Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Projekt byte till Levels Workshop 2012-11-10. Syfte med dagen Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Projekt byte till Levels Workshop 2012-11-10. Syfte med dagen Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning."— Presentationens avskrift:

1 Projekt byte till Levels Workshop

2 Syfte med dagen Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning

3 Deltagare AnmäldFöreningFSTKUKIUIKVBDomareAktivTränareAnnan SCF-roll Carin HerrmannArlanda Jetsxxx Celine Helgesson HallströmTwisters Cheer Elitexxx Karin StiernholmTwisters Cheer Elitexx Rebecca RolingerBG Dynamitesx Melissa RostedtHaningen Power Cheer & Dancexx Karolina OlovssonHaningen Power Cheer & DancexxFörbundskapten Åsa LindbergBG DynamitesxOrdförande SCF BlazenkaMFCxxx Helene StenvallBG Dynamitesxx Petra HellkvistBG Dynamitesxxx Emma WestmanBodenxxx Jennica FröjdJulle JunitedxxxProjeket Levels Katatarina EriccsonTwisters Cheer ElitexxxProjeket Levels Katrin ChieuxBG Dynamitesxx Susanna RingkvistMFCxX Nike LindbergBG Dynamitesx

4 Vidimering av risker Lagen får inte information i tid för att ställa om inför säsongen 2012 TK hinner inte uppdatera regler och dokument Vi hinner inte utbilda regeldomare Tidig tillsättning Svensk Workshop regeldomare + regelansvarig i projektet Handledare DM Samma tolkning alla tävlingar

5 Initiala risker Regelförvirring bland lagen Förtydliga vilka regler som gäller Observera definitioner Regelansvarig att fråga Q/A

6 Övning i regelläsning Uppgift Använda mobilapp på för att läsa regler L5/L6 och jämföra skillnader dem emellan samt mot junior och senior avancerad. Frågeställning efter genomförd uppgift Hur var det? Hur var verktyget Överraskningar /reflektion

7 Övning i regelläsning Svar grupp 1 Svårt att förstå vad som avses, problem med syftningar. Krångliga formuleringar Svårt att läsa på engelska Verktyg bra för att kolla upp, svårt på träning om man inte redan förstår regler Reflektion: mer regler och mer som begränsas

8 Övning i regelläsning Svar grupp 2 Fler saker begränsas Annan struktur/upplägg på reglerna jämfört med de svenska Definitioner olika, den svenska ordlistan gäller inte alltid vilket gör att man måste ”släppa det gamla” Bra med definitioner kopplade till texten i app Krävs att tränare och domare tränar upp förmågan att se de nya definitionerna

9 Övning i regelläsning Svar grupp 3 Inget konstigt; oavsett om det är svenska regler eller levels är man ofta tvungen att läsa reglerna flera gånger Hur svårt det är beror på hur van man är att läsa regler Bra verktyg Reflektion: liten skillnad mellan coed och all female

10 Övning i regelläsning Svar grupp 4 Mer förtydligande och regleringar om saker (som anses självklara i Sverige) Verktyget är bra Överraskning: att det är okej att byta fångare i BT

11 Övning i regelläsning Sammanfattning Tidigare erfarenhet av att läsa regler är en av de viktigaste faktorerna för hur man kan ta tills sig nya. De internationella reglerna upplevdes mer genomtänkta och detaljerade jämfört med de svenska. Begrepp och definitioner som vi inte är vana vid förekommer i levels-reglerna Vissa definitioner är annorlunda jämfört med de svenska

12 Målbild regler

13 Intressenter Prio 1 SCF (kompetens om regleringar, konsekvenser, långsiktig strategi) Föreningar (bredd och elit) Prio 2 SvGF och RF ICU, ECU, SportAccord IASF Kommittéer och övriga instanser

14 Intressenter Övriga intressenter Tränare Aktiva Domare (regel och bedömning) Utbildare tränare, domare, spotters Event producers Media Allmänheten

15 Målbild; vad styr? Visionära parametrar Fler klasser, öppna upp för mer tävling Bli fler! Tävla internationellt Vilka levels utvecklar lagen bäst – lagen ska bli bättre Storlek SM/RM – vad ska vara störst? Höja nivån på SM/RM

16 Målbild; vad styr? Hygienfaktorer; grundläggande parametrar Konkurrens i klasser; flera lag per klass Proper progression Säkerhet Kunna använda reglerna med minsta möjliga förändring Jämfört med idag ska möjligheter att börja med Cheerleading inte begränsas

17 Målbild; vad styr? Begränsningar Lagens förmåga i nuläge Antal föreningar/lag i nuläge Tillgänglighet på regeldomare och utbildare

18 Målbild; vad styr? Övriga frågeställningar angående val av levels Olika eller samma levels i respektive åldersgrupp? Ska lägsta level inte vara baserat på nybörjare utan på lag som tränat något år? Tävling skapar lag; är klass att tävla på förutsättning för att fler lag ska skapas? Alla klasser behöver inte leda till SM/RM; level 1 enbart på DM, ej RM? Hur många starter per ålder/level är acceptabelt?

19 Målbild; vad styr? Övriga frågeställningar angående val av levels Olika eller samma levels i respektive åldersgrupp? Ska lägsta level inte vara baserat på nybörjare utan på lag som tränat något år? Tävling skapar lag; är klass att tävla på förutsättning för att fler lag ska skapas? Alla klasser behöver inte leda till SM/RM; level 1 enbart på DM, ej RM? Hur många starter per ålder/level är acceptabelt?

20 Tillväxt inom svensk cheerleading ÅrMr antal starter (utslag, x+y betyder olika klasser)JrSr 1219 (4, effektivt utslag 0)30 (7)33 (2+6) 1121 (3, effektivt utslag 0)27 (3)29 (3) 1016 (-)27 (3)26 Fortsättning infördes 0915 (5)28 (7+2)25 (7+2) 0814 (4)28 (9)28 (5+3) ÅrAntal organisationer/föreningar i Sverige 1995> ÅrSnittaktiva /lag Nästan fulla lag Analys/slutsats Våra föreningar och lag växer. Vi får inte fler tävlande lag/starter på tävling.

21 Målbild; framtida regelsystem LevelMrJrSr 6 X 5 X Uppgift I grupp välja vilka level som är vår målbild, siffra anger antal ”röster” av fyra möjliga Kommentarer Mr L3: Avgörande för en av rösterna var att tillåta volter L2: Varav en 2.3 och en 2.5 (bygg.volter) L1: Varav en med begränsning gällande cradle

22 Målbild dans och bedömning Målbild dans bordlades på grund av brist på representation Målbild bedömning bordlades på grund av tidsbrist

23 Parkerade frågor Har USASF frågor/svar gällande regler som är tillgängliga för oss? Projektet kontrollerar; om ja offentliggörs Åsikter om att botten av avancerade klassen för på låg nivå, toppen på fortsättning för bra. Splittrade signaler från denna diskussion. Klar vision från SCF ger tydliga signaler


Ladda ner ppt "Projekt byte till Levels Workshop 2012-11-10. Syfte med dagen Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning."

Liknande presentationer


Google-annonser