Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH."— Presentationens avskrift:

1 LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH

2 AGENDA Dag 1 1 Allmän orientering - Historik - Begrepp - Aktörer - Grupparbete 1 2 Skapa värde - Grupparbete 2 3 Verksamhet - Processer - Lager - Administration - IT MLH Dag 2 4 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 5 Juridik - Förfrågan - Förfrågan - Offert - Offert - LOI - LOI - Avtal - Grupparbete 4 Dag 3 6 Utrustning -Byggnad - Grupparbete 5 - Truckar - Automation - Grupparbete 6 - Säkerhet

3 Tredjepartslogistik Media Markt Samsung Kuehne+Nagel

4 Allmän orientering Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund MLH

5 Allmän orientering 3 PL/TPL VMI Vendor Managed Inventory 4 PL? –LLP (lead logistic provider) –SCI (supply chain integrator) –LCT (logistic control tower) –SCM (supply/demand chain management) MLH

6 Allmän orientering Historik - 70-talet och tidigare Transporter och lager integrerade Billiga lokaler Bristfälliga IT-system Primitiv kommunikation ASG – Bosch/Siemens, Miele… MLH

7 Allmän orientering Historik - 80-talet Nybyggnation av 3PL lager Realtidsbaserade IT-system EDI-lösningar Jönköping, Örebro…. 3PL profit center MLH

8 Allmän orientering Historik - 90-talet Större företag har accepterat 3PL Medelstora företag börjar visa intresse Nordiska lager allt vanligare Marknaden växer med 20-30% per år Norrköping en allt intressantare lokaliseringsort –Green Cargo –DSV (DFDS) –Kuehne + Nagel –Nova Lagerservice MLH

9 Allmän orientering Historik talet Nordiska lösningar dominerar Globala koncept –Supply Chain Management (SCM) Medelstora företag väljer 3PL Mindre företag diskriminerade Marknaden växer med 15-20% per år Norrköping nummer 2 i Sverige MLH

10 Allmän orientering Tillväxt av stora distributionslager (> m2) –2002 – 2012 tillkom ca m2 JönköpingNorrköpingÖrebroBoråsMälardalenStockholmGöteborgHelsingborg Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören MLH

11 Allmän orientering Nya lager som öppnats under 2012 Göteborg RPG Logistics Göteborg RPG Logistics GöteborgApoteket m fl GöteborgApoteket m fl BoråsSpeed Logistics BoråsSpeed Logistics ArlandastadDSV ArlandastadDSV ArlandastadBeijer ArlandastadBeijer ÖrebroSwedol ÖrebroSwedol FalköpingAB Gunnar Pellvik FalköpingAB Gunnar Pellvik HelsingborgPost Nord Logistik HelsingborgPost Nord Logistik LandskronaDSV LandskronaDSV NorrköpingStadium NorrköpingStadium NorrköpingHaugengruppen NorrköpingHaugengruppen FalunSamdistribution FalunSamdistribution HalmstadBiltema HalmstadBiltema HalmstadAJ Produkter HalmstadAJ Produkter JönköpingHyresgäst ej klar JönköpingHyresgäst ej klar Totalt m2 Totalt m2 MLH

12 Allmän orientering AktörerTotalt 160 3PL aktörer 2009 –DHL > m2 –Posten Nord Logistik > m2 –Schenker, DSV > m2 –Aditro > m2 –Kuehne + Nagel, Maersk Logistic, Bring, Itella, Transfargo, etc….. < m2 < m2 MLH

13 Allmän orientering Nya Logistikcentra etableras –Landskrona DSV bygger m2 i en första etapp. Planerar ytterligare m2 i en senare etapp –Umeå Kombiterminal för 300 MSEK byggs i anslutning till Botniabanan 40 hektar logistik park planeras –DSV är först att etablera sig –Gävle > nytt logistikområde i anslutning till E4:an –Katrineholm > 100 MSEK satsas i ett nytt logistikområde med bl a en kombi- terminal MLH

14 Allmän orientering Grupparbete 1 –Vilka faktorer är avgörande för en etablering av en 3PL verksamhet MLH

15 Allmän orientering Vilka faktorer avgör en etablering? –Infrastruktur100 % –Anslutning till motorväg 100 % –Logistikkostnader 93 % –Tillgång till mark 85 % –Miljö 85 % –Expansionsmöjligheter 82 % –Närhet till marknad 80 % –Markpris 78 % –Närhet till järnvägsterminal 58 % –Närhet till hamn 36 % MLH

