Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sporting Clube de Portugal

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sporting Clube de Portugal"— Presentationens avskrift:

1 Sporting Clube de Portugal

2 Sporting Clube de Portugal Allmän Information
Fakta: Portugal och dess fotboll I Portugal är fotboll den absolut största idrotten. Invånarantalet i landet är nästan 11 miljoner. I Lissabon bor det ca och med förstäder ca 2 miljoner människor. Antalet licensierade seniorfotbollsspelare (år 2006, varav kvinnor 1,7%), jämfört med Sveriges (år 2006, varav kvinnor 20,5%). (källa:totalfootball.org) Fakta: Sporting Clube de Portugal Flersektionsförening med många idrotter, där fotboll är den största. 400 miljoner kronor i omsättning i fotbollssektionen. Sedan 1998 är fotbollssektionens organisationsform aktiebolag och är listat på börsen i Portugal. Hemmaarenan Estádio José Alvalade, tar åskådare. medlemmar i föreningen (hela) Sporting/Puma Academy heter akademi/ träningsanläggningen. Den är av den klassen att t.ex. Portugisiska landslaget använde sig av den under EM 2004. Sportings ungdomsakademi rankas som en av de bästa i världen. Som bevis utöver det stora antalet klasspelare som finns på listan av utbildade spelare har t.ex. Luiz Felipe Scolari (Portugals förbundskapten) och José Pekerman (fd Argentinsk förbundskapten) berömt storheten i Sportings utbildning.

3 Sporting Clube de Portugal Infrastruktur
Sporting/Puma Academy Estádio José Alvalade Campus Lisboa Akademi-/träningsanläggningen Hemma arenan Träningsområdet för P8-P13

4 Sporting Clube de Portugal Akademin
Ett axplock av spelare utbildade i Sporting: Joáo Moutinho Nani C. Ronaldo Figo Några spelare utbildade i Sporting: João Moutinho Miguel Veloso Paulo Futre Luís Figo Cristiano Ronaldo Nani Luís Boa Morte Dani Ricardo Quaresma Simão Sabrosa Hugo Viana Custódio .

5 Sporting Clube de Portugal Akademin
Sporting Clube de Portugal Akademin* (frågorna angående utvecklingscentra) Affärsidén: Idén med verksamheten är att då och då få fram en C. Ronaldo för att få verksamheten att gå plus (400 miljoner från Man. U). Målsättningen är helt enkelt att få fram så många spelare som möjligt till A-laget. Om de inte når A-laget direkt (vilket inte många gör) så lånas de flesta ut för att sedan tas tillbaka om/när de är redo för A-laget. Resterande går iväg för utvecklingsbidraget och finansierar egentligen de kostnader som funnits för deras utbildning. Målsättning angående antal egna produkter: Idag har de inte ett uttalat antal av A-truppen som skall vara egna produkter. När de startade så gjorde de det med målet att fem spelare i A-truppen skulle vara egenproducerade. Det uppnåddes dock relativt snabbt, idag är det spelare i A-truppen som är egna produkter. Dessa spelare spelar relativt kontinuerligt i A-laget Rekrytering av spelare till akademin: Egenskaper de bedömer som viktigast: Funktionell teknik, snabbhet och karaktär. Samarbetsavtal: Inga samarbetsavtal, man placerar spelare i klubbar som man tror kan passa för spelarens fortsatta utveckling. Rekryteringsområde: Hela Portugal, sedan Brasilien och Afrika. Framtiden går mot att hela världen är spelfältet. Rekryteringsorganistionen: 100 scouter i Portugal, sju stycken heltidsanställda för scouting av spelare. De samarbetar med agenter om utlandet, för att sedan själva resa och kolla själva. De har för U8-U13 en speciell lösning med spelare som tränar i hemmamiljö för att sedan åka till Lissabon och spela matcher på helgerna (Då skall man veta att de har spelare som bor upp till 10 mil bort som pendlar till varje träning- reseersättning utb.). Dessa spelare tillhörde Sporting. Utfall: st spelare (3-4 spelare/ år) av dessa har varit utlånade innan de lyfts. *Akademin startar f.r.o.m. P14 med två lag

