatutgivare Olika användare/roller har tillgång till olika tjänster Plattform för Singel Sign On Personalisering i EPiServer och SharePoint Användaren kan addera egna egenskaper på sitt konto

22 Demo Vallentuna kommun

23 Besökaren anonym. Manuell hantering. Publika e-tjänster Besökaren ”känd”. Personalisering av Information. Digitalisering av enkla ärenden. Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Affärsnytta Komplexitet Vision, Mål och Strategi

24 Besökaren anonym. Manuell hantering. Publika e-tjänster Besökaren ”känd”. Personalisering av Information. Digitalisering av enkla ärenden. Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Affärsnytta Komplexitet

25 EPiServer vs Sharepoint Publik webb och Medborgarportalen =EPiServer +Tillgänglighet +Användarvänlighet (besökare och redaktörer) +Enkelt att anpassa +Stora integrationsmöjligheter Intranät=SharePoint +Dokumenthantering +Projektrum +Ärendehantering +Sök +BI ─Användarvänlighet (struktur, publicering av redaktionellt material)

26 Vad Meridium kan erbjuda One Stop Shop Öppna standardprodukter Teknik och design Inga stuprör En helhet med fokus på affärsnytta, tillgänglighet och användarvänlighet Färdigt startpaket publik webb Startpaket Medborgarportal

27 ”Killer apps”

28

29 Integration med AD

30 Integration med HSA-katalog

31 Sök mha Google Mini

32 Flerspråksstöd (Google Translate)

33 Mina sidor

34 Läsbarhetsindex i fritexteditorn Dynamisk innehåll Integration med Youtube, Vimeo mm Integration med Streamshead Bildbank mha Imagevault Sammanställa flera RSS-källor mha Yahoo pips Readspeaker Presentera fastigheter via Google Maps Koppling till Sociala medier så som Facebook och Twitter Offentliga jobb Integration med administrativa system för bostadsförmedling Skolportal Community mha Relate+ Samarbetsytor Bra tilläggsfunktioner

35 Andra bra lösningar Dokumentmallar Presentera kontakter från katalogtjänst/AD Presentera dokument från Sharepoint mha Sharepoint connector Personalhandbok Rita processer mha Processmap Integration med Outlook Evenemang via Tellus mm Chatt Pressrum Väder via klart.se och yr.no Diskussionsforum Kommentera sida Frågepanel

36 Frågor


Ladda ner ppt "Www.meridium.se Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD) Mats Lindblom (Affärsutveckling, Försäljning) Niklas Jägerklou (Försäljningschef) Fredrik Därth."

Liknande presentationer


Google-annonser