Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Av Lukas Edin 9a. Konstruktionen (mått, ritning) Båten är bygg av trä med en botten av plast och frigolit för att kunna ta sig fram i vatten. Skrovet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Av Lukas Edin 9a. Konstruktionen (mått, ritning) Båten är bygg av trä med en botten av plast och frigolit för att kunna ta sig fram i vatten. Skrovet."— Presentationens avskrift:

1 Av Lukas Edin 9a

2 Konstruktionen (mått, ritning) Båten är bygg av trä med en botten av plast och frigolit för att kunna ta sig fram i vatten. Skrovet är byggt av tunna spånskivor, dem tål inte vatten så bra men jag byggde för utseendes skull. Jag kunde sätta plast på skrovet om jag hade velat använt den i vatten i en längre stund. Däcket och hytten är byggd av rundstav som stomme och över tunna klasspinnar. Mitt på däcket finns en trä lucka för att sätta i batterierna. Båten är totalt 26cm lång och 13,5cm bred och höjden 13cm. Båten är bygg av trä med en botten av plast och frigolit för att kunna ta sig fram i vatten. Skrovet är byggt av tunna spånskivor, dem tål inte vatten så bra men jag byggde för utseendes skull. Jag kunde sätta plast på skrovet om jag hade velat använt den i vatten i en längre stund. Däcket och hytten är byggd av rundstav som stomme och över tunna klasspinnar. Mitt på däcket finns en trä lucka för att sätta i batterierna. Båten är totalt 26cm lång och 13,5cm bred och höjden 13cm.

3 Drivning Båten drivs av två 3 volts motorer som driver de två trumpellrarna med en varsin gummisnodd. Motorerna är vinklade för att få en mer och bättre drivning på trumpellrarna för att det inte ska bli några brytningar. Trumpellrarna är även vinklade ner mot vattnet. Båten drivs av två 3 volts motorer som driver de två trumpellrarna med en varsin gummisnodd. Motorerna är vinklade för att få en mer och bättre drivning på trumpellrarna för att det inte ska bli några brytningar. Trumpellrarna är även vinklade ner mot vattnet. I trä luckan på däcket som jag beskrev innan ligger två batterihållare som driver de två motorerna, det finns även en strömbrytare som jag kan sätta på eller av. I trä luckan på däcket som jag beskrev innan ligger två batterihållare som driver de två motorerna, det finns även en strömbrytare som jag kan sätta på eller av.

4 Vad har jag lärt mig? Jag har lärt mig att bygga en vattentät motor driven båt. Jag har blivit mer självsäker på att koppla el till de elektiska enheterna. Jag har tagit med mycket kunskaper i bagaget från Teori perioderna om elektronik i 9:an. Jag har aldrig byggt en båt med motorer så det var en kul period och jag är nöjd med bygget! Jag har lärt mig att bygga en vattentät motor driven båt. Jag har blivit mer självsäker på att koppla el till de elektiska enheterna. Jag har tagit med mycket kunskaper i bagaget från Teori perioderna om elektronik i 9:an. Jag har aldrig byggt en båt med motorer så det var en kul period och jag är nöjd med bygget!

5 Problem som uppstod? Bygget flöt på bra, men det uppstod ett problem vid koppling av elen till motorerna. Jag fick bara drivning på ena motorn, men det löste sig fort! Jag bytte de olika plus och minuspolerna och till slut fick jag drivning på båda motorerna. Bygget flöt på bra, men det uppstod ett problem vid koppling av elen till motorerna. Jag fick bara drivning på ena motorn, men det löste sig fort! Jag bytte de olika plus och minuspolerna och till slut fick jag drivning på båda motorerna.

6 Byggetsgång 1. Ritade en ritning hur bygget skulle se ut. 2. Började kapa ut skrovet till båten. 3. Monterade dit motorerna och trumpelleraxeln och sedan drog elen i båten. 4. Började bygga däcket och sedan hytten.


Ladda ner ppt "Av Lukas Edin 9a. Konstruktionen (mått, ritning) Båten är bygg av trä med en botten av plast och frigolit för att kunna ta sig fram i vatten. Skrovet."

Liknande presentationer


Google-annonser