Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lean Healthcare Akademiska sjukhuset. Akademos 21/08/2014 2 Syfte med LEAN på Akademiska sjukhuset Skapa flöde Eliminera slöseri Ständiga förbättringar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lean Healthcare Akademiska sjukhuset. Akademos 21/08/2014 2 Syfte med LEAN på Akademiska sjukhuset Skapa flöde Eliminera slöseri Ständiga förbättringar."— Presentationens avskrift:

1 Lean Healthcare Akademiska sjukhuset

2 Akademos 21/08/ Syfte med LEAN på Akademiska sjukhuset Skapa flöde Eliminera slöseri Ständiga förbättringar Gemensamma värderingar

3 Steg 4 Lean-verktyg Steg 1 Leanspel, Kaizen Steg 2 Värdeflödesanalys Steg 3 Ledarskap Top down och bottom up och horisontellt – samtidigt! Landstings ledning Landstings politiker Lasarettet Enköping Primärvård Folktandvård Habilitering Universitetet

4 Lean-införande Akademiska sjukhuset Modul 4 Lean-verktyg Start HT -10 Modul 3 Ledarskap Start VT -10 Modul 2 Värdeflödes- analys Start HT -09 Modul 1 Leanspel Kaizen Start VT -09

5 Lean-införande Akademiska sjukhuset Modul 4 Lean-verktyg Start HT -10 Modul 3 Ledarskap Start VT -10 Modul 2 Värdeflödes- analys Start HT -09 Modul 1 Leanspel Kaizen Start VT -09

6 Lean-införande Akademiska sjukhuset Modul 4 Lean-verktyg Start HT -10 Modul 3 Ledarskap Start VT -10 Modul 2 Värdeflödes- analys Start HT -09 Modul 1 Leanspel Kaizen Start VT -09

7 Anmälan 10 min Triage 30 min Träffa läkare 10 min Röntgen 10 min 15 min45 min60 min 45 min 1 tim värdefull tid 3,5 tim ej värdefull tid = = Värdeflödesanalys

8 Rädda hjärnan LEAN Värdeflödesanalys mars 2010 visar två timmar till behandling (”door to needle”) Mål: Tiden ”door to needle” ska halveras – till 60 minuter Varje minut dör 2 miljoner nervceller En timmes fördröjning = 3,5 hjärnår

9 Rädda hjärnan LEAN Resultat oktober 2010: Nya flödet är i bruk sedan början av september. Alla patienter har i nya flödet haft en ”door to needletid” < 60 min Erik Lundström Neurolog, Akademiska sjukhuset, processägare Rädda hjärnan LEAN

10 Lean-införande Akademiska sjukhuset Modul 4 Lean-verktyg Start HT -10 Modul 3 Ledarskap Start VT -10 Modul 2 Värdeflödes- analys Start HT -09 Modul 1 Leanspel Kaizen Start VT -09

11 Kaizen ProduktionsplaneringKaizen ProcessorienteringVisuell styrning Kaizen

12 Produktionsplanering Balansräkning Behov Kapacitet

13

14 Processorientering …innebär att skapa bra kanaler för de båtar som går ofta i en organisation

15 Elektiva patientprocesser Unika processer Akuta patientprocesser Unika processer Standardiserade processer

16 Varför är det viktigt att se hela flödet??

17 KAI ZEN ”ständiga förändringar till det bättre”

18 Identifiera och ta bort allt som inte är av värde = kärnan i Lean Exempel: Överproduktion Väntan Transporter Felaktiga processer Onödiga rörelser Lager Fel och omarbete Outnyttjad kreativitet Det som är ett problem i dag ska inte behöva vara ett problem nästa vecka! KAIZEN Ständiga förbättringar

19 Väntan…

20 Identifiera problem Förslag lösning Pröva lösning Fastställd lösning Kaizenlapp A3

21 Grupp: Löpnummer: Kaizenlapp Identifiera problemet: Utfärdare:Problem identifierat Datum: Förslag till lösning: Ansvarig:Provstart Datum: Pröva lösning: Ansvarig:Prov genomfört och utvärderat Datum: Fastställd lösning: Ansvarig:Ny lösning införd Datum: Förväntat resultat:Uppnådda resultat:

22 Rubrik: ___________________________________ Ansvarig: ___________________ Datum: ___________ 1. Problem/Ineffektivitet/Slöseri (vad?) 3. Förbättring (hur?) 2. Orsak/grund till problem (varför?). 4. Handlingsplan (vem, när?) 5. Kontroll/uppföljning/verifiering (hur, vad?) Oljefläck på golvet Förändra inköparnas bonussystem 1. Packningen läcker 2. Dålig kvalitet på packningen 3. Vi har köpt utifrån pris och inte kvalitet 4. Inköparna får bonus om de köper in till lågt pris 5. Felaktigt bonussystem

23 Tema Kaizen Problemområden tex: uteblivna patienter strykningar följer inte produktionsplanen VRI

24 15 minuter på APT varje måndag

25 Kaizen vid Neurokirurgen 85 E

26 Identifiera problem, tidstjuvar, slöserier och allt som hindrar ett bra flöde: Find them, see them, kill them!

27 ...men respektera och skydda människorna!

28 Hur många implementerade förbättringar per person är bra? Svensk toppklass: 6 förbättringsförslag / anställd och år Toyota Japan: skrivna och implementerade förbättringar /anställd/år Lexus USA:100 skrivna och implementerade förbättringar /anställd/år USA :< ETT förbättringsförslag / anställd och år England : ETT förbättringsförslag var SJÄTTE år. Varför anställer vi tusentals hjärnor men använder bara ett fåtal?

29 Kaizen ProduktionsplaneringKaizen Processer Visuell styrning

30 Lean ledarskap - gemba

31 Lean-införande Akademiska sjukhuset Modul 4 Lean-verktyg Start HT -10 Modul 3 Ledarskap Start VT -10 Modul 2 Värdeflödes- analys Start HT -09 Modul 1 Leanspel Kaizen Start VT -09

32 Leancafe

33 Vad är nästa steg? Ledarskap - mjuka värden… Ständiga förbättringar av allt!

34 Tack! Marie Källman


Ladda ner ppt "Lean Healthcare Akademiska sjukhuset. Akademos 21/08/2014 2 Syfte med LEAN på Akademiska sjukhuset Skapa flöde Eliminera slöseri Ständiga förbättringar."

Liknande presentationer


Google-annonser