Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Workshop B4 Datanörd i Guds rike Alla Folk-konferensen 2008-11-15 Jan Korpegård Kontakta mig gärna om ni har några frågor!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Workshop B4 Datanörd i Guds rike Alla Folk-konferensen 2008-11-15 Jan Korpegård Kontakta mig gärna om ni har några frågor!"— Presentationens avskrift:

1 Workshop B4 Datanörd i Guds rike Alla Folk-konferensen Jan Korpegård Kontakta mig gärna om ni har några frågor!

2 Introduktionsdelen Presentation Inledning Trender Varför nätet? Strategier ”Tjänster”, med småuppgifter

3 Vem är jag att hålla en workshop på Sveriges största missionskonferens?  3-barnsfar med fokus på familjen  En havererad missionärskarriär Men också!  HCJBs styrelse  Visionär och innovatör

4 Vem är du? Bakgrund? Teknisk... Intresse för mission? Förväntningar?

5 Hela Evangeliet - Till hela skapelsen – Till vilket pris? Det finns inget du kan göra själv för att bli räddad! Med det sagt, vad är vår uppgift? Rädda oss, Herre, vår Gud, hämta hem oss från folken, så att vi får prisa ditt heliga namn och tacka och lova dig. Ps 106:47 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn Matt 28:19 När han såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde, Matt 9:36

6 Set the scene "Är människorna på Facebook, då går man dit" Ärkebiskopen av Neapel ”Jesus vill vara där människor är – internet är en sådan plats” Dagen ”Inte problemfritt att vara kyrka på internet” Dagen

7

8 8

9 9 Global South Global North

10

11

12 Trender Konkurrensen ökar Ökad individualisering Traditionella värden minskar (lojalitet)‏ Relationer blir viktigare Tillväxten sker i U-länder Företagsstrukturer ändras Globalisering & hållbar utveckling VS Accelererande tillväxt

13 Nya tekniker Några stora teknikgenombrott (där ”evangelisation” varit med tidigt): Tryckpressen Radiosändingar Internet Each time the church implemented new media strategies critics labeled them a waste of time or a passing fad. Christian radio and television are far from passing away! If the critics were wrong then, why should we think they are right now? - Facebook for pastors

14 Relationer Personliga Relationer Massmedia Massrelationer Jesu lärjungar Skype... Chat room Forum Radio (brev-program)‏... Webbsidor TV-reklam...

15 Strategi The Groundswell  Varför ska vi vara med på nätet?  För att finnas med?  För att förmedla ett budskap?  För att nå människor?

16 Datornörd i Guds Rike - Var? Vittna på arbetsplatsen / i arbetsrelationer Tältmakare Driva företag Missionär Korttidsmissionär (STM)‏ Du är inte i första hand nörd, du är kristen!

17 Kyrkan mitt i byn Förr låg kyrkan mitt i byn. Prästen mötte människor i deras dagliga arbete, i affären etc. Nu är inte kyrkobyggnaden mitt i byn, och prästen träffar sina medlemmar en gång i veckan. Sociala nätverk ger tillbaks möjligheten att mötas mitt i livet!

18 Sociala Nätverk Facebook / MySpace Twitter Flickr Pusha, StumbleUpon, Digg Det är inte en website eller en internet-produkt, det är ett nätverk av människor!

19 Facebook Applikationer - GideoniternaGideoniterna Events (Alla folk)‏Alla folk Grupper (Vi som firar jul till minne av Jesu födelse)‏ Notes och links Status (”förbereder Alla Folk”)‏  Twitter - exempel: förbönsämnen Twitter

20 Web Började 1994 med Känneths knutlexikonKänneths knutlexikon  Top 5% internet websites 1995  Listades av Expressen som en av de 101 bästa 1995 Backadalskyrkan  SAM Gbg  SAM  Problem med infomaster vs. webmaster  Bristande proffsighet/tid. Köp tjänsten istället!

21 Second Life Inte bara ett socialt nätverk  Marknadsplats  Arbetsplats  Mötesplats Bygga HCJBs område  Evangelisationsplats

22 Mail Självklart! Enkelt sätt att hålla kontakt Yahoo groups – UV-scout (2000)‏  Yahoo groups – ICCM 

23 Chat IRC  1994 – personliga relationer Skype, MSN, ICQ, Gtalk...

24 Wikipedia Beskriv neutralt  länka till externa webbsidor Alla kan hjälpa till!

25 Youtube Instruktionsfilmer  Reklam för verksamheten  earch_type=&aq=f earch_type=&aq=f Personliga vittnesbörd 

26 Radio / Podradio Radio Malmbäck – når många onådda Radio Malmbäck Podradio komplement och alternativ till etersänd radio  inContext inContext

27 Sökmotor Se till att man får hög placering naturliga-inlaenkar/4217-laenkbete-foerklaring- och-guide.html naturliga-inlaenkar/4217-laenkbete-foerklaring- och-guide.html

28 Diskussionsforum Måste finnas regler Ansvarig utgivare

29 Blog (och RSS)‏ Evangelisationssyfte  Kommentera på andras bloggar  aldrig-religion/ aldrig-religion/ Länka till exempelvis tidningsartiklar  Hålla kontakten 

30 Programmering HCJB Elkhart  Open Source, Linux  Börjar bli fullvärdiga alternativ till betalprogram  ”Alla” kan bidra till utvecklingen!