6 Sporting Clube de Portugal Akademin (frågorna angående organisation)
Organisationsfakta: Utbildningsansvarig: Ja, en som var ansvarig för U8-U13 och en som var ansvarig för akademin. Både var universitetsutbildade. Åldersgruppansvarig: Ja, en för varje ålder både på akademin och på U8-U13 verksamheten, alla dessa med universitetsutbildning. Ledarorganisation/lag: 5-6 st spelare per instruktör var instruktörstätheten. Tränartrojkan: 1 huvudansvarig, 2 st assisterande,en målvaktstränare, ambulerande fystränare. Utöver detta hade akademin en teknisk direktör som sköter det administrativa för lagen. Sedan har de också materialare och akut/rehab personal. Utbildningskrav på tränarna: Minst nivå 2 + universitetsutbildade inom sportleadership eller footballmanagement. Fortbildning av tränare inom organisationen: En gång i månaden har de en gäst som föreläser inom sin expertis, temaresor till andra klubbar där det åligger de som reser att presentera detta för övriga (benchmarking). Varannan vecka sitter även hela organisationen ner (tränarna) och går igenom lagens och spelarnas styrkor och svagheter. Antal spelare per trupp: P14: 35 st, cirka st per åldersgrupp i resterande. Yngre än 14 år ca 20 st per lag. Uppflyttning: Det var bara ”extremspelare” som lyfts upp i en äldre trupp. Fysansvarig för ungdom: Ja Rehabteam: Tre läkare på akademin, 2 st sjukgymnaster och 3 st manliga sjukskötare. Beteendevetare/Idrottspsykolog: Nej det finns inte, men nu introducerar de denna utbildning. De vill i framtiden anställa personal att ansvara för detta Målvaktstränare: Ja Livsstilscoach: Nej, men de anordnar temakvällar med utbildning inom områden som kost, droger och sex.

7 Sporting Clube de Portugal Akademin (frågorna angående ekonomi & social miljö)
Ekonomifakta: Spelarutbildningsbudget: U8-U13 tillsammans med Akademin kostar ca 20 miljoner om året. De säger att den kostar för mycket, men den kostar vad den kostar och de kommer aldrig att dra ner på den. De kan inte konkurrera med andra medel än att de utbildar de flesta i A-laget själva. 400 miljoner kostar hela verksamheten. För att få perspektiv på deras kostnad för ungdomsverksamheten skall man veta att minimilönen i Portugal är mindre än 4000 sek per månad. 5% av totala omsättningen omsätts alltså i ungdomsverksamheten. Ersättning till U-spelare: Principen är att de inte vill betala mer än 5ooo kr i månaden men de kontrakterar spelare redan från 14 för att inte bli av med dem. Kontrakten är individuella på P18-P19, där ökar lönen rejält. Ersättning till ledare: Tränarna kontrakteras för två år i taget, individuell lönesättning. De prioriterar gärna kontinuitet. Social miljö: Stöttning av spelarens nätverk: De bor på anläggningen, de har husmor och husfar. De har lärare anställda av föreningen som kan hjälpa eller stötta spelare i behov av extra undervisning. De erbjuder utbildning till föräldrar minst en gång under året om vad det innebär för deras söner att satsa på sin idrott och om vikten av att stötta sina barn. Föräldrarna är välkomna på lördagar vid match, och när spelarna har ledigt på söndagarna. Utbildningskvällar angående kost, sexuallitet, droger. Lägenheter om två rum, med två boende i varje rum. Skolan vs. Fotbollen: 2 st lärare på anläggningen som hjälper till med läxläsning och att komma i kapp i skolan för de som har många uppdrag (t.ex. landslag). De prioriterar skolan högt, förklaringen är att det är så få som kan bli elitspelare så att man måste ha en utbildning (detta verkar genuint).

8 Sporting Clube de Portugal Akademin (frågorna angående faciliteter)
7st planer (en huvudarena med 1000 sittplatser, 100x70m, elljus av allsvensk standard 1000 lux) varav 2 st konstgräs på akademianläggningen (en under tak). 2 st konstgräs + 1st grus för verksamheten U9-U13 3 st gym på akademianläggningen Bassäng för Rehab Aula för 70 personer. Mediacenter 91 st lägenhetsrum 1 bibliotek Flera skolsalar Massor med kontorsutrymmen kvm anläggning

