Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ecologies of the Heart (Gene Anderson 1996) Vi har diskuterat Västerländsk miljö- filosofi - det rationella – en förnuftets ekologi I dag Icke-industriella.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ecologies of the Heart (Gene Anderson 1996) Vi har diskuterat Västerländsk miljö- filosofi - det rationella – en förnuftets ekologi I dag Icke-industriella."— Presentationens avskrift:

1 Ecologies of the Heart (Gene Anderson 1996) Vi har diskuterat Västerländsk miljö- filosofi - det rationella – en förnuftets ekologi I dag Icke-industriella samhällens natursyn - hjärtats och erfaren- hetens ekologi – känsla, tro och miljö

2 Exempel Främst från Kina och Amerikas Nordvästkust Men först några exempel från Indien

3 Indien - Den Ayurvediska läran Indisk hälsolära Baserad på människors erfarenhet och praktik Och sett genom en specifik kultur According to Ayurveda health is a harmonic balance between body mind,soul and environment.

4 The Baigas (Central India) believe they were introduced to shifting cultivation by bhagwan himself He is said to have given his blessing to the Baigas in these words: "All the kingdoms of the world may fall to pieces, but he who is made of earth and is Bhumiaraja, lord of the earth, shall never forsake it. You will make your living from the earth. You will dig roots and eat them. You will cut wood and carry it on your shoulders. Your wife will prick leaves and sell them. You must not tear the breasts of your Mother Earth with the plough like the Gond and the Hindu. You will cut down trees and burn them and sow your seed in the ashes. But you will never become rich, for if you did you would forsake the earth, and there would be no one to guard it and keep its nails in place". (Verrier Elwin 1939) http://people.virginia.edu/~pm9k/Writings/socEcol.G uha

5 Mustooq Lambardar: Van Gujjar leader ”There are many Gujjars in India but I am only speaking fo the Van (forest) Gujjars. Those Gujjars who have looked after the forest over the years, who have sustained a symbiotic relationship with the forest and who are the ones who have continued to stay in the forest... Our relationship with the forest is not a new one. It has been established over the centuries and it is characterized by looking after the trees and looking after the buffaloes. All van Gujjars share this feeling that if one harms the forest we would want to fight that enemy... The Forest Department is making this forest into a national park that includes the trees and the animals but nobody thought of including the Van Gujjars”. (Bhopal1994)

6 Jain – respekt för allt levande

7 Ahimsa, non-violence Ahimsa is a principle that Jains teach and practice not only towards human beings but towards all nature Bhagwan Mahavir said: "If you kill someone, it is yourself you kill. If you overpower someone, it is yourself you overpower. If you torment someone, it is yourself you torment. If you harm someone, it is yourself you harm."

8

9 Radhakamal Mukerjee (1889-1968) Indisk sociolog och ekonom - men också ekolog (”humanekolog”) Skrev 1930 ”An Ecological Approach to Sociology” (American Journal of Sociology) ”There is a balance between the natural and the vegetable and the animal environment, including the human, in which nature delights. It is mainatained by chains of actions and interactions, which link man with the rest of his living realm, reaching up and down and all round as his invisible biological and social destiny. Such a balance assumes great significance in old countries like India and China”

10 Mahatma Gandhi “Earth provides enough to satisfy every man’s need, but not every man’s greed.” “I wholeheartedly detest this mad desire to destroy distance and time, to increase animal appetites and go to the ends of the earth in search of their satisfaction. If modern civilization stands for all this, and I have understood it to do so, I call it satanic....”

11 Naess' Systematization of Gandhian Ethics

12 Ecologies of the Heart I (Gene Anderson 1996) - hjärtats och erfaren- hetens ekologi – Kina – uråldrig och tätbefolkat jordbrukande civilisation Att knyta ihop: känsla, tro och miljö

13 Från erfarenhet till religion/kosmologi Anderson säger at mänskliga samhällen är avhängiga av människors förmåga at maximera erfarenhetsbaserad kunskap, involvera människor i den på ett känslomässigt sätt och undervisa sina barn i traditionen så den går vidare från en generation till nästa.

14 Om de klarar det överlever de Om de inte gör det går de under

15 Det ger system som: de fungerar (jajmanisystemet) de fungerar kanske inte perfekt. De är bra försök, icke totala succéer de baseras på en speciell form för logik – att man översätter erfarenhetsbaserad förståelse till religiösa termer. För en utomstående är de svåra att förstå, men en lokal person förstår omedelbart logiken

16 Drakar i berget

17 Feng Shui – vind och vatten

18 Feng-shui: ideologi och ekologi Att planera byggnader, begravningsplatser etc i landskapet så man får maximal tur med det man gör – välstånd – barn Man är en del av landskapet och de ”energier” (ch’i) som finns i det (flyter genom det) Man måste sätta sig själv i en position där man är i harmoni med landskapet

19 Att bli ett med landskapet

20 Gamla kinesiska byar placeras rätt i förhållande till Ch’í – den kraft som strömmar genom landskapet Vad är en bra placering för en byggnad eller en by?

