Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sveriges Television Publik & Utbud 2008-02-05 TV-tittandet 2007.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sveriges Television Publik & Utbud 2008-02-05 TV-tittandet 2007."— Presentationens avskrift:

1 Sveriges Television Publik & Utbud 2008-02-05 TV-tittandet 2007

2

3 TV-tittandet i stort - trender

4 TV 2007: Många människor lägger alltmer tid på tv, dock inte ungdomar Traditionell tv används en genomsnittlig dag av något färre än tidigare år

5 TV-tittandet ökar något trots att alltmer tid läggs på rörliga bilder på Internet. Ökad kanaltillgång genom digitaliseringen bidrar till ökningen. En genomsnittlig person hade 2007 tillgång till 21 kanaler.

6 TV-tittandet (all tv) ökar i alla åldersgrupper utom bland unga (i grafen 15-24 år). Minskningen är störst bland unga män vilka i betydligt högre utsträckning än kvinnor ser tv, film och andra rörliga bilder på Internet.

7 TV-tittandet (all tv) ökar i alla åldersgrupper utom bland unga (i grafen 15-24 år). Minskningen är störst bland unga män vilka i betydligt högre utsträckning än kvinnor ser tv, film och andra rörliga bilder på Internet.

8 2007 såg drygt 7 av 10 personer på tv en genomsnittlig dag i Sverige. I jämförelse med för 5 år sedan är den dagliga räckvidden för tv något lägre. För 10 år sedan var nivån ytterligare högre, över 75% mot 71% 2007. Den ökade tiden som ägnas åt tv-tittande sker således av en sakta minskande skara tv-tittare.

9 Alltfler unga, 15-24-åringar, väljer att inte titta på tv. Hälften av denna grupp såg inte på tv en genomsnittlig dag 2007. Bland barn ökar emellertid räckvidden för tv det senaste året. Särskilt mycket ökar räckvidden för barnkanaler i denna grupp. SVTs barnkanalen ökar mest och är under 2007 publikt den största barnkanalen i Sverige.

10 Video, DVD och PVR 2007: Allt färre äger en video, medan tillgången till dvd och pvr (personal video recorder) ökar. Den dagliga räckvidden för video, dvd och pvr minskar.

11 Ett teknikskifte pågår: Videoinnehavet minskar medan alltfler skaffar DVD. PVR har gjort sitt intåg

12 Minskat video/dvd/pvr-tittande: 90-talets uppgång följdes av ett antal stabila år efter millenieskiftet – men 2005 kom ett trendbrott… En ökad kanaltillgång och ett ökat utbud på Internet är troliga orsaker till nedgången.

13 Sveriges Television 2007: Sveriges Television befäster sitt starka förtroende bland tittarna SVT tappar publik SVT största kanalfamilj, TV4 största kanal 81 av de 100 mest sedda programmen från Sveriges Television

14 TV-tittandet i stort – ett konkurrensutsatt SVT

15 SVT fick under 2007 sitt största publikbortfall sedan 1994. Minus 3,8% i ”share” (nedgång 10%)

16 De fem stora tv-kanalerna tappar alla publik. Allt mer av tittartiden spenderas på andra kanaler…

17 TV4 blev största kanal ”Övrig tv” växer, men SVTs nya kanaler tar idag endast en liten del av det ”övriga tv-tittandet”

18 De tidigare fem stora svenska tv-kanalerna ingår numera i växande TV- hus/TV-familjer…

19 SVT familjen är idag störst

20 Men, SVT familjen tappar tittare. Konkurrenterna vinner allt fler…

21 Så gott som alla svenska ”små kanaler” växer. Mest växer… TV3s ”tv2”, som heter TV6 och TV4s ”tv2”, som heter TV4+ och Kanal5s ”tv2”, som heter Kanal 9

22 SVT är idag inte det största tv-huset hos alla generationer… Bland Ungdomar och Unga vuxna är SVT idag ingen stor spelare

23 De tre stora konkurrentkanalernas ”TV2” blev årets publikvinnare. Publikförlorarna var främst SVT1 och SVT2.

24 Hela listan – Kanalernas tittartidsandelar 2007 De populäraste tv-kanalerna utanför de svenska kanalfamiljerna är Discovery, Eurosport, Disney Channel och MTV. Många kanaler har ett mycket blygsamt tittande.

25 Tittartidens fördelning 2007 Det fragmentiserade tittandet…

26 SVT Barnkanalen är idag den dominerande kanalen för barn…

27 SVT Kunskapskanalen växer, men Discovery dominerar…

28 SVT 24 växer, inte minst genom attraktiva sportsändningar… TV6 * *

29


Ladda ner ppt "Sveriges Television Publik & Utbud 2008-02-05 TV-tittandet 2007."

Liknande presentationer


Google-annonser