9 Sporting Clube de Portugal Akademin (frågorna angående utbildningsplan 8-19)
Ålder vid utbildningsstart: U8 Utbildningsstrategi: Teknikträningen: Teknikträning sker kontinuerligt under hela utbildningen, dock förändras förhållandet mellan teknik och lagdelsträning, det går från mer individuell träning till mer funktionell, men dock väldigt lite statisk teknik/ individuell teknik. De allra flesta övningarna skall ske med avslutning med ett målskott. När vi såg U10 träna hade de positionsanpassat (nästintill) strukturerat anfallsspel. Spelförståelse/Speluppfattning: Kontinuerligt rakt igenom hela utbildningen med stegrande grad fram till de sista åren i akademin. Spelövningar både i teori och praktik och i teorin använde de rörliga bilder. Det var viktigare att se sig själv än att se Ronaldo göra det. U8-U13 = 90% teknik, 10 lag. Akademin= 10% teknik, 70% lag, 20% fys. Fysiskträning: Fystränaren sköter träningen, 1-2 pass i veckan på akademin, i de lägre åldrarna integrerad fysträning inlärning av lyftteknik, 16 år med vikter. Aerob träning från 8 år (vi såg detta!) sen om det är vanligt förekommande det vet vi inte. Säsongsplanering: Akademin; 1-2 matcher per vecka, ok med 2 matcher i veckan om en var tuff och en var lätt, ca 60 matcher totalt under en säsong under akademiåldern. U8-U13 upp till 100 matcher. 6 st träningar per vecka + match + en ledig dag. Runt jul någon dag ledig endast, runt sommaren ledigt 5-6 veckor. Individens mentala utveckling: Nej, de jobbar inte med det skriftligen (tidsbrist). Uppföljning: Vi vet ej, vi fick inte ta del av det, det är ett levande dokument som utvecklas kontinuerligt, som de inte vill dela med sig om. De har möte ungefär varannan vecka för utvärdera/utveckla verksamheten.

10 Sporting Clube de Portugal Akademin (hemligheten bakom att spelare klarar steget mellan juniorfotboll och seniorfotboll) Sista steget: Karriärövergång till seniorerna: Spelare rekommenderas uppåt av U-tränaren i en kommitté, där A-tränaren har sista ordet. En av strategierna är utlåning, med uppföljning, för att sedan ev. komma tillbaka. Under senare år har de även startat med att se på utlåning till utländska klubbar. De försöker träna i samma tempo och i samma mentalitet för att spelarna skall kunna ta steget från U18-U19 till seniortruppen. De fick provträna med seniorerna under perioden i U18-U19. När de väl flyttar upp spelare så måste spelaren kunna bidra. Matchning 16-19år: ALLA Akademilag spelar samma system som A-laget, 4-3-3, med liknande prioriteringar. Dock såg inte U17-lagets metod ut att vara i den matchen vi såg, snarare defensivt, offensivt en annorlunda version av (med en forward på kanten). Individuell utveckling vs. förberedelse A-lag: Vid inträde in i akademien (U14) är matchförberedande den dominerande inriktningen på träningen. Lära sig hantera ett successivt ökat tempo var det viktigaste (grunden skulle man fått innan). Intressant i U17 matchen (mot OS Belenenses – Riksmästerskapet) var att Sporting använde långboll och andrabollskamp som metod vid målvaktsboll. Något som vi även fann överraskande var att de mer eller mindre aldrig spelade sig ur trängda situationer runt egen tredjedel utan satte de flesta gångerna blindbollar istället. Matchen som helhet överraskade oss också, 6 st landslagsspelare i Sporting, men förvånande ojämna kvaliteter på passningsspelet – både tekniska kvaliteter och bedömningar angående hårdhet och riktning. Första touchen var dock mycket bra. Mycket ostrukturerat anfallsspel.