31 GPS Geocaching  Lägga i biblar etc.  Placera ut egna cachar med tema

32 Uppdateringsfrekvens Varje timme – Twitter Varje dag – facebook Varje vecka – blog Varje månad – pdf

33 Röster om Facebook So, I am a believer in Facebook. It, like other means of communication, can be used for the glory of God or abused. I choose to use it for the Kingdom. One of the ways in which I view Facebook as a ministry and not just a "social network" is to pray for the six (6) friends that pop up when I first open the page. This gives me an opportunity to message those six and let them know that today someone is praying for them specifically.

34 Websidor Stures is-web SAM-sidan Finsk-ugriska sidan

35 Övning Introducera, syfte Uppgift Tid

36 Övningar Bikupa: Placera in olika tjänster i fyrkanterna Alternativt: Uttryck olika användningsområde för t.ex. websidor i fyrkanterna

37 Målgrupp och budskap! ”Infrastruktur” Evangelisation Utåtriktat Inåtriktat HCJB Technology Center Second Life Mixa ljudet i kyrkan Bibelstudie via Podradio Kyrkans webbsida?

38 Övning Det ena är inte bättre än det andra. Alla är viktiga. Men det är bra att ha rätt förväntningar! Skype, MSN, mail, mailgrupper, Flickr, DRM, Webbsidor, Twitter, Bloggar, Second Life, Facebook, radio/podradio, YouTube, online-forum

39 Redovisning Gruppen redovisar Samtal runt resultatet

40 Avslutning Baksidor Funkar det? Blir någon frälst? Utvecklas man som troende? Personligt vittnesbörd Nästa steg Länkar

41 Vad lämpar sig inte på nätet? Själavård? Nattvard? Dop? Bön? Bröllop?

42 Risker Länkar till andra siter Omodererade forum Bristfällig teologi  Var påläst. Skaffa väl underbyggda åsikter!  Bra att vara stark i sin egen tro!  Ha en ödmjuk attityd Undvik akademiska diskussioner, sällan någon som ”vinner”!

43 Lockelser Warning  No one should engage in any sort of evangelism without prayer backing – for instance at least one prayer partner, and ideally also the covering and prayer of your church fellowship. Just because web evangelism is essentially a solitary activity – just you and your computer screen – this does not mean you should do it alone.

44 Internet-evangelism CBN.com  1 miljard användare online  80 miljoner web sites  Pornografi är nr 1  Religioner är nr 2 (har varit nr 1 tidigare)

45 Funkar E-vangelism? Asked if he is able to keep track of how many people actually make decisions for Christ on-line, von Buseck said, “Absolutely. More than 100 people every month are receiving Jesus Christ as their Lord and Savior through cbn.com. And those numbers we anticipate are going to continue to grow and grow as our numbers grow."

46 Det man gör måste man göra bra HCJB Shortwave Brasilien (vunnit pris, bästa radiostation på kortvåg)‏ HCJB DRM (spjutspetsteknologi, Harris)‏ Crossnet (dyrt, oflexibelt)‏ SAMs hemsida

47 Korttidsmissionär Kostnadeffektivt Pröva-på Inspirerande Var? Besök egen missionär Via en missionsorganisation (HCJB)‏ På hemmaplan (invandrarområden)‏ På internet (SL)‏

48 Mer om STM Säkerställ att STM görs i kombination med LTM Exempel: Moses 2 team De 72 Jko / Elkhart

49 Mina Visioner Eget företag  Använda vinsten för sponsring  Låta andra sköta intäkterna och lägga arbetstid på ideella uppdrag  Dra in vinst i ett företag och driva ett ”evangeliserande” dotterbolag med förlust Driva internetcafé  Ska bära sig själv, men behöver inte ge stor vinst

50 Relationer är viktigast! ”Alla” vill ha riktiga relationer, inte vara ett mål för en marknadsföringskampanj! Hur gör vi det?  Jesus använde mycket tid att kommunicera med lärjungarna  Gå ut och lev tillsammans med användarna!

51 Personligt vittnesbörd Vilka har jag haft inflytande i deras liv? Vilka har haft inflytande på mig?

52 Vad är nästa steg? Adda mig gärna på Facebook Åk på ICCM-konferensenICCM-konferensen Besök en missionär, eller åk ut som STM Sök jobb på exempelvis:

53 Boktips Sökare i Cyberspace Mia Lövheim Innovation in Mission Jim Reapsome and Jon Hirst Facebook for pastors Chris Forbes Groundswell CHARLENE LI & JOSH BERNOFF

54 HCJB DE%20WEBBSIDOR DE%20WEBBSIDOR

55 Länkar  Online-kurs för cybermission!  Internetcaféer

56 IED

57 ICCM

58 Diverse


Ladda ner ppt "Workshop B4 Datanörd i Guds rike Alla Folk-konferensen 2008-11-15 Jan Korpegård Kontakta mig gärna om ni har några frågor!"

Liknande presentationer


Google-annonser