Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe"— Presentationens avskrift:

1 CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe

2 Miljöbilar och drivmedel en möjlighet…

3 Vad är en miljöbil? 1. Bilar som kan drivas med alternativa drivmedel
Grundkrav: EURO IV 1. Bilar som kan drivas med alternativa drivmedel Max motsvarande 9,2 l bensin/100 km 2. Bränsleeffektiva bilar på fossila bränslen Max 120 g CO2/km Motsvarar 4,5 l diesel och 5,0 l bensin per 100 km 3. Elbilar (Max 37 kWh/100 km) Både alternativa drivmedel samt energieffektivitet behövs!

4 Många incitament = Win-Win
Lägre förbrukning = lägre kostnad Miljöbilar slipper fordonsskatt i 5 år Sänkt förmånsvärde 40% (gas, el & laddhybrider) Högre andrahandsvärde Supermiljöbilspremie från 2012 kr, privatpersoner elbilar & laddhybrider (max 50 g/km) Gratis parkering i flera kommuner Marknadsföring/PR

5 Alternativa drivmedel
Hybrid fordon (elhybrider, laddhybrider etc.) Batteridrivna elfordon Gas Naturgas, Biogas (Fordonsgas) Biodrivmedel Biodiesel Bioetanol Vätgas

6 Hybrid fordon Hybridfordon har både en förbränningsmotor och en elektrisk motor. Hybrider är renare och effektivare än konventionella fordon och deras löpande kostnader är lägre, men de kostar mer i inköp. Fördelar Minskning av bränsleförbrukningen Elmotorn är avgasfri, extra bra i innerstadsområden Nackdelar Högre vikt Högre inköpskostnad Hybridbilar verkar bara vara en tillfällig lösning men rimligt i många fall just nu.

7 Batteridrivna elfordon (BEV)
Batteridrivna fordon (BEV) producerar inga utsläpp vid tidpunkten för utnyttjandet, är nästan ljudlös och billig att köra. Fördelar Low fuel costs Låga bränslekostnader Inga utsläpp av CO2 och luft föroreningar (under drift) Lågt ljud Nackdelar Mindre utbud av fordon att välja mellan I många fall kort räckvidd och lägre max hastigheter Tillgång på hållbart producerad el Batteridrivna fordon kan vara en lämplig lösning för avstånd upp till 100 kilometer.

8 Fordonsgas Naturgas är främst metan (CH4) och är samma gas som de flesta känner till för inhemsk matlagning och uppvärmningsändamål. Vanligtvis innehåller den % metan samt lite etan, propan och butan. Natural Gas Vehicles have spark-ignition internal combustion engines and are broadly similar to petrol vehicles, but with different fuel storage and delivery mechanisms. Gasfordon har en gnisttänd förbränningsmotor som bensindrivna fordon, men med olika bränslelagring och bränslesystem. Eftersom naturgas inte är flytande vid lågt tryck, är den vanligtvis komprimerad vid mycket högt tryck (200 bar) (CNG). Biogas är också metan (CH4) fast producerad med förnybara råvaror. Fordonsgas är samlingsnamn för biogas och naturgas.

9 Fordonsgas Fördelar Lägre bränslekostnad
Mindre CO2 och luftföroreningar Massproducerade fordon tillgängliga på marknaden I vissa fall främjas denna typ av fordon av gasproducenter och distributörer. Nackdelar Kortare räckvidd på gas Sämre tillgång på tankstationer Högre inköpspriser (fordon) Kostnad för återställning av ombyggda fordon Naturgas är ett fossilt drivmedel Gasdrivna fordon är ofta en bra lösning för bilpooler och rimliga i områden adekvat tillgång till tankstationer.