11 Sporting Clube de Portugal Akademin (arbetssätt av tränaren på och vid sidan av plan)
Instruktörernas arbetssätt: Matchning : Upplevelsen var att det var passiv coachning från tränarna under matchen, nästintill ingen instruktion under matchens gång. Prestationsperspektiv var det de sa att de tryckte på. De sökte bra matcher och ville självklart vinna men det viktigaste var bra matcher och bra presentationer. Träning: (Vikigt att ta i beaktande är att vi inte hade någon i gruppen som förstår/förstod portugisiska) När spelarna klev ut på planen för att inleda träningen hälsade varje spelare på tränarna genom handskakningar. Gemensam instruktion i samlad grupp innan eller efter träning. Efter träningen tog alla tränarna i handen igen. Drop In system vid träningsstart, noggrannhet med tider var inte stenhård. Utan förutsättningarna, möjligheten att få dit spelarna var det som styrde. Ett umgängesklimat som var mycket positivt och gemytligt mellan tränare och mellan tränare och spelare. Respons: 9-13år: Positiv stämning, med mycket positiv ”reinforcement”, bra fokus, instruktioner gavs kontinuerligt Akademien: Instruktionsgivandet var inte lika tydligt under övningarnas genomförande ute på akademin, dock fortfarande en positiv stämning. Vi upplevde förstärkningen var klart starkare på 9-13. Responsen vid felaktigt utförande var generellt var det mycket tydligare på 9-13 än på akademien. Agerandet vid ”misstag” i 9-13 års verksamheten upplevdes som positivt. Mer åt det likgiltigare (ignorerar alternativt missar misstag) på akademien (betänk dock de språkliga förbistringarna). Händelsebaserad instruktion på både ställena. Mindre direkt instruktion på akademin. Väldigt spontan instruktion. Kravbilden på utförandet är mycket svår att avgöra, upplevelsen var att kravbilden inte var tydlig. Individuell teknisk instruktion gavs vad vi såg nästan inte på något av ställena. Kraftig dominering av lagmässig- lagdels och matchförberedande träning. P14-P19: 70% Lag/Taktiskt, 20% Fys, 10%. P9-P13: Teknik. 90%, Teknik 8-9%, Fys 1-2%. På den instruktion som gavs så var spelarnas respons på instruktion var blandad. Mycket bra i de yngre åldrarna och blandat på akademin. Samarbetet mellan tränarna under träningarna: P9-P13: Väldigt bra samarbete mellan tränarna där det var delad plan mellan fyra olika åldersgrupper. Var någon sjuk kunde någon gå in och stötta den gruppen. 3 st instruktörer per åldersgrupp, 2 målvaktstränare på hela verksamheten, Instruktörstätheten var ca en tränare på sex spelare. Akademien: Samma instruktörstäthet. Upplevelsen var att det inte var samma tydlighet i uppdelningen mellan tränarna under träningen, dock intog huvudtränaren en tydligare roll på dessa träningar. Alla tränare stannar i sitt åldersfack. Spelarna stiger upp ett steg varje år till en ny grupp och ny huvudtränare.

12 Sporting Clube de Portugal Akademin (Slutsatser)
Slutsats varför Sporting lyckas: Helheten är ”hemligheten” för framgången för organisationen Tydlighet i affärsidén – där styrelsen står bakom att det här är ”VÅR VÄG” Platt organisation – gott arbetsklimat för anställda och spelare Organisationens kunskapstäckning – specialist tätheten Kontinuitet Synergieffekter genom: lokaliteter, tränare, trupper, samarbetet mellan seniorer ,akademi, ungdom och anläggningarna. Den omfattande scoutingen; hög kvalitet på varje spelare i varje trupp Tidig inlärning/skolning i grunderna; kunskapsnivå och färdighetsnivå mycket hög i tidig ålder – längre period i utbildningen gick att lägga på lag-, lagdels- & matchförberedande- träning. Mängden matcher i tidig ålder – ger en bredare erfarenhet av matchsituationer tidigare Klubben beskriver det som att de har satt policyn att man SKALL utbilda egna talanger, det är deras affärsidé (Core Competence). Klubben är beredd att satsa tillräckligt mycket resurser för att nå de målen man har satt med verksamheten.

13 Sporting Clube de Portugal Akademin (Slutsatser)
Vad vi i Svensk fotboll kan ta med oss (det viktigaste): Finna en tydlighet i affärsidén för föreningen– där styrelsen står bakom att det här är ”VÅR VÄG” Få hela föreningen bakom en helhet - kultur Öka specialist tätheten Kontinuitet Skapa bättre utbildningsmiljöer med bättre anläggningar, för att skapa positiva synergieffekter inom organisation Höja utbildningsnivån från tidigare ålder Öka mängden tävlingsmatcher i tidig ålder – ger en bredare erfarenhet av matchsituationer tidigare

14 Sporting Clube de Portugal Akademin(övrigt)
Fantastiskt matcharrangemang på huvudarenan på akademin för U 17-laget. Med en stor organisation runt matchen Domarna hade en mycket professionell inställning/utstrålning. Vi såg även en Portugisisk ligamatch mellan SL Benfica - Pacos Ferreira 4-1 (1-1) på Estadio Da Luz, åskådare. Legendaren Rui Costa tvåmålsskytt. Undersökningsgruppen bestod av: Andreas Jankevics – Jönköpings Södra IF, Robert Nordström - Halmstads BK, Kjell Nyberg – Kalmar FF, Mårten Lundkvist - Falkenbergs FF & Ludwig Ernstsson – Östers IF.


Ladda ner ppt "Sporting Clube de Portugal"

Liknande presentationer


Google-annonser