Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Solus Business Communication Mobile Unified Communication.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Solus Business Communication Mobile Unified Communication."— Presentationens avskrift:

1 Solus Business Communication Mobile Unified Communication

2 Bakgrund  10 års erfarenhet av hostad telefonilösningar, framförallt Telia centrex  Valet av telefoniplattform grundades på tidigare samarbete och försäljning av Enterprise Multimedia server  Samarbete med Telepo  Kunder efterfrågar telefoni som tjänst i större utsträckning  Storskalsfördelar som erbjuder små som stora företag funktion som annars blivit för kostsam  Marknadens absolut senaste teknik  QM hostar egen telefoniplattform i Gothnets lokaler

3 Mobile Unified Communication Samordnad kommunikationFördelarna är flera Kommunikationslösningen hanterar IP telefoni Mobiltelefoni SMS Chattfunktion Mejlfunktion Fax o Mobilitet i centrum o Flexibel, ”Arbeta där du är” o Låga investeringskostnader o Lönsamhet, genom effektiv kommunikation. Ex telekonferens ger lägre resekostnader o Ökad effektivitet – snabbare arbetsprocesser. o Bättre samarbetskultur och nöjdare användare. o Attraktiv för den nya generationen. o Miljövänlig & Miljösmart.

4 Gränssnitt för användaren Solus Softphone Solus Mobile Solus SIP I användarlicensen ingår koppling mot standardmobil! Dvs alla användare har minst en mobil- telefon i lösningen.

5 Samtalsdirigering… …styr dina samtal efter roller & regler Hög tillgänglighet …många andra PBX funktioner... User Centric Communication Alternativ kommunikation… …Chat & Intercom internt, …SMS, & Fax Individuellt språkval… …idag Engelska, Finska, Svenska Köhantering med besked… …för enskilda användare & grupper Konferensbrygga… …för interna och externa deltagare ett nummer… …till din bordstelefon, PC-klient eller mobiltelefon Presence (Närvarostatus) …Aktiviteter med tid o datum Samtalsinspelning… …för dina viktiga konversationer Mobilitet… …på kontoret, med mobil applikation, med eller utan ekonomiskt vägval Funktionsöversikt

6  Telefonen i datorn+headset  Parallellring med mobilfunktionen  Presence, status på kollegorna  Kö & Agentstatus, sätta skills  Intercom  SMS  Chatt & Mejl  Bjuda in & starta telefonkonferenser  Sätta roller & regler, samtalsstyrning  Synkade kontakter med outlook, ringer direkt från Outlook  Bygg ut med Call attendent el ACD klient

7  Mobilintegration ingår i användarlicens  Bygg på med Mobile Plus applikation, ”softphone i mobil  Ett fastnätsnummer  Full växelfunktionalitet  Presence i realtid  Samma funktionalitet som i softhpone med ex  Instant Messeging  Kontakthantering  Spela in samtal  Egen hemsida för administration av anknytning

8 SIP  Systemtelefon, Snom 4 modeller  Högtalare & Headsetport  Egen hemsida för samtalsstyrning  Xtra knappsats mm  Presence, status på kollegorna  Synkad telefonbok  Vanligaste växelfunktionerna, koppla, parkera etc  Nyttjas till analoga funktioner såsom faxar mm

9 Tjänstens funktioner  Användare & Admingränssnitt via webb  Telefonistplats eller Hunting-ACD group  LCR – Least Cost Routing (utlandspersonal…)  Media – Samtalsinspelning, Konferenslösning, Voic , UM mm  Statistik & debiteringsmöjligheter  Bygger på SIP teknologi  Operatörsoberoende  Upgrade 3.4 kommer till september 2009, 2 releaser redan i med uppgraderingar  Kommer att vara kompatibel med Microsoft OCS under 2010  Olika kunder ansluts på olika sätt allt beroende av kundens storlek, krav på funktioner, operatör samt befintlig infrastruktur

10 Bakom tjänsten: Tjänsten SolusBC ägs, utvecklas och driftas av QM Solutions AB. SolusBC bygger på teknik från Telepo. QM har i dagsläget samarbete nätverkstjänster och övervakning via Relacom AB samt Floorit AB. Tjänstens hårdvara är etablerad i säker miljö hos Gothnet. Stadsnät.

11 ” Genom att välja rätt telefoniplattform låses inte kunden till en operatör. Med en föränderlig omvärld krävs flexibla lösningar. På detta sätt slipper kunden ett eventuellt teknikbyte vid omförhandlingar och byte av operatör.” Operatörsfrågan? Vad styr valet?

12 Samarbete Tele2  Kunden slipper kostnader för DA- och MDA anslutningar  Låg kostnad för MEX användare, 179 kr per månad  Samtalen rings genom växel för fast trafikkostnad  Mobilabonnemanget ingår  ByPass som standard för icke MEX mobiler  Kunden väljer valfri DA prisplan beroende av trafikvolym  Vid val av Tele2 IP port kan anslutning ske genom intranet förbindelse  Dela förbindelse mellan telefoni/data, (ex 10Mbit blir 5+5)  QoS, Quality of Service

13 Teknik, Solus Business Communication INTERNET IP-Sec/VPN KUND Internet access Ex. Tele2 IP-Port 10Mbit DA + MDA/Mex access Fast & Mobiltrafik Lösningen skall vara operatörsoberoende! Kundplacerad router, i det fallet det finns lämplig utrustning konfigureras den på korrekt sätt! Driftad servermiljö! Geografiskt spridda orter

14 Samtalsflöden i Solus BC Trafikavtal fast DA avtal med minimideb. Trafikavtal mobilt SOFTPHONE MOBILAPPLIKATION MEX Abonnemang Bypass funktion STANDARDMOBIL Bypass funktion SIP TELEFON KUND Samtal över växeln

15 Flöde – utgående trafik MEX användare 031 – HHP/Gprs Uppringning via MEX abonnemang Uppringning via SolusMobile+ Klient Användare Mobilt 031 – www/Intranät PSTN Kund MDA GSM Trafiktaxa enligt DA avtal Nr visning 031 – Kund Uppringning från standard mobil Nr visning 0705 – Samtals taxa enligt mobilavtal

16 Kontakt återförsäljare: QM Communication AB Huvudkontor, Göteborg Växel: Telefax: Drakegatan GÖTEBORG Stockholm Växel: Telefax: Västberga Allé HÄGERSTEN


Ladda ner ppt "Solus Business Communication Mobile Unified Communication."

Liknande presentationer


Google-annonser