10 Biodrivmedel Biodiesel
Biodiesel är ett samlingsnamn för fettsyraestrar (methyl esters or FAME) från olika vegetabiliska oljor eller animaliska fetter. Biodiesel kan tillverkas huvudsakligen från två typer av källor: från en mängd olika vegetabiliska oljor Derivat från använda matlagningsoljor, animaliska fetter, andra fetter och talg. Bioetanol Bioetanol tillverkas genom jäsning av socker, stärkelse eller cellulosa råvaror med jäst. Valet av råvaror beror på kostnad, tekniska och ekonomiska överväganden, till exempel om teknik för tillverkning ar bioetanol är kommersiellt tillgänglig. Biogas Biogas framställs av organiskt avfall bryts ned av mikroorganismer, som i en hög med kompost. När det gäller biogas är nedbrytning anaerob, vilket innebär att det sker i en syrefri atmosfär.

11 Biodrivmedel Fördelar Lägre bränslekostnad (om de är subventionerade)
. Fördelar Lägre bränslekostnad (om de är subventionerade) Lägre CO2 Några vanliga dieselfordon kan köras även på biodiesel utan ombyggnad. Biodiesel används som låginblandning (upp till 7%) och bioetanol (upp till 10%). Nackdelar I många fall är en modifiering av motorn nödvändig Tillgången på stationer med biodrivmedel lägre Hela efterfrågan av drivmedel kan sannolikt inte tillhandahållas av biobränslen Den totala miljönyttan av biodrivmedel är ofta kontroversiell och produktionskostnaderna är relativt höga. Idag är dessa bränslen endast konkurrenskraftiga om de får skattesubventioner. I många fall har vegetabilisk olja och biodiesel redan visat sig vara ändamålsenliga lösningar.

12 Vätgas Vätgas (H2) kan brännas i förbränningsmotorer (ICE), som är mycket lika bensinmotorer, men som ger nollutsläpp från avgasrör av CO2, CO och HC. Lagra vätgas är svårt eftersom det är en gas vid normala betingelser med låg energitäthet och hög explosivitet. Vätgas kan också användas i bränsleceller som ger en typ av eldrift. Fördelar Inga utsläpp av CO2 och luft föroreningar (under drift) Möjligt att använda i förbränningsmotorer och bränsleceller. Nackdelar Svårt att lagra vätgas Storskalig produktion, inte ännu klargjord Vätgas verkar inte vara en rimlig lösning i dag, eftersom en hållbar produktion av väte och lagring och leveranssystem inte klargjorts.

13 Minskning av utsläpp – 2 vägar
Source: Transport & Environment 2010

14 Personfordon i Sverige, fördelning olika drivmedel 2007
Personfordon i Sverige, fördelning olika drivmedel Någonting håller på att hända… Totalt i Sverige Kalmar län  Type of car / fuel Totalt 2007 Sålda 2007 Sålda 2007 Bensin (89,351%) (54,440%) (90,901%) 4 325 (56,811%) Diesel (8,263%) (33,545%) 9 198 (7,742%) 2 486 (32,655%) El 126 (0,003%) 2 (0,001%) (0,000%) Elhybrider 9 598 (0,225%) 3 399 (1,004%) 187 (0,157%) 108 (1,419%) Etanol 80 934 (1,901%) 35 513 (10,490%) 1 370 (1,153%) 686 (9,011%) Gas (CNG) 10 896 (0,256%) 1 759 (0,520%) 54 (0,045%) 8 (0,105%) Övrigt 30 1 Totalt 7 613 Övrigt: metanol, LPG, biodiesel (RME) etc. Källa: SCB

15 CO2-utsläpp i snitt, nysålda bilar i Sverige och EU, siffror från biltillverkare (g/km)
158 Sverige 2008: 174 g/km, 2009: 169 g/km

16 Andel biodrivmedel 2009 i Sverige
5,4% biodrivmedel i vägtransportsektorn 2009 Källa: Energimyndigheten

17 CO2-utsläppen fortfarande höga I somliga EU-länder

18 Rika länder har högst CO2 utsläpp i Europa


Ladda ner ppt "CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe"

Liknande presentationer


Google-annonser