Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av."— Presentationens avskrift:

1 MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång. Ärade branscharbetare, välkomna till:

2 Vad är MMS Gyllene Regler nu igen? En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket kan används i flera olika sammanhang, tex av analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler.

3 Varför MMS Gyllene Regler nu igen? Skapar jämförbarhet mellan program, kanaler m.m. Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en marknad som omsätter ca 5 miljarder. Möjliggör utvärderingar av sändningsinnehållet Möjliggör kampanjuppföljning – leveranskontroll

4 MätdataLoggarKontrollfil Analys verktyg SP2 MMS databas Analys softvara WEBFTP Egna filer Overnight rapport Rapportm ms.se HotTop Internet FF2 WEB2 PG2 data program

5 Volymer i MMS databas ObjektAntal Kommentar Sända tv-program1,6 milj Från 1994 Programgrupper/serier Sända reklamspottar11,5 milj Från 1998 Sända trailers1,8 miljVissa kanaler Sända bilboards 0,9 miljVissa kanaler Reklamfilmer Gamla och nya Reklamprodukter Gamla och nya Annonsörer3.000 Gamla och nya Mediebyråer 166Gamla och nya

6 Siffror från basundersökningar Genomförs halvårsvis och omfattar varje gång uppgifter från c:a personer. I varje tittarsiffra finns en liten bit basundersökning.

7 Tittarpass VemPanelare VadTV4 När HurLive VarHemmet-kök Sammanhängande tittande av panelindivid Ca pass per dag

8 Tittarefakta Fakta om panelare Ålder37 -KönMan -UrbaniseringsgradStorstad 35+ -FamiljesituationVuxen 20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt st per dag

9 Loggar från 20 kanaler Programloggar med as-run information per program om namn, starttid och längd.Programloggar Spottloggar med as-run information per spot om bla filmkod, startttid och längd.Spottloggar

10 Målmatrisen primära kontrollvariabler Pay-matris (likadan för NoPay) 3 * 2 * 3 * 2 = 36 celler Familjesituation (3) 1 pers2+ utan barn2+ med barn Low educationLight cons123 Medium cons456 Heavy cons789 High educationLight con Medium cons Heavy cons161718,Pay/NoPay (2), Utbildning (2), Konsumtion (3)

11 Panelmatrisen

12 Variabelklasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor: basundersökning och panel. Det finns tre olika klasser av variabler i analyser och rapporter Klass 1ViktadeUniversumtal från Basu. som bas (sekundära kontrollvariabler) Klass 2FriaBastal från Basu. som bas Klass 3Intressevar.Summa vikter från panel som bas

13 Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd

14 Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region

15 Variabler klass 3 typ intresse  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning

16 Bas och panel och viktat och oviktat Låt oss illustrera med hjälp av HotBase: -Bas och panel för viktad variabel (klass 1) -Bas och panel för oviktad variabel (klass 2) -Paneltal (antal individer i panelen)

17 MMS Golden Rules

18 MMS vanligaste tittarmått Tittartidsorienterade Räckviddsorienterade Enstaka sändningstillfällen eller snitt av ett antal sändningstillfällen av samma sort Serie av sändningstillfällen över tiden; räckvidd och frekvens

19 Vi sträcker på benen och fyller på kaffet…

20 Så här räknar vi tittartidsmått Ett sändningsobjekt har kanal, starttid och längd Vi har en stor minut-ackumulator ACKm (per målgrupp och mätobjekt) Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Överlappande minuter ackumuleras per målmodul och objekt. ACKm += (antal överlappande minuter)*vikt Rating% = (ACKm * 100) / ((summa vikter möjliga tittare i panelen) * objektlängd) Rating abs = Rating% av bastal el universumtal el summa vikter Tittartid = ACKm / (universumtal eller bastal) Share = ACKm *100 / ACKm_totaltitt

21

22 Exempel räkna tittartidsmått rating Svenska Hollywoodfruar TV3, , 21.00–21.59 Panelist , vikt år låg tv3, 20.58, 46 min 44*3000 Panelist , vikt år hög tv3, 21.11, 30 min 30*4000 Panelist , vikt år hög tv3, 21.44, 65 min 15*5000 Panelist , vikt år hög tv4, 21.00, 59 min 0*6000 Målgrupp 1 (klass 1) A Befolkningsbas? Panelbas(summa vikter)? Befolkbas=Utal= = , Panelbas= ,8 (148 st) ACKm = = Rating i procent = ( * 100) / ( * 59) = 0, % = 0,9% Rating i absolut ental = (0, * ) / 100) = = 6 (000) Målgrupp 2 (klass 2) A30-34 högskoleutb. Befolkningsbas? Panelbas? Befolkbas=Bastal= , Panelbas= ,7 (64 st) ACKm = = Rating i procent = ( * 100) / ( * 59) = 1,329409% = 1,3% Rating i absolut ental = (1, * ) / 100) = st = 4 (000)

23 Från ett mått till ett annat Från rating till share Rating i absolut tal för tex Kanal 5, viss målgrupp, viss tid, i relation till totala ratingen för samma målgrupp och samma tid. ( / ) * 100 = 20 % share för Kanal 5 Från rating till tittartid Multiplicera med längden En rating på 2,00 % för ett visst, 60 minuter långt, program motsvarar en genomsnittlig tittartid på (2,00 * 60) / 100 = 1,2 minuter Tänk på reultatets precission!

