Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Att spegla samtiden i klassrummet” Ett IKT/mediepedagogiskt utvecklingsarbete på mellanstadiet CMiT, Piteå kommun.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Att spegla samtiden i klassrummet” Ett IKT/mediepedagogiskt utvecklingsarbete på mellanstadiet CMiT, Piteå kommun."— Presentationens avskrift:

1

2 ”Att spegla samtiden i klassrummet” Ett IKT/mediepedagogiskt utvecklingsarbete på mellanstadiet CMiT, Piteå kommun

3 riktar sig till mellanstadiets pedagoger. auktoriserat av ledningsgruppen löper över tre läsår med start ht 2012 ”Projektets mål är att pedagogerna ska bli trygga i att nyttja den nya tekniken, kunna möta elevernas digitala kompetens och ta ett steg vidare när det gäller den multimodala kommunikationen i klassrummet.”

4 Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring Ersättning skriver text på datorn – inte på whiteboarden ser film med projektorn – inte video på TV:n gör dikteringar med projektor – inte på blädderblocket visar bilder och dokument med dokumentkamera – inte med OH-apparaten eller episkopet Undervisningen är sig lik… ingen kontakt med omvärlden. Man gör som man gjorde innan, men med modernare teknik. Ruben Puenteduras SAMR-modell: Vad vill vi uppnå?

5 Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring Förbättring strömmande film, radioprogram och TV-direktsändningar stavningskontroll, grammatikhjälp i datorn träningsprogram på nätet bilder i storformat internetkartor – inte klassrumskartor mailar eller lägger ut info på hemsidor – inte veckobrev i väskan bokar utvecklingssamtal på webben Undervisningen förändras något. Görs mer effektiv, tydlig. Tekniken används för att göra samma sak som man gjorde förr - fast bättre. Viss omvärldskontakt. Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring Ersättning

6 Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet Förändring elever/lärare samarbetar och delar arbeten med varandra och kollegor arbetar i gemensamma texter och presentationer producerar egna ljudinspelningar, foton och filmer elever kommenterar varandras arbeten nyttjar onlineresurser: Lektion.se, NE, Länkskafferiet, karttjänster klassbloggar och internationella kontakter via mail redovisningar: presentationer med text, bild och ljud digitala verktyg är viktiga för arbetet, både för lärare och elever Tekniken har fungerat som katalysator för förändring av undervisningen. Samarbete, kommunikation, egen produktion, webbresurser. Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring Förbättring Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring Ersättning

7 Tekniken gör det möjligt att skapa nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga Omdefiniering skola 24-7 – oberoende av tid och plats kommunikation, redovisning och publicering över webben Skype, videokonferenser sociala medier (forum, bloggar, Wikis) webbresurser används kontinuerligt, t.ex. Google Earth, SkyWalk mobila enheter (smartphones, surfplattor m.m.) tas in i undervisningen Förhållningssätt, undervisning och uppgifter är sådana som inte var möjliga innan. Eleverna får visa förmågor som de inte kunnat (tillåtits) visa tidigare. Ökat elevinflytande. Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet Förändring Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring Förbättring Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring Ersättning

8 OmdefinieringFörändringFörbättring Ersättning Redefinition Modification Augmentation Substitution SAMR-modellen, Ruben Puentedura

9 10-15 deltagare per år (arbetslag kring ca 6 klasser) Utbildningsdagar Litteraturstudier Kollegiesamtal/metodikprat Handledning/planering i klassrummet

10 4 heldagar 10 juni 2013 ½ dag, em 15 aug 2013 ½ dag, em NorrLär 2013 heldag (2-4 oktober, valbara seminarier) Nov 2013½ dag, em + AW Mars 2014½ dag, em Maj 2014heldag, avslutning

11 Litteratur Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen, Christina Löfving Övrig litteratur väljs utifrån projektinriktning Kollegie/metodiksamtal ca var 3:e vecka Handledning i klassrummet varvat med pedagogisk planering. Kan omfördelas efter behov. V ca 80 min V ca 60 min V 3-9 ca 40 min V ca 30 min

12 Måluppfyllelse Motivation Metodik Mångfald Multimedia Multimodalitet Modern teknik Mail Mobiltelefoni Mediekunskap Miljö, hållbar utveckling Massmedia Matematik Musik Mat och motion Makete-metoden

13 Rörlig bild – filma, redigera (PEFF) Foto – Fototeknik och bildredigering Ljud - Inspelning och ljudredigering, radio, musik Multimedia/presentationer Skoltidning Interaktiva tavlor - ActivBoard + ActivInspire Sociala medier för publicering – blogg, wikis, webb Stillbildsfilm: PhotoStory och onlineapplikationer ASL – efter Att skriva sig till läsning - svenska iPads – teknik och appar Geocaching Möjliga ingredienser i ert projekt

14 Dator Projektorer/högtalare Duk eller storbilds-TV Webbkamera Stillbildskamera Filmkamera Diktafon Mobiltelefon Surfplatta (iPad) Dokumentkamera (LadyBug) Interaktiv tavla (ActivBoard)

15 Microsoft Office + Office för talstöd PhotoFiltre PhotoStory Audacity ActivInspire NE+UR Bloggar + mängder av onlineresurser och iPad-appar

16 CMiT tillhanda senast 24 maj! Personligt brev varför du vill delta hur du tänker att projektet kan utveckla undervisningen eventuell tänkt inriktning på innehållet i utvecklingsarbetet

17 Som deltagare förväntas du: formulera en arbetsplan ihop med CMiT dela erfarenheter i kollegiesamtal och metodikprat läsa relevant litteratur redovisa/delge material, metoder och tips löpande dokumentera arbetet skriftligt sammanfatta dina reflektioner vid läsårsslutet Som deltagare har du rätt till: 4 kompetensutvecklingsdagar handledning i klassrummet ca 60 min/vecka kollegiesamtal/metodikprat ca var 3:e vecka

18 Rektor ansvarar för: Kostnad för kurslitteratur Eventuell vikariekostnad för utbildningsdagar/kollegiesamtal Att i övrigt stötta och möjliggöra för deltagarna att fullfölja sina åtaganden (Lokala överenskommelser bör göras t.ex. gällande tid för litteraturläsning.)


Ladda ner ppt "”Att spegla samtiden i klassrummet” Ett IKT/mediepedagogiskt utvecklingsarbete på mellanstadiet CMiT, Piteå kommun."

Liknande presentationer


Google-annonser