16 Allmän orientering 3PL –Good Year –Freudenberg –Bauhaus –Team Sportia –Greif –Duni –Fatzer –Samsung –Bosch Verktyg –Grundig –Fuji –Audio Pro –Kenwood –Casall –Ericsson –Akademibokhandeln –Apoteket Hjärtat –Candy King –DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg  Egen regi Bröderna Edstrand Bröderna Edstrand Stadium Stadium OCL/Brorsson OCL/Brorsson Bosch /IVT Bosch /IVT Kontorab Kontorab Nordfarm Nordfarm Servera Servera Mårdskog & Lindqvist Mårdskog & Lindqvist Haugen Haugen Cloetta Cloetta Swedhandling Swedhandling Cafébar Cafébar m fl. m fl. MLH Etableringar i Norrköping

17 Skapa värde Värde = Kvalitet x Service Kostnad xTid MLH

18 Skapa värde Skapa värde 1.Sätt kunden i centrum 3. Arbeta med processer 4.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 2. Basera beslut på fakta 5. Låt alla vara delaktiga 7. ”Företagsledningens engagemang” 6. Skapa helhetsbild MLH

19 Sätt kunden i centrum MLH Tag reda på kundens behov ServiceKvalité Kundmöte Partnerskap

20 Basera beslut på fakta Mätningar KPI Kund- enkät Ekonomiskt utfall Rapport/ presentation Beslut

21 Arbeta med processer MLH Kartlägg Avstämning Utbildning Produktion En process är en kedja av aktiviteter, som i ett återkommande flöde skapar värde för en kund

22 Arbeta ständigt med förbättringar MLH Arbets- grupp Granska Mät AnalyseraProva Ändra

23 Låt alla vara delaktiga Information Utbildning Kunskap om sin roll Kunskap om hur värde skapas Återkopp- ling MLH

24 Skapa helhetsbild Information Utbildning Kunskap om sin roll Kunskap om hur värde skapas Återkopp- ling MLH

25 Företagsledningens engagemang MLH Sätter mål Följer upp Återkopplar

26 Skapa värde Grupparbete 2 –Utgå ifrån de fyra värdeskapande faktorerna och ta fram exempel på dessa i en 3PL miljö MLH

27 Verksamhet Processer - kärnprocesser –Inleverans..\Logistik Park\Putaway process.doc..\Logistik Park\Putaway process.doc..\Logistik Park\Putaway process.docHelpallBlandpall –Utleverans..\Logistik Park\Outbound picking Tools.doc..\Logistik Park\Outbound picking Tools.doc..\Logistik Park\Outbound picking Tools.docOrderhantering –Helpall –Plockorder..\Logistik Park\Outbound packing process.doc..\Logistik Park\Outbound packing process.doc..\Logistik Park\Outbound packing process.docArtikelplockKundorderplockErsättning –”Cross Docking”..\Logistik Park\Cross Docking process.doc..\Logistik Park\Cross Docking process.doc..\Logistik Park\Cross Docking process.doc –Inventering RullandeTotal –VAS-aktiviteter Varuförädling MLH

28 Verksamhet Lager –Pallställage BuffertPlockplats –Golvlager Buffert/plockplats –Hyllager Plockplatser MLH

29 Verksamhet Administration/Kundservice - stödprocesser –Inleverans Ankomstplanering Kontroll av leveransdokument Redovisning av mottagna bilar –Utleverans OrderplaneringPlockplanering Bokning av utleveranser Utleveransrapporter –Tullager Dokumentation per tullid –Inventering RedovisningDokumenteringAnalys MLH

30 Verksamhet Key Performance Indicators – KPI –Internt Produktivitet –Inleveranser –Utleveranser –V.A.S. Lagring –M2 faktor –Externt Kvalitet –Rätt tid – inleveranser –Rätt tid utleveranser –Rätt innehåll - utleveranser Inventarium –Avvikelser MLH

31 Verksamhet IT kundservice –Inleverans AnkomstplaneringExcel Kontroll av leveransdokumentWMS Redovisning av mottagna bilarExcel –Utleverans Orderplanering/OrderplockWMS/PMS Bokning av utleveranserTMS UtleveransrapporterTMS –Tullager Dokumentation per tullidExcel/WMS InförtullningTDS TransiteringTDS –Inventering RedovisningWMS DokumenteringExcel AnalysWMS MLH

32 Verksamhet IT produktion –Planering AnkomstplaneringUtleveransplaneringBemanningPrioriteringTransportplanering –Uppföljning ProduktionslägetProduktivitet –EDI Mottagning från kund Bekräftelse till kund Transportinformation till transportören MLH

33 Verksamhet WMS Lagerplats Artikel Order TPS Ankom- mande Tull/TDS Invente- ring PMS Kund MLH Kunder Transportör


Ladda ner ppt "LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH."

Liknande presentationer


Google-annonser