24 Hur stort kan det bli? Vad säger publiken? Största ratingen 100% eller n st personer. Vad är n? st Största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn m minuter. Vad är m? (Siffran för 2008 är 160 minuter) minuter

25 Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %

26 Så här räknar vi enkel räckvidd En ackumulator för antal träffade personer ACKp (per målgrupp). Ett antal sändningsobjekt siffersätts samtidigt Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Om räckviddskriteriet är uppfyllt så ACKp += vikt Personen bockas av, inte räkna flera gånger, unika träffar Reach% = ACKp * 100 / (summa vikter möjliga tittare i panelen) Reach abs = reach% på universumtal el bastal el summa vikter

27

28 Exempel räkna enkel räckvidd Svenska Hollywoodfruar TV3, , 21.00–21.59 Panelist , vikt år låg tv3, 20.58, 46 min 44*3000 Panelist , vikt år hög tv3, 21.11, 30 min 30*4000 Panelist , vikt år hög tv3, 21.44, 65 min 15*5000 Panelist , vikt år hög tv4, 21.00, 59 min 0*6000 Räckviddskriterium: minst 3 sammanhängande minuter Målgrupp 1 (klass 1) A Befolkbas=Utal= = , Panelbas= ,8 (148 st) ACKp = = Reach i procent = ( * 100) / = 2, % = 2,0 % Reach i absolut ental = (2, * ) / 100) = = 12 (000) Målgrupp 2 (klass 2) A30-34 högskoleutb. Befolkbas=Bastal= , Panelbas= ,7 (64 st) ACKm = = Reach i procent = (9.000 * 100) / = 3, % = 3,6 % Reach i absolut ental = (3, * ) / 100) = st = 10 (000)

29 På riktigt Program A3-99 Rat [Tot] A3-99 Rat [Tot] % A30-34 Rat [Tot] A30-34 Rat [Tot] % a30- 34högskol Rat [Tot] a30- 34högskol Rat [Tot] % SVENSKA HOLLYWOODFRUAR96410,88314,23613,3 Univ Panel

30 Standard för räckvidd enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något allsminst 1 min Sett programminst 3 sammanhängande min Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande

31 Rekommendation för nischkanaler MMS rekommendation är: Sett något alls under en månad, reach 1+ om minst 1 min Snitta gärna ett antal program av samma slag i stället för ett redovisa siffra för ett enstaka program.

32 Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal Följa en uppsättning panelindivider över tiden Serien utgörs av veckans sju hela dagar Torsdagen blir paneldag Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag Reach 15 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

33 Räckvidd över tiden, många sändningar; reklamkampanj Följa en uppsättning panelindivider över tiden Mittendagen eller närmast senaste Beräkning av antal träff per panelindivid Reach 1 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt Genomsnittlig frekvens 3,1415 NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

34 Så här räknar vi räckvidd och frekvens Panelpersonerna bildar en stor tabell i datorns minne. För varje träff, tex sett reklamspott, så adderas en räknare upp för aktuell panelare. När hela kampanjen eller serien körts igenom vet vi för varje panelare exakt hur många avsnitt/spottar som setts. Vi kan nu beräkna absolut frekvens, exempelvis mängden med tre träffar, utryckt i procent (trp) eller absolut tal. Vi kan också beräkna träffarna kumulativt, dvs minst ett antal träffar, tex minst 1 träff, 1+. Genomsnittliga frekvensen, dvs genomsnittligt antal träffar per person, tex 3,1415, beräknar vi genom att dividera totala antalet träffar med antalet bidragande personer. Vi kan också beräkna allt detta ”under resans gång”, tex spott för spott, och då studera de framväxande värdena.

35

36 NBD-korrigering på gott och ont I avsikt att kompensera för avsaknaden gäster och för internt bortfall så föreskriver MMS Gyllene Regler användning av en formel för ”Negative Binominale Distribution” NBD Formeln använder skillnaden mellan ”true rating”, den vanliga, och ”raw rating” från paneldagens panel. Resultatet blir en förskjutning av frekvenskurvan åt höger, dvs antalet med låga frevkenser minskar och antalet med höga frekvenser ökar. Det är det goda. Det onda är att när kampanjer redovisas spott för spott så kan räckvidden sjunka, lagt kort ligger inte.

37

38 Tidsförskjutet tittande, certifiering, mm

39 Tack alla TV-proffs, tack för att ni kommit Nästa akademi: Panelen Onsdag 4 november


Ladda ner ppt "MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av."

Liknande presentationer


Google-annonser