21 Södersluttning Omsluten av berg på tre sidor Träd på tre sidor Inga raka vägar dit Vatten som strömmar Bygg en pagoda Och viktigast av allt – bygg inte på jordbruksmark

22 Power-places, full of Ch’i

23 Erfarenhetsbaserad kundskap Resultat Byarna i det gamla Kina stod kvar genom seklerna – och odlingsmarken fortsatta att producera... Det fungerar Vad händer nu?

24 Yin och Yang – ett dynamisk system av förvandlingar Yin - är jorden, det mörka och kalla, fuktiga, passiva och feminina. Yang - är himlen, det ljusa och varma, torra, aktiva och maskulina.

25 Taoism, Tao=vägen "När folk börjar se något som vackert då blir andra saker fula när folk börjar se något som gott då blir andra saker onda Vara och icke-vara skapar varandra - svårt och lätt stöder varandra- långt och kort definierar varandra - högt och lågt är beroende av varandra - före och efter följer varandra – (Utdrag ur Tao-Te-Ching)

26 Jämför med västerländsk dikotomin! Man kvinna Kultur natur Stark svag Rationell känslosam Aktiv passiv

27 Chuang Chou (filosof, ca 300 f Kr) Frågar ett gammalt träd hur det blev så gammalt? Svar: Jag har onyttig frukt, onyttigt virke och min sav är så bitter att ingen vill röra den. Därför blev jag så gammal! Chou: Alla förstår nyttan med nytta. Men ingen känner till nyttan med onytta

28 Feng-shui Fungerar Mindre skada på jordbruksekologin på 8000 år än i USA på 200 år Eller mindre skada än i det moderna Kina på 50 år Ett sätt att få människor att planera klokt – fast ”kejsaren var lång borta – och himlen hög” (kinesiskt talesätt)

29 Ecologies of the Heart II (Gene Anderson 1996) Såkallade naturfolks natursyn (jägare/fiskare/samlare) Indianer (Native Americans) vid Amerikas Nordvästkust (Samer )

30 Från erfarenhet till religion/kosmologi Anderson säger at mänskliga samhällen är avhängiga av människors förmåga at maximera erfarenhetsbaserad kunskap, involvera människor i den på ett känslomässigt sätt och undervisa sina barn i traditionen så den går vidare från en generation till nästa.

31 Om de klarar det överlever de Om de inte gör det går de under

32 Det ger system som: de fungerar de fungerar kanske inte perfekt. De är bra försök, icke totala succéer de baseras på en speciell form för logik – att man översätter erfarenhetsbaserad förståelse till religiösa termer. För en utomstående är de svåra att förstå, men en lokal person förstår omedelbart logiken

33 ”Den ädla vilden” Prärieindian Vad symboliserar han?

34 Kultur/natur Dikotomi Vi/dom andra Kultur/natur Civiliserad/vild Kristen/hednisk Mänsklig/djurisk Arbetssam/lat Äga min jord/icke-äga Expansiv/undanträngd Segrare/förlorare Antropocentrisk/icke-antropocentrisk

35 Natursyn Kristna nybyggare: Gud gav jorden till oss att bruka, vara strävsamma och föröka oss

36 Natursyn ”Naturfolk” = First Nations Natursyn: Icke-antropocentrisk Holistisk Allt hänger ihop

37 Human/animal The Indian hero relates comfortably to the natural world; he speaks to animals and they speak to him, often revealing knowledge or aiding him in other ways. He assumes their shape, and they carry or hide him. Often the hero himself is an animal, or rather a human who is at the same time an animal, like old man Coyote, Bear-Man, Spider Woman, or the ferocious Man-Eagle (from the Ojibwa. Tedlock, 1975, p. 179).

38

39 The hunter tells The caribou walked along well like me. Then I walked as he was walking. Then I took his path. And then I walked like the caribou, my trail looking like the caribou trail where I saw my tracks. And so indeed I will take care of the caribou. I will give them to the people. […] he who obeys the requirements is given caribou, and he who disobeys is not given caribou (Calvin Luther Martin, 1992, pp. 19-20).

40 North West Coast Indians

41 The Land Otter

42 Uttern var en skrämmande figur den kunde dra en man ur kanoten och drunkna honom Den kunde stjäla människors själ Den kunde omvandla sig till en människa En som man kände eller älskade och locka en bort så man aldrig återkom

43 Vid att klä ett folks resursmanagement i religiösa kläder får man det sanktionerad av religionens auktoritet som appellerar båda till människors känslor och också till deras intellekt Ett sätt att skapa mening i sin värld

44 Religion används således för att ge auktoritet till bra resursmanagement och för att undervisa i kunskap om den lokala miljön Religion och ekologi är här del av samma sak Går inte att rubba från varandra

45 Totem


Ladda ner ppt "Ecologies of the Heart (Gene Anderson 1996) Vi har diskuterat Västerländsk miljö- filosofi - det rationella – en förnuftets ekologi I dag Icke-industriella."

Liknande presentationer


Google-annonser